Er mine lysstofarmatur defekte?

Jeg har lige sat 3 nye lysstofarmatur op i garagen, og der målte jeg 80V på jord (gul/grøn ledning)
 Den spænding kan kun komme fra lamperne, da jeg ikke kunne måle noget på forsyningen, hvis jeg koblede lamperne fra.

Er det normalt? jeg troede ikke der skulle være nogen spænding/strøm på jord??

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad har du målt de 80V i forhold til?

Hvis det er i forhold til en jordelektrode, så er din jordleder i installationen defekt.
Jeg målte over den jord der kom fra eltavlen, og den jord der kom fra lamperne.
En polsøger viser udslag på jord fra lamperne, men ikke jord fra eltavlen.

Hvad mener du med 'den jord, der kom fra lamperne'?

Armaturerne er vel kun tilsluttet via Fase, Nul og Jord, hvor Jord er den gul/grønne ledning fra tavlen.
Måske jeg læser dit indlæg forkert, men jeg forstår det sådan at du måler på hoved jord skinnen/klemmen i tavlen og på jordledningen monteret i lamperne, og det er her du kan måle 80V. Hvis det er tilfældet, så har du en potentiale forskel, hvilket du ikke burde have, såfremt at lamperne er monteret i den tavle du måler fra.

Det kan dog også være at jordledningen i lamperne ikke er monteret og grunden til at din polsøger giver udslag er at, der er "spøgelses spænding" på din jordledning. Nogen polsøger er EKSTREMT følsomme, havde en der gav udslag allerede ved 10V ac.. Den blev smidt a H..... til.

Kontrollere at jordledningen fra lamperne er korrekt monteret i tavlen.

Der skal, ved en korrekt installation, være en spænding mellem fase og jord på ~230V, det betyder dog ikke at der strøm i din jordleder.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

@ efry
jord der kommer fra armaturerne har en spænding på 80V, + giver udslag på polsøger, dog ikke så kraftigt som polsøger på fasen, det der forvirrer mig er at der kom udslag på jord fra armaturerne, selv om jord ikke var tilsluttet på tavlen, derfor måtte den spænding der nu var på jord fra armaturerne - jo netop komme fra armaturerne.
Hvilket i min verden ikke burde kunne ske? med mindre de er defekte.

@ Trickster
Du læser mit indlæg helt korrekt.
Jeg mener heller ikke der burde være udslag.
Eftersom min polsøger ikke giver noget udslag på jord fra tavlen, må fejlen på jord komme fra armaturerne.
Hvordan finder jeg ud af om den målte spænding er farlig, uden at jeg sætter fingeren på.

Annonce
Du er nød til at se i den anden ende af kablet, som går ud til lamper, om jorden er monteret eller ej.
Mit umiddelbare bud er at din jordleder i kablet ud til lamperne ikke er monteret, og det er såkaldt "spøgelses spænding."

Men som hovedregel: El arbejde (herunder fejlfinding) er IKKE GDS arbejde.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Nu slynger jeg lige ne bemærkning ud, ikke?!

Har du haft jordlederen fra lampen monteret med jordlederen fra husets tavle?

Den såkaldte spøgelsesspænding kan godt forekomme i armaturer og brugsgenstande. Men hvis du montere jordlederen forsvinder den.

Det er mange år siden jeg var elektriker. Så den teoretiske forklaring, vil jeg lade andre om :-)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
nu er du hvis igang med den faste inst. få en elinstallatør til og montere dine armaturer.
men hvis det er nye armaturer kan du bare sætte de to jord ledninger og hvis du er sikker op at den er monteret rigtigt
i armaturet sæt dem sammen og se om hpfi holder men hvis hpfi relæet slår fra så er der noget galt
der kan godt være en flyvende spænding fra armaturet med condensator og hfspoler
Hvis jordledningen ikke er forbundet i tavlen, så har du en ledning mellem lampe og tavle, der kun er forbundet til lampen.
Har du aldrig hørt om induktiv og kapacitiv spændingsoverførsel? Det vil automatisk kunne give den nævnte spøgelsesspænding eller flyvende spænding.
Få hellere en elektriker til at montere før du laver noget livsfarligt på grund af uvidenhed.
Rolig nu.
Det tyder jo netop på at jeg ikke har lavet noget livsfarligt, og hvor svært kan det være at sætte et armatur op.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis