Vand i cylinder

Da jeg tog topstykket af min 2040 c   stod der sku vand i cylinder 3  altså den der er nærmest uds.afgang .. en dl ca .. det er en motorbåd  AWI 23 . og det er ikke noget med utæt toppakning , men det kommer fra ust. 

Mit ? er nu , ved godt der findes div. vandlåse.. men er der nogen af jer der kunne finde på at bruge en kontraventiel.. den er jo noget billigere , og fylder ikke så meget?? 

MVH  Hald
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har du sådan lige helt af dig selv gået og udtænkt
Men den går ikke Hald, i disse tider hvor vi har frosvejr vil sådan en ventil give flere problemer, hvis der står den mindste smule vand i den vil den fryse fast, måske i åben tilstand eller endnu værre i lukket ! Og så kan du ikke starte din motor når den ikke kan komme af med udstødnings gasserne.
Så den eneste rigtige løsning er altså en vandlås med top udluftning via et lille rør ud af båden.
hvis din motor er med løse foringer, så kan det også "bare" være en o-ring, som er blevet mør, så vil du opleve ovenstående..

sætteskipper i 1973

maskinmester i 1974

Vandet kommer ind gennem udstødningen, siger du, men det er højst sandsynligt en hævertvirkving på dit kølevand, som fylder dit udstødningssystem med søvand, og ja, det kan godt sive gennem en lidt slidt vandpumpe, så en hævertafbryder er på sin plads, noget som de fleste iøvrigt har. Men du kan jo også lukke bundventilen, hver gang du standser motoren, men så skal man jo huske at gøre det. En hævertafbr. kræver nok, at du har et søvandsfilter på, så lufthullet ikke stoppes, bør renses i forbindelse med klargøring. Du kan risikere at ødelægge din motor, hvis ikke lige udstødningsventilen er åben eller åbnes før kompressiontakten kommer. Da vand IKKE kan sammenpresses vil noget smadres, når motoren forsøger på det, i heldigste fald toppakningen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Min "nabo" i havnen lukkede også bundventilen hver gang efter sejlads, uheldigvis glemte han så, at åbne den, en gang da han skulle ud at sejle, det gav en overophedet motor, da han ikke holdt øje med tempereaturen.

Så det kræver lidt opmærksomhed, det med at lukke bundventilen

mvh jens
Kunne han så ikke sætte en line på ventilen i en skrigende farve som trækkes op et synligt sted så det huskes.
Ideen er bare fra min mc´ skivebremselås, der sidder en meget tynd spiralvire op til gashåndtaget når den er sat på, netop fordi det altid koster at forsøge at kører med den på.
Annonce
Jo det skulle han have gjort, nu fik han jo overophedet motoren, med deraf følgende reparation, og fik samtidig monteret noget antihævert.

Efterfølgende undlod han at lukke ventilen...

mvh jens
Tak for råd , men jeg tror sku Jens har ret , jeg måtte udskifte min gamle potte , rusrfri med en udluftning , og satte en Vetus på uden  og har sejlet 10 timer med den nye , dvs at vandet løber tilbage i motor , når den ikke bliver afbrudt af luft udefra ..
Det vil være ret sensationelt, hvis vandet løber ind mens motoren kører. Jeg havde en sejlbåd med en lille Arona i, jeg havde sejlet med den i 2 år, men en dag da jeg ville forlade Ebeltoft, lød det meget underligt, da jeg startede motoren. Da jeg kikkede til den, sprøtede vandet ud ved toppakningen. Derefter kom der en hævertafbryder på, og problemet kom ikke igen. Men hvad der fremkaldte det netop den dag, kunne jeg ikke regne ud.
Ræsonnementet af det du skriver forstår jeg ikke.

ErikChristensen 
Du må undskylde Lynæs , det var vist dig der kom med ide om antihævert , men fakta var , at der sad en antih. på den gamle lydpotte , måtte så skifte til en Vetus, hvor der ingen er , så derfor er jeg nu kommet til den konkl. at det må ha været der problemet var ..

MVH Hald
skiftede du så før eller efter uheldet ?

ErikChristensen 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis