Hvilken Type CNC er det her. Evt. et navn.?

Hej. Jeg har fået en CNC som jeg gerne vil have til at køre.

Jeg ved ikke hvad det er for en model, så er det en som kender navnet på den, ville det hjælpe meget, og hvilke programmer der evt. skal bruges til den.

Jeg fik oplyst at den havde kørt på et dos program før, mere info har jeg ikke!

Jeg er helt grøn til det her, så har hårdt brug for hjælp.

1. Er det nogen som ved hvad det er for et navn den har, selve slæden / bordet / stativet eller hvad det hedder?

2. Hvad for et program kan der bruges til den / jeg skal have fat i?

Jeg har vedheftet 2 billeder.


  • Mens vi overvejer, hvornår vi skal begynde, er det ofte blevet for sent til at handle.
  • Hvis man følger i andres fodspor, kommer man aldrig foran.
  • Hvis du synes, at uddannelse er dyrt - så prøv uvidenhed!
     
Hej. Jeg har fået en CNC som jeg gerne vil have... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg foreslog Vetric fordi jeg ved det dúr, da jeg bruger det hver dag :o)
Og fordi det også indeholder CAM delen. Fyren er jo ude efter noget der hurtigt kan få gang i maskinen for at se om det er noget han skal bygge videre på :o)
Men det kan godt være du har ret i at Cut2D måske ikke er det program med det fleste muligheder? , Men så er det jo godt at der også er mulighed for at hente en prøve version af alle de andre programmer de laver. Det er svært at "gå tilbage" til en mindre version når man først har prøvet en af de "store" så jeg ville jo ikke friste ham til at starte med Aspire... ;o)


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg er også en stor tilhænger af VcarvePro, det findes ikke nemmere mht til et 2,5D program.
En af mine bekendte var vet at trimme en fræser og havde spurgt om jeg kunne sende en 10x10mm kvadrat Gkode til ham. Det har jeg gjort på 1 minut. Fedt program.
Jeg ville hoppe på det hobbycnc kort fra brian med det samme og få Mach3 sat op, så er du kørende.
Ang. spænding så køre man ikke med den spænding der står på sådan en stepper (spørg ikke hvorfor) men med en der er helt op til 25 gange højere... så det er ikke noget problem at køre med alt imellem 12-36VDc
Ang. Strømmen så må kortet jo være stillet til en værdi da det jo har kørt før?
Starter du med et andet kort så indstil det til 2A og lad det køre noget tid, og så mærker du om de er blevet varme (de skal være varme) men ligger de på sådan ca 40'C så passer det fint, er de blevet for varme ja så skruer du lidt ned... og er de kolde, ja det har du sikkert regnet ud ;o)


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg har lige taget et billede af bunden.

Skal måske lige have fjernet lidt spindelvæv der også.
 
Der sidder en gevindstang og 2 faste føre skinner neden under.
Under harmonikaen sidder der det samme som bunden bare omvendt, og beskyttet af den harmonika.

Med linjer mener du da fræse linjer ?
Har du et forslag til et godt begynderprogram hvor der kan tegnes og laves linjer i, og stadig er kompatibel til et af de 2 førnævnte programmer til SMC800 kortet.


  • Mens vi overvejer, hvornår vi skal begynde, er det ofte blevet for sent til at handle.
  • Hvis man følger i andres fodspor, kommer man aldrig foran.
  • Hvis du synes, at uddannelse er dyrt - så prøv uvidenhed!
     
Jeg har ikke udforsket de gratis muligheder nok, mht CAD/CAM, men de findes. Du kan bare google "free CAD CAM software", eller kig på cnczone.
Jeg ved der er mange der bruger Coreldraw - hvis du har det, kan du bruge det.
Annonce
hvis du mener de 2 prg du foreslog så kender jeg dem ikke ?
Hvis du vil have noget der er nemt så er det den kombination jeg har beskrevet før
Vetric (whatever version) til at tegne og lave Gkoder med, derefter sender ud koden direkte til Mach3 som styre dine steppere, og wola' så køre det... Nemmere kan det ikke blive. der findes også et cad program til Mach3 men det vil jeg ikke anbefale.
Jeg har endnu ikke set et program der kan det hele selv...


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej DLG

Du har helt ret mht. Cut2D (har lige hentet den) det kan ikke tegne linjer direkte, så det letteste er at importere f.eks en dxf fra et andet prg.
Men programmet er stadig super til at visualisere sit emne med inden man går igang. Og til med sin PostProssor at generere Gkoder direkte til Mach3 :o)
Vil man springe det extra step over hedder løsningen VcarvePro


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Mange tak, for den hjælp i har givet. Det har givet blod på tanden.

Jeg vil nu prøve at koble det hele til samt installere programmerne. og se om jeg kan få den op at køre.


Takker.

  • Mens vi overvejer, hvornår vi skal begynde, er det ofte blevet for sent til at handle.
  • Hvis man følger i andres fodspor, kommer man aldrig foran.
  • Hvis du synes, at uddannelse er dyrt - så prøv uvidenhed!
     
Det så også sådan ud på billederne, Børge.
Det man kan med Cut2D er at tegne en kvadrat, en cirkel, en oval, i forskellige størrelser, skrive en tekst, lave Gkoden og fræse og graver det.
Der mangler bare den linie og en spline før det bliver godt, men så hedder det Vcarve pro.
Du kan prøve en Demo først.
Ja VcarvePro kan lave ALT (hvis man kan undvære 3D), der skal man over i Aspire




Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis