Slingrende kørsel

Hejsa

Jeg har spørgsmål som nok for nogle er nemt at besvare. Dette ser jeg frem til .
Jeg har efterhånden fået lavet en del på min polo. Nu har jeg lagt mærke til at under kørsel så slingrer den lidt, således at jeg er nødt til at rette op. Endvidere så rykker det i rattet når der er lidt ujævnheder på vejen. Jeg har kontrolleret alt. Hjullejer, styrekugler mm. Jeg har også fået sat nye dæk på for ca 1/2 år siden. 
Så har jeg lige haft den op på liften, og når hjulene for lov til at hænge så er jeg kommet frem til følgende:
Den lodrette vinkel på hjulene er stort set identisk foran og bagi. Men på forhjulene er der en markant forskel på retningsvinklen. Når jeg placerer bilen med hjulene i lige-stilling og hæve liften så er forskellen at mit ene forhjul peger ligeud, hvorimod det andet forhjul peger markant til den ene side. Det ser ud som om at mit højre forhjul gerne vil køre ligeud, og det venstre forhjul gerne vil dreje til højre . Kan det være sporingen?

Jeg fik foretaget en sporing da jeg fik nye dæk på, men den var lidt tvivlsom da jeg var nødsaget til at vende tilbage til dem 3 gange på en dag. Og selv efter den 3 gang var jeg ikke tilfreds..

Håber på at få nogle rigtig gode råd og svar som sædvanligt 
Hejsa Jeg har spørgsmål som nok for nogle er... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hm...Jeg har prøvet at trykke på motorhjelm for at se hvordan fjedringen reagerer og det ser fint ud. Det er en 6N fra 1997. Den har kørt 165000 :-)
poloblørn: Jeg har lige igen idag haft bilen oppe på lift, og jeg lagde mærke til at den inderste bærearmsbøsning, den som er presset ind i bærearmen, muligvis er defekt... så vidt jeg kan se består bøsningen af en ydre metalkant, derefter selve gummiet og til sidst en lille metalcylinder hvor den gennemgående bolt går igennem ( går igennem bærearm og op i bund af bil) Og når jeg med koben prøver at presse bærearmen en smule op kan jeg se at 3/4 af gummiet har sluppet den yderste metalkant og bare følger med op... Jeg ved ikke om jeg har ret, men jeg har set en ny bærearmsbøsning og der er der intet slup mellem metalkant, gummi og cylinder, så lyder det ikke som en defekt bærearmsbøsning?
Jeg håber at min lille beretning giver mening.. :-)
Glimrende observation. Det der skal laves inden nogen form for sporing.
På mange typer biler, kan disse bøsninger skiftes, men hør lige på prisen på en ny arm komplet. Nogle gange er det ikke umagen værd at skifte bøs ift en ny komplet.
Kontroller begge sider.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej igen.

Ville bare lige spørge om der er en rigtig måde at kontrollere bærekugler når nu at bærearmen bliver demonteret? For jeg havde fået den ide at skifte bærekuglerne samtidig.
Den måde synsmanden gør det på er :

Løfter bilen så hjulet er fritsvævende.
Han bruger så et eller andet til at rokke hjulet op og ned, herved ses det om bærekuglen er med slup / er slidt / er defekt.

Ja det er en god ide nu det er adskilt. Den koster ikke alverden. Nogle er nittet fast, her følger 3 skruer / bolte med til montering.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hejsa
Jeg har skiftet bærearmsbødningerne, og har netop indkøbt 2 bye bærekugler. Efter skift af bærearmsbøsninger kørte bilen rigtig godt de første par dage, men nu er den lidt "livlig" igen. Den "sejler" ikke lige så meget som før, og den er også blevet mindre følsom ved kørsel over ujævnheder, men jeg synes stadig at den er for livlig. Da jeg havde bærearmen af lagde jeg mærke til at den ene havde en revne i gummiet på ca ½cm, og den var lidt olieret på bærekuglen. Jeg har så spændt alt hvad jeg kunne på møtrikken ( den som sidder i toppen på bærekuglen), og nu spekulerer jeg på om man kan spænde den for meget? Bærekuglen er jo konisk... Men undrer mig bare over at den kørte godt de første par dage, og så begynder den at blive livlig igen i styringen....
Har du fået bilen sporet, efter skift af bærearms bøsninger mv.?
Bærekuglerne kan ikke spændes for hårdt, sådan umidelbart, men du kan jo spænde så hårdt, at bolter sprænger, eller start et begyndende brud.
mvh jens
Som Jens også skriver: Hen og få den sporet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis