Hvor sidder tændrøret på en bil

Hej

Jeg har en 10 år gammel Kia Pride, den er grim men jeg er rigtig glad for den. Den kører helt fantastisk godt, om sommeren...
Men her om vinteren har den det med at fryse.. og nu har jeg overvejet at ta  tændrøret med ind så det kan tørre lidt. For alt det fugt og kulde har gjort at min lille bil ikke vil starte.

Men jeg kan ikke finde den, altså tændrøret, nogen der hved hvor sådan en sidder.

Hilsen Dorte

 Teknisk Designer og Keramiker

Hej Jeg har en 10 år gammel Kia Pride, den er... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
grandold... med mindre bilen er forsynet med en tændingsbro - så er der ingen kabler

 

Skrevet af akselj på 20 dec 2010 18:42
Tændingsbro var vist ikke opfundet til en 10 år gammel KIA

Det var også min tanke.. mon ikke lav.selv.din.mor fortæller mig om hun finder kabler eller ej.

Våde snavsede tændkabler og strømfordeler er da ikke den store ratet-videnskab at rengører.
Tror faktisk at mange kvinder vil afleverer en mere ren motor end en mand vil gøre.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af Gør-det-selv-mor på 16 dec 2010 11:47
Jeg står ikke og mangler en bil nr. 2, jeg skal bare ha fundet det tændrør :-)
Dorte

Og så må jeg lige rette dig.. Du skal omtale tændrør i flertal.. altså de og ikke det.. Der sidder nemlig 4 af slagsen og derfor er der 4 ledninger fra strømfordeler til dine tændrør.

Nu er der måske en eller anden der har lyst til at lærer os om 3, 5 og 6 (eller 12) cylinderet motorer.. så hvis nu der er 6 tændrør så er der 6 ledninger at rengøre.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

husk for guds skyld at mærke op hvor de sidder INDEN du tager tændkablerne og strømfordelerdækslet af. Hvis de sidder forkert, kan du i hvert fald slet ikke starte.

Mit bud er fugt i strømfordelerdækslet. Det skal du tørre af, og give et let pift WD40 indvendigt, eller skift det, hvis det ser for slemt ud indeni.

Strømfordeleren ser sådan ud: LINK til billede
Dækslet er det sorte i enden. 

Du kan nemt skifte det, og tændkablerne hvis det er nødvendigt (tændkablerne er de 4 der sidder fra fordeleren til tændrørene på motoren. Tag et par billeder inden du skiller noget ad, så du altid kan vende tilbage og se hvordan tingene sad rigtigt. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis