Automatisk hønselem

Hej alle sammen

I har hjulpet mig før og nu har jeg brug for hjælp igen.....

Jeg skal have høns og vil gerne lave en motoriseret hønselem.
Jeg har set et billede af en hvor lemmen blev hævet og sænket af 2 snore som blev viklet om stangen af en markise motor. Denne motor var tilsluttet et tænd og sluk ur så den blev hævet om morgenen og sænket om aftenen. Hvilket slags ur det var hved jeg ikke.

Sådan en vil jeg gerne have!!!

Kan i hjælpe mig med at få det til at lykkes, jeg er ikke så stærk i elektronik så ikke noget helt vildt men gerne noget meget simpelt, vil dog sige at jeg godt kan arbejde ud fra en tegning og jeg kan også lodde hvis det skulle være. Jeg skal bare vide hvilke ting jeg skal bruge og hvordan jeg skal samle dem.

Jeg ved ikke om dette ville virke, men jeg tænkte jeg ville finde en brugt markise motor, sætte et hanstik på ledningen og sætte stikket i et digitalt tænd og sluk ur med et interval på 1 min. Lemmen skal kun hæves ca 50 cm og derefter stoppe.
Der er 220v i huset.

Kan dette lade sig gøre??

Hvis ikke hvordan gør jeg så? Gerne med link til ting som i mener der skal bruges i stedet eller fatter jeg ikke en dyt

Vh Jean - "konen som snart har æg"
Hej alle sammen I har hjulpet mig før og nu har... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her har du opskriften på en selvbyg og en der kan købes færdig, så kan du selv vælge...

Til at åbne og lukke lemmen kan du bruge en af de spjældmotorer der sidder i et ventilationsanlæg, som åbner og lukker forskellige strenge. Det med uret virker ikke, da uret ikke kan se når fjærkræet er gået ind eller ej. I stedet skal du have dig en lysfølsom sensor, som så giver besked til motoren om, at nu åbner eller lukker vi. Den nævnte motor er nemlig lige den der skal til, da den starter i den position som den sidst sluttede i. Altså står den i lukket position, ja så åbner den næste gang strømmen slutter. Der sidder en arm på motoren som vipper den ene eller den anden vej, og her til bindes snoren til hønselemmen. Smart...

Nå, men der findes også en færdig lavet med lysfølsom sensor og det hele. Den kan købes ved firmaet AMERICA i Thisted, som handler med alt til fjerkræ.
Her via linket kan du se den med pris og det hele. Når du står på siden som linket henviser til, så skal du gå til side 36 for, at se den ovenfor omtalte automatiske hønselem.

http://www.america-thisted.dk/users...e_2011.pdf

Mvh
Lars Jacobsen

Jeg har set den fra America men synes den er meget dyr så ville se om det ikke var muligt at lave en selv.

Jeg har ledt den sidste uge efter en billig spjæld motor men kan ikke finde en så hvis der er en som har en liggende må i meget gerne skrive.
Det har jeg, men den koster jo at sende.
Det er muligt, at der skal laves lidt udveksling på den, da frigangen måske ikke er stor nok. Det kan jeg nemlig ikke helt huske om den er.
Mvh
Lars Jacobsen

Er det en du vil af med? Hvad skal du evt. have for den?
Ja, hvad vil du byde...

Annonce
Hvad er det for en?
Det kan jeg ikke huske, og hvis du vil købe, så er det med forbehold for, at jeg kan finde den.... Der er meget der skal ledes igennem...

Kommer lige til, at tænke på, at denne her måske er en vinduesåbner, men funtionen er den samme.

Nu skriver du vinduesåbner, er det en fra en bil?
Nej fra en bygning.......

Ok, ja så burde den jo køre langsomt nok.

Snakker lige med manden for han er også sat på opgaven og tegner og tegner....
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis