gulv varme og fliser uden beton ?


Jeg står og skal renovere en typisk fordelings gang i mit 70er hus og vil i den forbindelse fjerne radiatorene og have vandbåren gulvvarme.. min konstruktion i gulvet lige nu er ifølge byggetegningerne: 
"egeparket, strøer, 50mm rockwool batts, 8cm beton, plast membran, 20 cm shingles"

Jeg ville gerne lave gulvvarmen i spor-plader og så enten have laminat gulv eller fliser ovenpå.. kan man få nogen plader hvor man også fint kan ligge fliser på? eller skal fliserne altid ligges på støbt beton lag? 
 


Jeg står og skal renovere en typisk fordelings... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det er sikkert hårde isoleringsbats.

Men jo, det kan du godt, eller banke en stykke af gulvet op, det kan jo nemt lukkes igen med lidt lynbeton.
Skrevet af hpox på 27 dec 2010 12:04

OK.
Men nu går der jo nok et par dage inden di nye opvarmningstilstande kommer til fuldt udtryk.

Med hensyn til  loftisoleringen så afhænger den nødvendige lagtykkelse af opvarmnings måden. Og af hvor"pænt" den gamle isolering ligger.
Ved fjernvarme bliver tilbagebetalingsperioden lidt lang. Men til gengæld er det jo rimeligt nemt at lægge et par hundrede mm mere på.

Leg lidt med mulighederne her:

http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+...par+penge/ 



ifølge den beregner der, så vil det tage 12 år at tilbage betale udgiften til ekstra 200mm uld på loftet..  så jeg tror hellere jeg vil bruge penge på nye vinduer i stuen (alle de andre rum har fået nye) det giver nemlig også lidt indbruds-sikring samtidig..

Hvis jeg vælger at banke det gamle beton gulv helt op, er det så ned til den gamle dampspærre? eller skal jeg helt ned i shingles laget? hvordan ville i gøre det hvis man skulle bryde det gamle op og isolere bedre? 




LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du skal huske på at Rockwools beregning forudsætter at isoleringsarbejdet udføres af fremmed håndværker.
Hvis du selv laver det koster det kun materialeprisen, måske helt ned til 50 kr/m2 for 190 mm mineraluld.
Og det er jo rigtig godt GDS-arbejde.

Hakke gulv op.
Den plastmembran du omtaler i dit oprindelige spørgsmål er faktisk bare et støbeunderlag. Og er næppe hverken vand- eller lufttæt. Sidenhen holdt man op med at bruge plast som støbeunderlag. Simpelthen fordi den vat uklart om membranerne var tætte eller ej. Og kunne medfører 2 dampspærrer i gulvkonstruktionen.

Muligheden for at der er isolering UNDER betonpladen er stort set lig 0. Det blev først "moderne" op i 80-erne.

Nu husker jeg ikke helt hvad din plan var, men det kan være lidt problematisk at hugge hele betonlaget, som jo ligger på singelslaget, væk - fordi skillevæggene står på samme betonlag.

okay det vil sige at der højest sandsynligt heller ikke er nogen form for isolering under mine opvarmede flise gulve på badeværelserne? (som også er lavet i 1970) for så syntes jeg egentlig ikke at det er så slemt med varme regningen, så jeg vil på ingen måde blive bange for at ligge et par kvm yderligere til det areal af oldskool gulv varme som er igang i huset :-)

hvis vi nu leger videre med tanken om at ligge varme ned i det eksisterende gulv, kan en murrille-fræser så godt æde beton? eller skal man igang med vinkelsliberen? og ville det bare være et spørgsmål om at rille ca. 1cm ned så rørene lige er skjult, eller vil det give bedre fordeling af varmen at rille lidt dybere? der ville jo komme omkring 20mm sandwich af gulvspartel/lip/fliser ovenpå..

Når man vælger at sætte det direkte på centralvarmen uden pumpe og shunt, er det så bare at få en smed ud og koble den alm. pex gulvslange op på de gamle radiator rør?
Jeg ved ikke helt hvordan det skal laves med udfræsning i betonen, ken hvis den kun er 8 cm tyk så må der jo ikke fræses for dybt.
Derimod tror jeg nok at det kan laves meget simpelt med en gulvvarme slange der hvor radiatorene afmonteres.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

betonen er meget tykkere end 8cm regner jeg med.. da de 8cm er det som ligger nederst, der hvor jeg har trægulve.. så der hvor de har valgt at lave beton gulv helt op i samme niveau som mit trægulv må betonen jo være mindst 8cm+strø dimensionen ?

Ja, eller der er bare gravet det mindre ud hvor der ikke er lagt strøer også.
Men det må der jo findes ud af.

Nogle har en Porche stående i carporten.
Andre lægger gulvvarme helt uden underliggende isolering.
Der er faktisk mest stil over sidstnævnte. :o)

haha jeg er nu mere til amerikanere.. Pontiac's nærmere bestemt :-)

Jeg har besluttet at hive parket gulvet op i gangen, og så kan jeg jo se side-vejs ind på mit vindfang gulv... regner jeg ihvertfald med.. det kan forhåbentlig give lidt afklaring på sagen..


man kan købe nogle stål plader i stark og andre trælaster som er beregnet til og ligge oven på strør og de vejere ikke specielt meget men på dem kan man støbe et tyndt lag beton og så går de hen og bliver selv bærende de kan også købes til spånd plade gulve håber du kunne bruge det
PS man kan stadig montere gulv varme i dem

Af fejl bliver man klogere, sjældent rigere!!!!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også