Tang i skruen – Aldrig mere – MÅSKE ?

Fik masser af tang i skruen forrige sommer. Mellem Strynø og Strynø Kalv (ca 1-2,5 m. dybt), var der masser af tang som gik i skruen hele tiden.
Desuden snørede det så hårdt sammen om motorbenet, at kølevands-indtaget blev lukket – ikke godt!

(Tangen var det lange ”Åletang” (Martaum) – ca 4 m. lange tråde, som kommer på lavt vand, når vejret er varmt.)

Jeg var ikke den eneste, som skulle vippe motoren op, og hænge ud over motoren og rive / skære tangtrådene af.
Ikke noget problem en fin sommerdag – men jeg vil gerne undgå det en dag, hvor det er dårligt vejr, så derfor vil jeg forbedre min skrue.
 
De lokale med små motorer (5 HK) motor tøffede lystigt rundt UDEN at få tangen i skruen – så jeg kiggede på hvordan deres propeller så ud. De havde skrueblade som IKKE ”strittede” lige ud, men som skrånede bagud – og som altså IKKE fiskede tangtrådene sammen.

Min motor er en 60 HK med standard skrue, hvor forkant af skrueblad har samme retning som radius – og peger altså lige ud fra centrum af skrue-navet, og DET samler tang! Vi sejler meget tit på lavt vand i det Sydfynske, og skal til Nakskov Fjord på ”opdagelsesrejse” til de små øer – og så er jeg helst fri for at hænge fast i tangen.

Derfor vil jeg prøve en forbedring på skruen: Jeg har tilpasset vores reserve-skrue, så den også har forkanter der ”skråner bagud”.
Se Billeder.
Jeg har spartlet nye skrå forkanter op, med ”Kemisk metal” fra Trælasten. Først naturligvis skrabet ned til rent metal, så det har meget ru overflade. ”Kemisk metal” kan man spartle på i flere omgange, og så slibe i facon ind imellem. Samtidig har jeg slebet og spartlet de grimme støbegrater, som der var på skruen. 

Så  er jeg spændt på om det virker til sommer? – og kan det holde?
 Er der andre som har erfaring med dette problem? – Der er jo også det her ”saragassotang” i Limfjorden.

Godt Nyt Hår - Hilsen A


To ulykker kommer sjældent alene.
Fik masser af tang i skruen forrige sommer. Mellem... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den skal nå ud til tangen så vil den da virke lidt som en bremse??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 04 jan 2011 17:41
Hvis den skal nå ud til tangen så vil den da virke lidt som en bremse??

Hej GOM, Jeg har aldrig selv prøvet produktet men ved det laves af forskellige producenter. Jeg kan se på hjemmesiden at den største kniv har en diameter på 180 mm. Skruen på min 50 HP er ca Ø 220 mm. Så måske er det ikke et spørgsmål om kniven ikke når ud til tangen, men at tangen kommer ind til kniven?

 Og husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jo den skal ikke være ret meget større end selve "huset" hvis man kan kalde det det.
Jeg kunne bare bedre forstille mig at den største effekt var en knivskarp kant på skruen.

Og alligevel ikke.. tang er jo godt nok noget sejlt noget.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 04 jan 2011 19:38
Jo den skal ikke være ret meget større end selve "huset" hvis man kan kalde det det.
Jeg kunne bare bedre forstille mig at den største effekt var en knivskarp kant på skruen.

Og alligevel ikke.. tang er jo godt nok noget sejlt noget.


Det er jo ikke nemt at kloge sig på noget man i bund og grund ikke har forstand på. Men jeg prøver sgu' alligevel. Hvis først tangen er nået ud til skruen er det vel lidt forsent? Denne himstregims skærer det jo helt inde ved navet. Det tror jeg faktisk selv var helt fornuftigt anskuet

 Og husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic

Den tror jeg ganske enkelt ikke på, har tangen først pakket om propellen hjælper en kniv der sidder bag propellen og som rotere med samme hastighed ingen virkning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 04 jan 2011 21:36
Den tror jeg ganske enkelt ikke på, har tangen først pakket om propellen hjælper en kniv der sidder bag propellen og som rotere med samme hastighed ingen virkning.


Om igen håndværker, ventede faktisk på du kom på banen her osse. Har tangen først pakket om skruen hjælper kniven naturligvis ikke Det kan selv en døv se. Hele humlen er naturligvis at kniven skærer INDEN tangen når propelleren oder was??

 Og husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic

Kniven skal vel sidde mellem skruen og gearhuset.. skruen trækker så sammen på tangen og strammer det op på kniven.. men den må alligevel sidde og virke som en bremse..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jamen kære Rugbrø -e
  Jeg kan godt se hvordan den skulle virke, men du ved jo også, lige som jeg at tangen i dette tilfælde ålegræs der ligger og flyder i overfladen. Som regel kommer i store bundter, og der tror jeg ikke på at kniven vil være til nytte.
Men lad det komme an på en prøve, vi venter og ser til du kommer med en raport i løbet af sommeren.
Stror nu ikke du skal regne med en rapport, der var jo ikke migkrevet af Håndværkeren på 05 jan 2011 09:56
Jamen kære Rugbrø -e
  Jeg kan godt se hvordan den skulle virke, men du ved jo også, lige som jeg at tangen i dette tilfælde ålegræs der ligger og flyder i overfladen. Som regel kommer i store bundter, og der tror jeg ikke på at kniven vil være til nytte.
Men lad det komme an på en prøve, vi venter og ser til du kommer med en raport i løbet af sommeren.


tror nu ikke du skal regne med nogen rapport fra mig, idet det jo ikke var mig men ellida der havde problemet.

 Og husk: Det var amatører, der byggede Noahs Ark, men det var fagfolk, der byggede Titanic

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også