Ledning Str ??

Hej

Skal høre om der er nogle elektriker herinde, der kan fortælle mig om der er nogle lov krav til hvilken kvadrat str ledning jeg skal bruge op under gips loft til spot, og selvfølgelig om jeg bare kan bruge den samme str til at sløjfle videre til kontakterne, men hvilken str skal jeg, og må jeg bruge ??

vh Ronni
Hej Skal høre om der er nogle elektriker herinde... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du sætter 230v spot op, så kan du bare gøre som Jesperjtp skriver....3x1½ Silikonekabel mellem dine spot, og 3x1½ fra din afbr og op til et lampeudtag, dåse eller lign..og så køre vidre derfra med silikonekablet ud til dine 230v spot
Der er krav til valg af tværsnit. Hvis du har en fast installation, så skal du min. anvende 1,5 mm2 og hvis det er tilledning så skal du min. anvende 0,75 mm2.

Hvis det er lavvoltsbelysning du skal rode med, så anbefaler jeg og sikkert mange andre at du ikke selv laver det. godt nok er 12 V en lav spænding, men du får tilgengæld en stor strøm ud af det. denne form for belysning er meget brandfarlig da der udvikles meget varme, så du skal vide lidt om godkendelser for dine spot-armaturer - altså om det er korrekt "F" mærket og så videre. desuden er det også en god ide at vælge tilledning der kan klare varmeudviklingen eks. downlight kabel.

Du skriver "sløjfe videre til kontakterne" - og jeg formoder du mener "Spottene"?. men hvis det er tilfældet, så skal du ikke Sløjfe videre (hvis det er 12 V). Du risikere for stor spændingsfald, og det skal kun gøres hvis det er 230 V spot.

For at formindske spændingsfaldet så skal du enten lave ledningerne så korte som muglig (helst lige lange så der ikke kommer en synlige forskel med lysstyrke mellem hver af spottene) eller hæve tværsnittet.

Håber det det kunne bruges

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis