Hvilken Type CNC er det her. Evt. et navn.?

Hej. Jeg har fået en CNC som jeg gerne vil have til at køre.

Jeg ved ikke hvad det er for en model, så er det en som kender navnet på den, ville det hjælpe meget, og hvilke programmer der evt. skal bruges til den.

Jeg fik oplyst at den havde kørt på et dos program før, mere info har jeg ikke!

Jeg er helt grøn til det her, så har hårdt brug for hjælp.

1. Er det nogen som ved hvad det er for et navn den har, selve slæden / bordet / stativet eller hvad det hedder?

2. Hvad for et program kan der bruges til den / jeg skal have fat i?

Jeg har vedheftet 2 billeder.


  • Mens vi overvejer, hvornår vi skal begynde, er det ofte blevet for sent til at handle.
  • Hvis man følger i andres fodspor, kommer man aldrig foran.
  • Hvis du synes, at uddannelse er dyrt - så prøv uvidenhed!
     
Hej. Jeg har fået en CNC som jeg gerne vil have... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mange tak for linket. jeg vil lige læse det igennem.

  • Mens vi overvejer, hvornår vi skal begynde, er det ofte blevet for sent til at handle.
  • Hvis man følger i andres fodspor, kommer man aldrig foran.
  • Hvis du synes, at uddannelse er dyrt - så prøv uvidenhed!
     
Jeg ved ikke om du allerede har set det:
www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/950000-974999/967599-an-01-en-PC_Schrittmotor_Steuerkarte_SMC_800.pdf

Stepmotor hakker ret meget når den kører med fuld step. Der står noget om jumpere på printkortet i vejledningen, hvor du kan vælge imellem halv og fuld step. Prøv med halv step. Og så skal softwaren måske også stilles på halvstep, men jeg kender den ikke.
Er der en indstillng, hvor du kan stille på hvor kraftig accerlerationen er.
Hvis det lyder som om at motoren kammer over, kan det måske være problemet.

Hilsen Torben
Hej Alle sammen.

 
Mange tak for alle jeres gode forslag og hjælp.
 
Det har ført frem til at jeg nu fandt fejlen, Efter jeg fik læst manualen igennem(Grundigt) og fik den til at køre som den skal.

 
Nu ved jeg hvad i mener, når der skrives på andre indlæg, at konen ikke forstår hvad de er så speciel ved at få en motor til at køre rundt

Så nu da den kører, skal jeg til at kaste mig over tegneprogrammernes funktioner. At bruge tegneprogrammerne skulle ikke volde problemer, men at indsætte fræselinjer og fræseværktøj, det skal jeg lige se lidt mere på.

Lige en tak til Børge og alle i andre, på den måde i behandler uvidende CNC lærlinge på. Det har været en fornøjelse at få hjælp her, af professionelle som jer.
 
Uden jeres hjælp havde det taget meget langggggg tid, inden jeg havde fået den i gang.

Takker.

  • Mens vi overvejer, hvornår vi skal begynde, er det ofte blevet for sent til at handle.
  • Hvis man følger i andres fodspor, kommer man aldrig foran.
  • Hvis du synes, at uddannelse er dyrt - så prøv uvidenhed!
     
Du glemte at skrive, hvad fejlen var. Det er jeg nysgerrig efter at vide.

Hilsen Torben
Den sidste fejl lå ikke i programmet eller CNC maskinen. Men skulle findes andetsteds.

Da cnc fræseren skulle stå ude i værkstedet sammen med en PC, valgte jeg at finde en af de gamle på loftet. Det var fejlen.

Den gamle pc havde kun en 700Hz CPU, og et gammelt grafikkort. Det havde sikkert også været nok hvis jeg havde brugt et DOS program. Som den jo før havde kørt på, inden jeg fik den. Derfor skænkede jeg det ikke en tanke at fejlen kunne ligge ved Pc’en.
Da jeg først i løbet af denne tråd fandt et Windows baseret program.
 
Men som Børge skriver: DOS er heller ikke helt oppe i tiden længere.

Jeg troede også at den kunne køre på det, men efter en grundig studering af manualen til programmet, viste det sig at Windows versionen kræver noget mere i Pc/Grafik ydelse.

Efter jeg har sat CNCen til en Intel 3.0 Dual CPU med 4 GB ram og et fornuftig grafikkort. Kørte alle motorer problemfrit. Så grunden til at den hakkede i det, må have laget ved at den ikke fik data hurtig nok.
Derefter var det kun at indstille alt som man ønsker det. Men det er vel som alle andre maskiner. Nogen vil have den til at køre hurtig andre lidt langsommere.

Håber dette kan hjælpe andre. Så de får en ligeså god start ind i CNC verdenen som jeg har.
Det har været meget lærerigt.

  • Mens vi overvejer, hvornår vi skal begynde, er det ofte blevet for sent til at handle.
  • Hvis man følger i andres fodspor, kommer man aldrig foran.
  • Hvis du synes, at uddannelse er dyrt - så prøv uvidenhed!
     
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis