Hvor sidder tændrøret på en bil

Hej

Jeg har en 10 år gammel Kia Pride, den er grim men jeg er rigtig glad for den. Den kører helt fantastisk godt, om sommeren...
Men her om vinteren har den det med at fryse.. og nu har jeg overvejet at ta  tændrøret med ind så det kan tørre lidt. For alt det fugt og kulde har gjort at min lille bil ikke vil starte.

Men jeg kan ikke finde den, altså tændrøret, nogen der hved hvor sådan en sidder.

Hilsen Dorte

 Teknisk Designer og Keramiker

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb en vinterbil.
René
Man skruer ikke tændrørene ud af en bil for at tørre dem. Hvad mener du egentlig?

Bent.
Er det ikke batteriet du mener?

KimK
det vil ikke hjælpe noget at tøre tændrørene , er de gamle så skal der nye i , det der kan hjælpe lidt er at få tøret kablerne af og sprøjte dem med silikone , og prøv evt at komme noget sprit i tanken , det er der mange biler der har brug for om vinteren
Hej Dorte.

Ikke flere spydige kommentarer fra (måske) bedrevidende, hvad sker der når du ikke kan starte?

Hvis starteren kører normalt er den og batteriet i orden, og så er fejlen normalt at der er dårlig tænding (jeg går ud fra at det er en benzinbil)

Hvis starteren kører kort tid og standser (lyder som om den opgiver) er der for lidt strøm på dit batteri, det kan skyldes at batteriet er slidt, eller at der ikke bliver ladet nok strøm på det fra generatoren, enten fordi den ikke lader ordentligt eller fordi du kun kører småture.
Hej der er nyt batteri i det har jeg lige fået skiftet. Den siger en helt alm. Start lyd, men det er så lige det sidste stød der mangler for at komme i gang. Den plejer altid ellers at starte første gang. Ikke noget bøvl der. Så jeg tror det er fugt eller kulde. Og undskyld jeg skriver ikke for at tá fis på jeres forum. Jeg har bare ikke forstand på biler og har ikke nogen der kan hjælpe.

 Teknisk Designer og Keramiker

Ja jeg var også lige ved at tro, at det var en spøj

Med den viden du åbenbarer, er det desværre lettere umuligt at hjælpe dig pr. korrespondance.

Det med det tændrør er nok noget du har fået lidt galt i halsen. Der er for det første 4 stykker, formodentlig, jeg kender ikke noget specifikt til den omtalte bil, men 90% af alle biler har typisk en 4 cylindret motor, med et tændrør i hver cylinder.
Et eller andet sted ca. oven på selve motoren ligger der 4 stk. 6-8 mm tykke ledninger, der ender i en noget tykkere gummidut. Denne gummifyr dækker over et tændrør, som ikke er bare lige at skrue ud, og det vil utvivlsomt heller ikke ændre noget som helst, om du gjorde det.
Du bliver nødt til at få en med en bare en smule indsigt i sagerne til at kigge på din bil, måske den flinke falckmand når han skal ud og starte din bil. Han vil meget hurtigt kunne fastslå, hvad der piner din bil, men han reparerer den ikke. Det må du få en ka'l til, som ved lidt mere om sagerne, end du tilsyneladende gør, men det kan ikke hjælpe noget at du kommer kørende i bilen og vil have nogen til at reparere bilen. Den skal overnatte hos vedkommende som skal have nogen chance for at fastslå årsagen, medens fejlen er der.
Hvis du kun kører småture, så tag og kør en rimelig god tur, f.eks. 30-40 km inden du stiller bilen for natten, og se om det ikke skulle virke opkvikkende på den.

Mulighederne er mangfoldige

Det her svarer til, at du skulle lære mig at strikke en vante via dette forum!

Med venlig hilsen
ktm

 

Princippet på alle motorer er ca. det sammen..
Her er et billede fra en kia
De røde ledninger slutter inden i motoren - lige ind på tændrørene.. i den anden ende sidder der en strømfordeler.. De ledninger skal tørres af og evt. spray dem med silicone.. også den dims alle ledningerne går ind i.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis