Opsætning af nyt loft.. Brædder 20x120cm på gammel rustik loft?

Hej..

Jeg har en bekendt som spurgte mig til råds om montering af nogle nye loftbrædder..

De skulle eftersigende være 20x120cm hvor de skulle være 1cm tykke, hvor han ønsker dem skudt på under de gamle rustik brædder...

Sådan en arbejdsgang ville vel bare være at sømme dem skjult i noten bare med dykkere? men hvor mange mm skal de dykkere være? 30-40mm?

Samt ville rustik loftet kunne holde sådanne et loft?

Jeg ville bare mene at de skulle skydes skjult i noten med dykkere pr 50cm ca. under de gamle rustik brædder.. Sådanne lofter plejer man jo ikke at lime, spurgte han nemlig også om..

På forhånd tak.

Mvh


Be Smart - Not Stupid..

Hej.. Jeg har en bekendt som spurgte mig til råds... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Lyst på 04 jan 2011 17:43
Daniel P, du mener at ledninger ikke kan nå eller hvordan?

Tja, det kan være flere ting, alt efter hvordan det er lavet idag. Det kan være ledninger som ikke længere kan nå (ikke nok at de lige kan nå, man skal jo også kunne arbejde med dem)

Eller hvis der idag er brugt 50x50 lampeudtag, så bør hullet i det gamle loft udvides kraftigt, sådan at man ikke får to stk. ø44mm huller som er en halv cirkel forskydt - fordi man ikke lige kunne ramme centrum af det gamle hul. osv. 

Hvis loftdåsen idag allerede sider plant ned mod det ekisterende loft, ja så er det ikke sikker der skal laves andet end et hul i det nye loft, men hvis dåsen  idag svæver rundt 5 cm. over det eksisterende så kan det være en ide at overveje.. 

Skrevet af Daniel p på 04 jan 2011 20:05

Tja, det kan være flere ting, alt efter hvordan det er lavet idag. Det kan være ledninger som ikke længere kan nå (ikke nok at de lige kan nå, man skal jo også kunne arbejde med dem)

Eller hvis der idag er brugt 50x50 lampeudtag, så bør hullet i det gamle loft udvides kraftigt, sådan at man ikke får to stk. ø44mm huller som er en halv cirkel forskydt - fordi man ikke lige kunne ramme centrum af det gamle hul. osv. 

Hvis loftdåsen idag allerede sider plant ned mod det ekisterende loft, ja så er det ikke sikker der skal laves andet end et hul i det nye loft, men hvis dåsen  idag svæver rundt 5 cm. over det eksisterende så kan det være en ide at overveje.. 



Det vil jeg sige videre og være opmærksom på.

dog er min største bekymring om man kan skyde det nye lfot fast under det gamle rustik så det KUN hænger i rustikken, så det ikke hænger i forskallingen som er bagved rustikken.

 

Be Smart - Not Stupid..

På samme måde som gulvbrædder.
Men det kommer jo an på bræddernes profilering.
Næ-næ, der skal ikke dampspærre i en etageadskillelse.
Men det med lag på lag erlidt noget sjusk. Og det er jo nemt at pille de gamle rustikbrædder ned. Og genbruge dem som vægbeklædning til hundehuset.
Jeg kender ikke den type brædder som loftbeklædning. Men de ligner såkaldt rupløjede brædder med fas.
HUSK dampspærre i hundehuset, så Futte ikke dør af mug-ebola !

http://www.lyrk.dk
hpox , jamen det er de loftbrædder som faktisk ligner gulv bare på loftet de er 20cm brede og 120cm lange og 1cm tykke..

Ja men nu er den beslutning desværre ikke op til mig.

Men ville du ikke mene de nye brædder kan hænge KUN i rustikken ved hjælp af 35mm dykkere skudt i noten?

Be Smart - Not Stupid..

Annonce
Men det er ikke brædder.
Det er noget plade af en slags. Malet eller fineret. DE kan nok kun sømmes i de eksisterende rustikbrædder.
Men var det da ikke lidt nemmere at male det gamle loft.
Så kan du bruge de nye loftplader til hundehuset. :o)
hpox , ja det er nok noget plade af en slags, dem som er lavet af finer de er vist i mange gamle huse også..

Men vil du ikke mene de bare skal monteres med 25-35mm dykkere skudt i noten?

Jamen min bekendte vil have et nyt loft såh.. Tror jeg lader ham om beslutningen

Jeg har dog aldrig prøvet at montere sådanne lofter, så ved ikke hvor lang tid sådan noget tager, det var vist 160kvm, jeg sagde til ham jeg regnede med hvis han afsatte en weekend til det..

Be Smart - Not Stupid..

kender heller ikke omtalte loftprofil - men giver Hpox ret i at det lyder som noget plade halløj og det giver dig jo ikke umiddelbart en not at skyde i. Det vil alt andet lige - give det bedste resultat, hvis du gør tingene rigtigt første gang og fastgøre i eksisterende forskalling......og hiv så det gamle loft ned

Og hvis i kan lave 160 m2 på en weekend så er der umiddelbart ikke mange skæringer og ellers skal i da på akkord ;-)

Boso, det skulle vist også bare være firkantede rum, men det var også et skudt på tasken,.

Jamen forstår ikke at der ingen der kender det loft jeg mener..

Det er loftplader/brædder som ligner gulvbrædder lavet i finer og er ca. 1cm tykkeog de er lyse i det..

Jeg har fundet et billede fra mit eget hus inden jeg brækkede loftet ned der kan i se loftet, jeg går ud fra det er noget ligende dette og det var sømmet skjult..

Billedet kan ses her:

http://peecee.dk/upload/view/282835

Be Smart - Not Stupid..

jeg kender det skam godt, og har også sat en del af det op.

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også