Regler omkring 1 på 2 beklædning

Godaften "Lav-det-selv" folk

Jeg er pt. igang med mit afsluttende projekt på grundforløbet som tømrer og her har jeg valgt at beskæftige mig med en let-ydrervæg hvoraf jeg skal lav en hjørneløsning med 1på 2 beklædning.

Jeg er indtil videre nået til informationssøgning, dokumentation og tegning, men mangler lige et par ting jeg godt kunne blive lidt klogere på eller bekræftes i

Indtil videre er jeg kommet frem til at:

Ved 1 på 2 beklædning laves der overlap på min. 22 mm efter brandkrav og på normalvis 25 mm. Derudover skærer man enderne af brædderne i en vinkel af 1:2 altså cirka 27 grader

Enden af brættet skal holdes 200-300 mm over alm. terræn eller 100-150 mm over en grav af granitskærv

Rodenden på brædderne skal i modsætning til f.eks. spær værre opad, så brættet ikke suger vandet opad. Ligeledes skal årringene som har været længst inde mod træets kærv være indad således at de ydrer brædder vil lukke af på de inderste med tiden når brættet retter sig ud med årerne 

Her kommer de usikre ting:

Skal der være afstands-lister bag på 1 på 2 beklædning?
Min lærer som er gammel tømrer siger at det ikke er nødvendigt da denne beklædningstype udlufter sig selv, mens der i en bog omkring beklædning står der at der skal være 12 mm hulrum bag 1 på 2 medmindre man bruger imp. brædder.

Hvor langt må der max. være mellem sømning? 600 mm?

Takker på forhånd

Godaften "Lav-det-selv" folk Jeg er pt. igang... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kan du ikke lige vise hvordan du beregner at vinklen bliver 26,57. Husk på at det ikke har noget med dimensionen på brædtet at gøre, men derimod 1:2 forholdet som du bruger til at afsætte. Så om brædtet er 19 eller 22 mm har ingen betydning for vinklens størrelse. en vinkel på 1:1 vil f.eks. give 45 grader på alle slags brædder.

Såfremt du insisterer på at det er 26,57 så er det fordi du har en anden tilgangsvinkel og har misforstået brugen af 1:2

Slutteligt, din lærer har med garanti lavet masser af ting som aldrig ville blive accepteret i dag. Tømrerfaget er i høj grad dynamisk og under konstant udvikling. Så bare fordi det engang blev lavet uden afstandslister er det ikke ensbetydende med at det ville være korrekt i dag.
Her har du min opfattelse af 1:2
http://img227.imageshack.us/img227/1328/vinkel.png

Ja der er absolut ingen tvivl om at alt ikke er lavet korrekt selvom man er tømrer, dog vil jeg gerne havde kilde på påstanden om at der SKAL være hulrum bag 1 på 2 beklædning. Problemet er netop at der ikke står det er pga. råd eller for at overholde brandkrav osv osv. Altså for mig virker det måske bare mere som en anbefaling?

Takker i hvertfald for alle svarene
Adler T har ganske ret.
1:2 svarer til en vinkel på 26,57 grader.
Derimod svarer 1:2,5 til en vinkel på 22,5 grader.
Og det gør det - cobban89 - fordi det ikke handler om logik, men om matematik.

En del af ovenstående indlægs forfattere kan hente lidt af deres skolepenge tilbage.
Altså dem der har gået i skole jo.
Resten der ikke har glemt al matematikken kan forsøge sig med lidt trigonometri. Hvor funktionen tangens vil være velegnet i nærværende tilfælde.
Ja når man får regnet efter har han sgu ret, så væk med det logiske, tan(1:2)= 26,75

Og mon ikke de fleste har haft en folkeskole gang hpox.
No'en gange kan man godt komme lidt i tvivl - om det med skolegangen.
Men trigonometri er nu vist ikke på skemaet i folkeskolen.
Annonce
he he - er det hos dig Hpox man kan hente sine penge eller hvordan fungerer den slags?

Når jeg kigger på linket kan jeg da godt se hvad der menes. har ikke regnet det igennem. Men for 1:2 giver jo altså stadig 22,5 grader - det afhænger jo blot af hvilken vinkel man kigger på. Jeg kan jo ligeså godt argumenterer for at vinklen så er 63,43. Det er jo helt forskellige vinkler vi snakker om. Men resultatet af 1:2 vil da altid være 22,5 grader - men en anden vinkel kan så godt være 26,57

Se hopx det handler nemlig om matematik - og der fordre det jo at man ved hvad man beregner og ikke mindst HVILKEN vinkel man beregner ;-).

Vi er vel enige om at man ved at indstille saven på 22,5 grader kan få samme smig? Og vi er vel også enige om at ved at bruge 1:2 at vi så regner på den trekant vi skærer væk og ikke det der bliver tilbage?

Så alle parter har jo ret, nu venter jeg så bare på at hopx udbetaler mine skolepenge. He he skolepenge og efterløn - det bliver et sjovt 2011
...og til AdlerT

Det har bestemt intet med brandkrav at gøre at der bruges afstandslister. Prøv og ring til brandvæsnet og hør hvor mange ting der bliver futtet af fordi folk lige vil fjerne ukrudt ved skuret med en brænder. Det er ikke småting der ryger på den bekostning. Som tømrer står man i lære. Men lærer i virkeligheden meget lidt på skolen. men lærer tingene ved den svend man går med eller ens mester. Så det er bare at krydse fingre og håbe du finder en dygtig svend - for der er ikke langt mellem katestroferne og folk der bare skal være færdig hurtigst muligt.

Jeg vil tro det med afstandslister måske er kommet af at man har erfaret at meget beklædning er rådnet. Så har man fundet på at der skal luft bagtil for at tørre træet ud og så laver man en anbefaling herom. Du kan finde rigtige mange af disse på byg-erfa.dk. Det er en forkortelse for Byggetekniske erfaringer.

Så fordi din lærer har lavet det for x antal år siden har det sikkert været rigtige. Hvis han stadig anbefaler det kan det være udtryk for manglende opdatering på fagets udvikling. Så du må ikke forvente at ALT kan dokumenterers meget er bare erfaringer
Der kan vist ikke engang blive tale om hverken skolepenge eller efterløn til dig boso.
Fordi det er week-end vil jeg nødig lyde skolemesteragtig, men vil anbefale at du ikke udtaler dig yderligere inden du ved hjælp af blyant, papit, (gerne ternet), regnemaskine,vinkelmåler, træklodser, gearsav og evt. en med 1 på 2 træbeklædt facade - efterprøver dine egne teorier.
Når du om føje tid er kommet frem til de rigtige konklusioner på ovennævnte problem er du velkommen tilbage.
Eller sagt på skolemestervis. I skammekrogen med dig - til du har tænkt dig om.
har skam tænkt mig om - nogen speciel del du tænker på?

hvis det er med hensyn til grader synes jeg du skal tænke dig om igen. De 26,57 er skam rigtig nok - men det handler jo om at vi hver især har et forskelligt udgangspunkt. Skal jeg virkelig til at lave en tegning med angivelse af de enkelte vinklers grader for at du kan forstå hvad jeg mener.....troede jo du var en klog mand ;-)

bliv endelig skolemesteragtig, det er jo så hyggeligt og fedt at lære noget nyt. Det bliver man aldrig for gammel til. Giver du mig ikke ret?
@boso

Ligemeget hvor godt du end argumentere så vil der aldrig dannes en vinkel på 22,5 ved bruge forholdet 1:2. Der vil muligvis dannes en vinkel på 180-(90+26,57) = 63,43 men den vinkel kan vi ikke bruge til meget for det er den der forsvinder .

Desværre når jeg aldrig at komme ud i lærer hos en mester da planen er blive bygningsingeniør og det er da netop også derfor jeg prøver at lære det som er rigtigt første gang .
Hvad jeg kan se herinde er der også mange meninger om hvorvidt der burde hulrum bag 1 på 2 beklædning.
Indtil nu har jeg valgt at undlade dette hulrum for at forklare at 1 på 2 beklædning er en af de klimavægge som kan udlufte sig selv, dog kan man helgardere sig mod råd ved at bruge afstands-lister således at 1. bræt også for ventilation på bagsiden

Er jeg helt galt på den her ?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis