oliefyr+radiator udluftning

Jeg er så heldig, at jeg har masser af luft i mit system (kan tydeligt høre det).

jeg har 5 radiatorer i stuen og 1 radiator på 1. sal.

3 af de radiator jeg har i stueplan virker upåklageligt. de 2 andre er kun varme ca. 3 cm i toppen.

og den på 1. sal, er slet ikke varm.

hvis jeg lufter dem i stuen ud, så kommer der kun vand, ingen luft.

skruer jeg på den på 1. sal, så kommer der hverken luft eller vand ud..

jeg har så fået at vide, at jeg skal fylde vand på mit system, og at det skal foregå således:

1: cirkulationspumpe, op på max (niveau 3)
2: åben ALLE radiatorer på fuld knald
3: slange på fyr
4: åben ventil på radiator på 1. sal.
5: tænd for vand så det render på fyret
6: afvent at der kommer vand ud af radiator ventilen på 1. sal.
7: luk ventil
 - færdig....

er det korrekt ?

kan lige sige, at je normalt kører med pumpen på 2 (mellem), og at trykmåleren på fyret så siger lige under 2. hvis jeg skruer op på 3, så falder trykket...
Jeg er så heldig, at jeg har masser af luft i mit... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
har taget billede af fyr og beholder på 1. sal.

på 1. sal sidder varmvandbeholder (brugsvand) og oven på den sidder eksp. beholder ( hvis jeg er rigtig på den....

kan det virkelig passe, at jeg skal sætte slange på fyr, åbne alle radiator på 5, slukke pumpe, åbne ventil på radiator 1. sal, indtil der kommer vand ud. og så er det færdig...

tænker på trykket, om det ikke bliver alt for højt?




du gør sådan her:
1:sluk din pumpe og dit fyr
2:sæt slangen på oliefyret og åben alle termostater på radiatoerne helt
3:få fat i en hjælper
4:find en spand
5:send din hjælper op på loftet
6:sæt spanden under det rør der løber ud i ingenting
7: bed hjælper råbe når der løber vand ud af røret
8:gå ned og åben for vandet
9:luk for vandet når din hjælper råber
10:giv din hjælper en øl
11:find en tang
12:find en klud
13:begynd fra en ende af med den første den bedste radiator og åben for luftskruen hold kluden under og luk for skruen når der kommer vand ud sådan forsætter du bare indtil der ikke er flere radiatorer
14:bed din hjælper gå en tur på loftet igen
15:åbn for vandet
16:luk for vandet når hjælper råber
17: tøm spanden for vand
18: sæt spanden under røret igen
19: find en øl til dig og din hjælper
20:tænd for pumpen og fyret
21: tag slangen af og pak den sammen
22:tag evt en øl mere
23 tjek at spanden ikke er fuld næste dag
ps få lige det overløbs rør ført ud i det fri. det er temmelig træls hvis spiralen i varmvandsbeholder bliver læk og der lige pludselig kommer vand ned igennem loftet skriver en der har erfaring med vand ned igennem loftet fra ekspansionsbeholder pga en sprungen spiral i varmvandsbeholder

jeg håber at du kan bruge det til noget det burde ikke tage meget mere end en 30 min afhængig af hvor længe at øl pauser er

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
golf1985 - lige hvad jeg havde brug for... men hvad med trykket ?  - det regulerer måske sig selv ??
trykket på anlægget kan ikke blive højere når at ekspansions beholder løber over dog kan det godt stige noget i det øjeblik du lukker vand på men det skal du ikke tænke videre over.
Grunden til at du skal tjekke spanden næste dag er at vandet i anlægget udvider sig når at det bliver varmt op og derved vil der løbe lidt ud af ekspansionsbeholder

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
okay...

men når jeg så har fyldt på og det hele, tænker du så, at trykket er på omkring 3 på mit manometer på fyret ? ( der er en rød nål på 3, samt en nål der bevæger sig..)

så tror jeg da jeg smider en flok øl på køl, og inviterer en makker over i weekenden..... for så er der jo ingen grund til bekymring...
Annonce
det er da en mulighed at nålen vil komme op omkring 3 for jeg vil tro at den faste nål er der hvor at den bevægelige skal stå sån ca.
Hvis du vil kan du måle hvor langt at du har fra dit fyr og op til overløbet af beholder. Feks 2,5 meter vil svare til 2,5 på manometeret

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
okay... det var også fordi, at det trykket nu ( med luft i systemet) er ca 2.5 med slukket fyr+pumpe. men det stiger så når jeg fylder vand på (måske til over den røde nål på 3)- for så at falde til det normale igen efter jeg har luftet ud og fyldt vand på 2. gang ??

- og jeg skal ikke tænke på hvis trykket bliver højt, for vandet løber bare ud af beholder....

er det korrekt forstået ?
det er rigtig forstået trykket kan ikke blive for højt for vandet vil bare løbe ud af beholder og derved kan trykket ikke stige mere

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
okay...

lige en sidste ting : jeg har en radiator uden udluftningventil (med en prop) som jeg har billeder af i en anden tråd...

og den ved jeg der er meget luft i... kan jeg overhovedet slippe af med det når jeg ikke kan lufte den ud ? -- tænkte om det løser sig selv når jeg fylder så meget vand på systemet, at det "løber over"...
Jeg kan godt huske den tråd og radiatoren kan ikke komme af med luften af sig selv.Du bliver nød til at skrue proppen ud og sætte en udluftningsskrue i.Det mener jeg også at jeg skrev i den anden tråd

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis