Termostat i varmluftsovn

Hej
jeg har en electrolux varmluftsovn, den har to lamper der lyser,-en viser om temperaturen er nået og den anden blot om ovnen er tændt.
Disse to lamper opfører sig som de plejer, den ene går ud efter nogle minutter og så skulle ovnen være på den temperatur som jeg har sat den til,-det er den bare ikke! Igår var ovnen 45 minutter om at bage pizzaer og de bageste var brune og de forreste blege. I dag ville jeg så lave flutes af resten af dejen, det tog en halv time at lave  blege halvbagte flutes, som nu ryger i fryseren, til senere færdigbagning. Mon termostaten er i stykker?
Er der noget vedlligehold jeg har overset? Og hvor sidder termostaten?
Mvh
Helle på Møn, hvor vi lige har fået frisket sneen op,-dejligt!

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Helle,

Nemmeste måde at tjekke termostaten er ved at måle med et stegetermometer og så sætte den på 100 C

Men normalt hvis termostaten er defekt, så enten varmer den ikke eller også varmer den hele tiden og bliver for varm..

Det lyder mere som om din blæser til varmluften ikke kører som den skal, eller at der måske har været noget der blokerede for luften ( bagepapir der bliver suget fast til bagpladen er set før )

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Hvis det er en flere faset ovn, kan det måske være en sikring..? // Jan
Jeg tog risten af og kiggede ind på propellen, den stod helt stille! Så daskede jeg til den med en kniv og nu snurrer den igen.
Så krydser jeg bare fingre for at den holder ud lidt endnu,-de flutes skal altså bages færdig!
Tak for hjælpen!
Mvh
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Øv,-blæseren gider ikke mere. Den går lige som modvilligt i gang og så går den i stå igen. Er det mon en udskiftning af blæser eller den forbandet dyre ovn?
Mvh
Helle på Møn

Hej Igen,

En blæser koster vel små 500,- og så et montørbesøg.. Såå omkring 12-1500 med moms osv.. er et godt bud..

Men du kan jo prøve at skifte den selv, men den kan være rigtig træls at skifte (rustet i skruer osv.)

En god ny ovn koster ca. 5000,- Så hvis ellers din ovn er pæn og i orden, så kan det godt betale sig at skifte blæseren..

Lidt om mig her

Annonce
Tak igen, jeg piller den ud i morgen, og ser om jeg kan få blæseren ud. Ovnen kostede knap 9000 kr. for 10 år siden. Der var et megasmart timersystem på(tilkøb), men det stod af efter et tordenvejr. Så måske skal jeg kigge efter en ny, jeg kender ikke rigtig forventet levetid på ovne, er der nogen steder man kan læse sig til det?
Mvh
Helle

Tjaaa.... Tjooo 10 år bop bop ikk´ - Den burde jo nok have 5-7 år mere i sig, men der kan jo komme et varmelegme eller andet der går i stykker..

Jeg har i min tid som hvidevarermontør kasseret ovne der kun var 4 år (De billige fra Tyrkiet, uden at nævne navne) og jeg har repareret nogle som var 20 år gamle (De danske kvalitetsovne som ikke er mere)

Så det kommer jo nok også lidt an på hvor glad du er for den og hvor pæn den ellers ser ud mht. rust, afskallinger, misfarvninger osv..

Men har du ikke behov for pyrolyse og andet fancy udstyr, så er dette et godt bud på en ny - og det er jo ca. det dobbelte af en rep. af den gamle..

http://www.skiftselv.dk/p/Ovne-Voss-IEL_7025-HV/5c7dc324-ee4a-44c7-9fa9-5544c62dfedf

Lidt om mig her

hvis du selv kan pille blæseren ud, kan du prøve at gi lejerne lidt symaskineolie,
det kan få den til at køre nogen tid igen

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

skille ad kan man vel altid;-),-men hvor angriber jeg dyret? Det er en indbygningsovn, der er rimelig svær at få ud og ind igen. Så jeg krydser fingre for at det kan klares indefra. Det ville være fint hvis den bare lige kan overleve to-tre mdr. Vintertid er ikke den mest gyldne tid for en tækkemand, og slet ikke i det her vejr.
Tak for gode idéer, jeg prøver i morgen...
Mvh
Helle

du skal nok krydse fingre ret længe,
for hvis du skal ha blæseren ud,
skal du ha bagsiden af ovnen af,
og dermed er du  jo nødt til at ha ovnen ud.
det kan ikke lade sig gøre inde fra ovnrummet

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis