Er dette lovligt..

Hejsa...

Jeg har trukket 2 faser nul og jord ud i køkkenet. Dette er udført i 1,5 kvadrat installationsledning i rør som tidligere indeholdt gl. stofledninger..
Jeg har en 3 polet  harald nyborg automatsikring med 13 amp foran.. 

Nu til spørgsmålet..... Må jeg fordele gruppen i køkkenet via en membrandåse bag ovnen, så den ene fase trækker kogeplader og den anden ovnen + et par stikkontakter..?

På forhånd tak..
Hejsa... Jeg har trukket 2 faser nul og jord ud i... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men nu har han jo trukket kablet så det hjælper ham ikke meget at skrive hvad han skulle have gjort...

Ellers helt enig. Installation til komfur / kogeplader burde laves i 2½ kvadrat også selvom det er gas sådan at man senere hen kan skifte til el hvis man ville det.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har trukket 2 faser nul og jord ud i køkkenet. Dette er udført i 1,5 kvadrat installationsledning i rør som tidligere indeholdt gl. stofledninger..

15 dec 2010 10:09 Citat Svar Alert
Men nu har han jo trukket kablet så det hjælper ham ikke meget at skrive hvad han skulle have gjort...
Du har fuldstændig ret, udover at det var ledninger i rør, så det må være en smal sag at skifte ledningerne ud.
Inden der nu bliver købt de rigtige materialer, var det måske en ide at overveje at få en prof til at lave det. Så har du heller ikke flere 100 meter ledning tilovers. Og stikkontakterne tages fra en anden gruppe ( højst 13A.). Se i øvrigt Stærkstrøms Regulativet afsnit 6.

fase
Inden der nu bliver købt de rigtige materialer, var det måske en ide at overveje at få en prof til at lave det. Så har du heller ikke flere 100 meter ledning tilovers. Og stikkontakterne tages fra en anden gruppe ( højst 13A.). Se i øvrigt Stærkstrøms Regulativet afsnit 6.

Lige præcis   Eller undersøge det lidt nærmere næste gang..

Ang. stikkontakter så må de gerne forsikres med 16 amp. BLOT der markeres på stik kontakt MAX 13 amp. Men igen. Ikke noget man bør gøre og i sådanne en installation kan man undgå det.

Rigtigt det er ledninger i rør men om han kan skifte det nemt vides ikke. Han skal trods alt ud i sikrings skabet og skifte dem der..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af hans2.hansen på 14 dec 2010 22:48
frw.

skal vi lave brødrister af installationen men hd. sikring.!
eller til el opvarmning.

Jeg tror ikke jeg forstår hvad du skriver ??

Jeg er klar over at du hader alt fra HN, men som sagt jeg har bare ikke selv oplevet de dårlige ting, jeg har installeret en del automatsikringer fra HN uden problemer (bemærk at det er 2 forskellige mærker de kører med, afhængigt af om man køber færdige gruppebokse eller løse sikringer)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
  Skrevet af MLU på 15 dec 2010 11:57

Ang. stikkontakter så må de gerne forsikres med 16 amp. BLOT der markeres på stik kontakt MAX 13 amp. Men igen. Ikke noget man bør gøre og i sådanne en installation kan man undgå det.

Har været lovligt, men ikke mere, se elrådsmeddelse nummer et eller andet på sik.dk --- Sikringen må ikke være større end mærkestrømmen på stikkontakten... 
Annonce
Stærkstrømsbekendgørelsen afsnit 6C er en tabel med tilføjelse til Kapitel 43 i afsnit 6.
Tabel 43D viser max kortslutningsbeskyttelse, dvs. største sikring foran stikkontakten.
Ændringen er, at stikkontakten skal have en mærkestrøm på 16A for at være forsikret med 16A i gruppetavlen.
En FUGA stikkontakt med afbryder har en max forsikring på 13A og det er derfor ikke lovligt at anvende denne.
Der findes stikkontakter i LKs katalog der må forsikres med 16A, det er blot at vælge den rigtige så er det helt lovligt.

KimK
Tak for svarene alle... har snakket med en uddannet elektriker om det nu... Dimensioneringen er ikke helt optimal, men lovligheden er i orden... det bliver til at jeg skifter HN til en 4 polet med smeltesikringer fra LK (13A) samt en ny UG6 tavle.
Har kørt med gamle sorte gr. afbrydere med skruesikringer (10A på samme rør ledn. setup) indtil fornylig, har været ude for at de sprang når jeg havde alle kogeplader + ovn tændt... det ville jeg afhjælpe ved at skifte til 13A så kan jeg trække 30 % mere strøm..

Vh.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis