Passat hakker i det ved koldstarter

Hej,

Jeg har en Passat fra 2003 1,9tdi der har kørt 263.000. Den er nu begyndt (af og til) sådan at hakke i det når jeg kommer ud på landevejen og kører de der 80-90km/t mens den er kold. 

Virker lidt som om den ikke får brændstof. Altså lidt småhakken i motorgangen. Tidligere var det kun ganske kort tid 30-60 sek. men i dag varede det 4-5 min. inden det gik over.

Er der nogen mekanikerkyndige der udfra ovenstående evt. kan give en diagnose? 

Lars Stampe
Hej, Jeg har en Passat fra 2003 1,9tdi der har... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
lige netop med sprit , så er det anbefalet af flere fabrikanter af ældre diselmotore , så det er ikke uautoriseret , så længe man ikke kommer mere i end anbefalet
Og hvad skulle det hjælpe at hælde et højoktan produkt som sprit i en dieselmotor?
Og kære Håndværker en TDI har et filter med indbygget vandudskiller,jeg har aldrig i de 10 år jeg arbejdede med halv og meget store "diesel"motore set en eneste uden mindst et filter,at du er bedre til at bedømme min viden end skuemestre og kontrolanter tager jeg hatten af for RESPEKT.René
Det kunne jo være noget så simpelt som en dysse, der ikke virker helt efter opskriften længere.
En 2003 kunne jo godt være den gamle type med tradionelle dyser.
Mener man ændrede på designet fra 2004 at regne og så er der vist nok mere elektronik blandet ind i sagen, og så er der måske noget at hente i dårlige stikforbindelser.
Hel og lykke med fejlfindingen.

Med venlig hilsen
ktm

Jeg undskylder min uvidenhed, det jeg forstiller mig er stadig den gammeldags diesel der næsten æder hvad som helst.
Men mit nytårs forsæt vil være at jeg her efter dags holder snuden væk fra noget der handler om bilmotorer.
Skrevet af Larssk på 29 dec 2010 15:08
Hej,

Jeg har en Passat fra 2003 1,9tdi der har kørt 263.000. Den er nu begyndt (af og til) sådan at hakke i det når jeg kommer ud på landevejen og kører de der 80-90km/t mens den er kold. 

Virker lidt som om den ikke får brændstof. Altså lidt småhakken i motorgangen. Tidligere var det kun ganske kort tid 30-60 sek. men i dag varede det 4-5 min. inden det gik over.

Er der nogen mekanikerkyndige der udfra ovenstående evt. kan give en diagnose? 

Lars Stampe

nr 1 fejl på sådanne en er luft masse måleren. nr 2 fejl er tilkoksning af indsugnings manifolden.

Tilkoksning kan man kun se optisk eller føle sig frem til pga. den måde motoren kører på.
LMM kan man se om er defekt ud fra de tal man kan hive ud af bilens computer med et vag-com kabel.
Hvis du ikke allerede har et login til vagcars.dk så syntes jeg du skulle få et der til. så kan du måske finde en privatmand med sådanne et kabel der vil hjælpe dig.

Jacob
Annonce
Hej Jacob,

Tak for dit svar. Ang. de 2 fejl du nævner er det så noget der vil være bekosteligt at få fixet på et værksted?

Lars
Dem kan man fixe selv.
lmm køber man hos landberg.dk han har også noget servicerens som det er godt at give bilen en tur med en gang om året for at holde belægningerne i ave.
for at fjerne koks i indsugningen er der kun den hårde måde med at afmontere den og grave den ud med en stålbørste.

sådanne to
http://www.landberg.dk/shop/bell-add-servicerens-474p.html
og sådanne to
http://www.landberg.dk/shop/bell-add-servicerens-212p.html

giv den en behandling med spray og en flaske i tanken. kør et par tanke og gentag.

Jacob
Takker igen. Den var til stort service for ca 12-15000 km siden på autoriseret værksted. Er det ikke noget der burde være foretaget der? Eller er jeg helt gal på den her?

Lars
Hvis det står i service bogen så ja. ellers ikke.
At det er god latin de giver den en flaske i tanken er en anden sag. sprayen bruger man ikke normalt efter hvad jeg ved.

sprayen sprøjtes direkte ind i indsugningen efter luft masse måleren. motoren skal være gennemvarm (kørt i mindst 30 minutter) og køre med ca 2000 omdrejninger når stadset sprøjtes ind. efterfølgende skal bilen køre en tur på mindst en halv times tid.

Det lyder dumt men den spray vækker motoren. så det kan under alle omstændigheder anbefales.

Jacob
ok, super. Takker igen. Overvejer lige om det er noget jeg vil give mig i kast med. Da jeg kørte tidligere i dag var der ikke noget problem, men når det dukker op igen må jeg nok på den.

Godt nytår til alle.

Lars
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis