Utæt hus og gulvvarmeproblemer

Hejsa,

Jeg håber i kan hjælpe, for jeg går med en grim fornemmelse af at jeg har skidt lidt i bøllerne, med mit gør-det-selv-projekt.

Jeg har købt et over 100 år gammelt hus ned til vandet, som jeg har istandsat førstesalen på selv, udelukkende efter gode(?) råd fra venner og familie, der modsat mig er håndværkere.

Jeg har revet alt ned på førstesalen, lagt 200 mm isolering ud mod taget til kip (med luft, så det kan ånde) og 150 mm på de to endevægge, og på kvistens væg. Derudover er der gipsvæg.

Jeg blev frarådet at putte dampspærre på, da gamle huse skulle kunne ånde, sagde en tømrer. Jeg var meget i tvivl om dette, men fandt mange forkæmpere både for og imod på diverse fora.

Jeg endte med ikke at lave dampspærre, af frygt for at kvæle huset. Jeg har opsat varmegenvindingssystem, og vurderede derfor at det ville være med til at sikre der ikke ville komme for meget fugt ud i konstruktionen.

Da etagen kun er 50 kvm pga skråvægge, og der skulle være 3 rum og gang med trappe, har jeg valgt at lave gulvvarme (med pillefyr), for at spare plads. Jeg har 2 rum færdige med gulv, maling osv, som vi bor i.

Og nu er problemet så opstået. Når det blæser, kan gulvvarmen slet ikke følge med, og oppe i "tagskunken" hvor varmegenvinding f.eks. Ligger, blæser det en pæn sjat. I værrelserne kan man også godt mærke træk, selvom vinduer og døre er helt nye.

Nu frygter jeg så, skulle der have været dampspærre alligevel, for at stoppe den djævelske vind. Tidligere var væggene puds, og det kan jeg efterfølgende forstå har virket som en slags dampsspærre.

Situationen med 8 grader i soveværrelset ved blæst, og træk i huset, er naturligvis uholdbar, men jeg håber det kan løses uden at skulle pille taget op, eller rive mine færdige rum ned, for at trække dampsspærre. 

Jeg har fået en ide om jeg måske kan fylde loftrum og skunk med papiruld (selvom de er 'varme'), og måske også hulmursisolere med papirulden (lecanødder nu). Men vil det hjælpe nok? Eller er der nogle klogere hoveder der kan komme med nogle gode råd, til en ivrig gør-det-selv'er, der måske har været lidt for ivrig...




11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træls.
Den ligger lige til "højrebenet". Problemet er med 100% sikkerhed at du ikke har lavet vindbrædder i tagfoden.(Bræder eller plade som er sat mellem spær oven over isolering for at lede vinden over isolering, ellers vilde den bare blive ledt under, og derved trække ind). Det nemmeste er at lave det udefra. har du undertag på?
Ang. dampspærer, forstår jeg ikke helt tømreren, bliver det lavet rigtig ville den aldrig skade dit hus, og ja den ville isolere lidt, og tage trækken, men det er jo ikke rigtig meningen med den. Jeg ville helt sikkert have monteret dampspærer, og nu har du jo genvex hvilket man normalt også vælger p.g.a dampspære fordi huset er tæt og ikke rigtig kan komme af med fugt,kondens i luften.

V.h
tømreren
Det er lidt skræmmende at en faglært tømrer kan påstå at der ikke skal monteres dampspærre.
Jeg kunne holde et langt foredrag om huse der skal ånde og om de mennesker der stadig påstår den slags. Men noget For...... sludder er det.
For det allerførste SKAL der monteres en dampspærre. Og det kan du gøre ved at opsætte den på den nuværende vægbeklædning og dække den med en ny gipasplade.
Du kan osse vælge at rive hele beklædningen ned og monterer et lag isolering ekstra. Her i 2010 er 200mm og 150mm for lidt.
Dernæst skal der monteres vindbrædder som det nævnes. Og måske ventilation i rygningen.
Men jeg kunne godt have mistanke om at den nuværende isolering ikke er tilpasset omhyggelig nok.
Du kan se hvordan hanebåndstage skal isoleres - på Rockwool' hjemmeside.
Tak for de hurtige svar.

Nu ærgrer jeg mig godt nok over den dælens dampspærre, men han var meget meget overbevisende. Men det virker til det nærmest har udviklet sig til en religion. Møg.

Min absolutte topprioritet lige nu, er ikke at gå og fryse. Og her lyder det jo voldsomt opmuntrende at vindbrædder måske kan hjælpe.

Jeg tvivler dog lidt, for jeg kan ikke helt se hvordan vinden kan slippe ind under isoleringen. Det er bygget op ca. sådan her (beklager kvaliteten af tegningen)
http://oi51.tinypic.com/24csimg.jpg

Altså, isoleringen går helt ned til gulvet, og tager rager ikke rigtigt ud over huset, kun lige få cm ud i tagrenden. Kan det stadig være et vindbrædder der er løsningen?
Ja, det kan det meget vel. Du skal have vinden ledt hen over isoleringen, så den ingen mulighed har for at trænge ind imellem mur og isolering, og derved skabe træk. Der kan komme godt sus på nede i tagfoden.

Der er mange for og imod det med dampspærre. Hvis man vil være på den sikre side monterer man en diffusionsåben dampspærre der lader fugt trænge ud igennem konstruktionen. Dampspærren koster 3-4 gange så meget som almindelig elefanthud, men pengene er bestemt givet godt ud.

http://www.lyrk.dk
Ok. Mange tak. Jeg må hellere få en håndværker til at komme og lave det, så det bliver 100% rigtigt - jeg er træt af at fryse

Tak for den ekstremt hurtige hjælp!
Annonce
Prøv og giv Koluda Byg et kald, det kan være han ikke har noget imod turen.....

http://www.lyrk.dk
Tak for tippet, men jeg har faktisk allerede bestilt tid hos den lokale tømrer. Jeg måtte hellere reagere med det samme, ellers kender jeg mig, så går dagene stille og roligt, og varmere bliver det i hvert fald ikke
Ja, det er uheldigt at den tømrer har givet dig så dårlig rådgivning, specielt fordi du netop har kontaktet ham for ikke at stå i problemer, som nu er tilfældet.

Det er også helt utroligt han ikke har forklaret dig at vi i dag smider min. 300mm isolering i skråvæggene, og min. 250mm isolering i gavlene hvis der er plads.
Lige et enkelt spørgsmål, når du skriver der kun er 8 grader i soveværelset så er du vel helt sikker på at det ikke er dit varmesystem den er galt med, jeg tænker på om dine gulvvarmeslanger er luftet ordentligt ud, og om varmen har ordentlig mulighed for at søge op på 1. salen. Ved også at de fleste pillefyr kører med åben ekspansion, så er den helt fyldt/efterfyldt?
Måske optimering af varme + vindbrædder gør det helt store trick
Håber du løser det, har selv lige lavet præcis samme operation som dig, i samme størrelse hus, og med samme antal rum, mangler også selv det sidste rum, skal flytte op i de 2 første inden jul. Og jeg føler virkelig med dig, samtidig med at jeg tørrer sveden af panden, da jeg var heldig at vælge den anden løsning
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også