Regler omkring 1 på 2 beklædning

Godaften "Lav-det-selv" folk

Jeg er pt. igang med mit afsluttende projekt på grundforløbet som tømrer og her har jeg valgt at beskæftige mig med en let-ydrervæg hvoraf jeg skal lav en hjørneløsning med 1på 2 beklædning.

Jeg er indtil videre nået til informationssøgning, dokumentation og tegning, men mangler lige et par ting jeg godt kunne blive lidt klogere på eller bekræftes i

Indtil videre er jeg kommet frem til at:

Ved 1 på 2 beklædning laves der overlap på min. 22 mm efter brandkrav og på normalvis 25 mm. Derudover skærer man enderne af brædderne i en vinkel af 1:2 altså cirka 27 grader

Enden af brættet skal holdes 200-300 mm over alm. terræn eller 100-150 mm over en grav af granitskærv

Rodenden på brædderne skal i modsætning til f.eks. spær værre opad, så brættet ikke suger vandet opad. Ligeledes skal årringene som har været længst inde mod træets kærv være indad således at de ydrer brædder vil lukke af på de inderste med tiden når brættet retter sig ud med årerne 

Her kommer de usikre ting:

Skal der være afstands-lister bag på 1 på 2 beklædning?
Min lærer som er gammel tømrer siger at det ikke er nødvendigt da denne beklædningstype udlufter sig selv, mens der i en bog omkring beklædning står der at der skal være 12 mm hulrum bag 1 på 2 medmindre man bruger imp. brædder.

Hvor langt må der max. være mellem sømning? 600 mm?

Takker på forhånd

Godaften "Lav-det-selv" folk Jeg er pt. igang... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er du desværre.

Det vil kun være dit yderste lag beklædning der har optimalt forhold til udtørring, og min anbefaling er også altid at benytte afstandslister, også selvom de i nogle tilfælde kan undlades.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis