Er dette lovligt..

Hejsa...

Jeg har trukket 2 faser nul og jord ud i køkkenet. Dette er udført i 1,5 kvadrat installationsledning i rør som tidligere indeholdt gl. stofledninger..
Jeg har en 3 polet  harald nyborg automatsikring med 13 amp foran.. 

Nu til spørgsmålet..... Må jeg fordele gruppen i køkkenet via en membrandåse bag ovnen, så den ene fase trækker kogeplader og den anden ovnen + et par stikkontakter..?

På forhånd tak..
Hejsa... Jeg har trukket 2 faser nul og jord ud i... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke dele et kabel over flere grupper.

cooliinvest Det jeg beskrev passer jo til hvad du har oplevet. Instalationen bliver gennemgået for at se om det ser lovligt ud. typisk kun få overfladiske stikprøver. den seddel du har modtaget er beregnet til byggeri hvor det elfirma der har arbejdet på projektet ikke er til stede mere. den tager udgangs punkt i at installationen er lovligt udført af en ELEKTRIKER eller en EL INSTALLATØR. Den lovliggører ikke noget du selv har lavet.
At reglerne så er dumme, mærkelige og besværlige er så en anden sag.

Jacob

Tak for svarene alle...

Godt input med de 2 grupper i køkkenet.. Det er dog løst for den stikk,som sidder ved døren er forsynet af den øvrige lysinstallation ude fra klemkasserne, ergo er der 2 grupper i køkkenet.

Den går jo ikke at erstatte den 4 polede med 2 polede, da jeg jo så ville få 2 grupper i samme rør...Tror jeg kører som nu og deler faserne ud fra membrandåsen..

Jeg vil følge jeres råd og skifte den billige autosikring ud, med en 4 polet med skuffer fra LK...

Forresten er grunden til jeg spørger at lejligheden skal sættes til salg, for det fungerer som sagt fint nu..

Skrevet af cooliinvest på 12 dec 2010 09:20

Den går jo ikke at erstatte den 4 polede med 2 polede, da jeg jo så ville få 2 grupper i samme rør...Tror jeg kører som nu og deler faserne ud fra membrandåsen..

Jo det må du faktisk godt iflg. den nye bekendtgøresle. Dog skal det mærkes op, at det kører 2 grp. i samme rør. MEN dette er kun noget man skal gørei nødstilfælde (som dit) og ikke noget man skal gøre i planlægnins faser.

Go ide at skifte Harald skrald ud med noget ordentligt

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af cooliinvest på 11 dec 2010 16:45
Nu til spørgsmålet..... Må jeg fordele gruppen i køkkenet via en membrandåse bag ovnen, så den ene fase trækker kogeplader og den anden ovnen + et par stikkontakter..?

På forhånd tak..

Jeg vil mene nej (og ikke fordi du selv gør det, den plade har du hørt ) men mere fordi:

1. Alle samlinger skal være tilgængelige for eftersyn og en membrandåse bag ved en ovn går ikke under kategorine "let tilgængelig".

2. Én fase kun til kogeplader? Er det så kun 2 stks du har, for en fase er jo ligmed 2990 watt og det delme ikke meget til 4 kogeplader.

3. Stik kontakter sat til samme grp. som ovn eller kogeplader kan jo aldrig bruges på samme tid, men mindre det er et minut ur på ledning du vil trække samtidig med din ovn

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Efter Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6, Elektriske installationer, 521.6 er det tilladt at fremføre flere strømkredse (grupper) i samme rør eller kanalsystem, forudsat at alle ledere er isoleret for den højst forekomne nominelle spænding.
Tilladelsen gælder alle ledninger, herunder kabler, selv om det ikke direkte er nævnt i bestemmelsen.
Hvis fx et kabel med flere grupper føres ind i et apparat, eller samles, eller afgrenes i en dåse, skal apparatet eller dåsen forsynes med et advarselsskilt i henhold til afsnit 6, 462.3 dog ikke hvis der kun er tale om én strømkreds for fuld spænding, mens resten er ledninger for ekstra lav spænding, der ikke overstiger 50 V vekselspænding eller 65 V jævnspænding.

Så det er helt lovligt med flere strømkredse i samme kabel, det er bare ikke lovligt at lave det selv ;-)

KimK

Annonce
Hold op en masse røg du får... og ja sådan er det, du må gerne selv lave bremser på din bil og slå 10 mennesker ihjel fordi de ikke virkede, men du må ikke selv trække et par ledninger i dit eget hus... sådan er det

Jeg vil mene din installation skulle være iorden, der er ikke noget problem i at fordele fra en membran dåse bag ved ovnen, det bliver stadig betragtet som en tilgængelig installation, og ja som de andre nævner så er det lidt "snavset" at trække 2 grupper i samme rør, men det er ikke noget du vil komme til at høre noget over

Det er også fint med 1,5 kvadrat og 13A.. den eneste bekymring jeg har på dine vejne er at de fleste glaskeramiske kogeøer kræver 6Kw tilslutning, dvs. 2,5Kvadrat og 16A.. men det er muligt du kan finde noget der ikke skal bruge det

Jeg er ikke personligt uvenner med automat sikringerne fra HN.. de fungerer ganske udemærket, men en LK er da givetvis bedre
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af MLU på 13 dec 2010 21:15

1. Alle samlinger skal være tilgængelige for eftersyn og en membrandåse bag ved en ovn går ikke under kategorine "let tilgængelig".


Det vil jeg så mene at den gør...Nu kender jeg ikke din el-tekniske baggrund, men jeg er elektriker, og har ikke det mindste problem med at sætte en samledåse bag en ovn/komfur,  hvor ville du ellers placere en dåse til at forsyne ovnen?..gemt i en køkkenskab bag gryder ?? det er da at ødelægge skabet...Den sidder helt fint bag ovnen, og du kan bare trække den ud og så kan man nemt komme til dåsen, har personligt selv sat flere dåser bag ovne/komfure/opvaskemaskiner/vaskemaskiner osv og der sidder de ganske godt...Så længe det ikke kræver at man skal fjerne skabe, bordplader, lofter for at komme til dåsen, og evnt kun skal bruge en lille skruetrækker for at komme til dem, så er det helt ok
frw.

skal vi lave brødrister af installationen men hd. sikring.!
eller til el opvarmning.
Skrevet af Profi på 14 dec 2010 21:40

Det vil jeg så mene at den gør...Nu kender jeg ikke din el-tekniske baggrund, men jeg er elektriker, og har ikke det mindste problem med at sætte en samledåse bag en ovn/komfur,  hvor ville du ellers placere en dåse til at forsyne ovnen?..gemt i en køkkenskab bag gryder ?? det er da at ødelægge skabet...Den sidder helt fint bag ovnen, og du kan bare trække den ud og så kan man nemt komme til dåsen, har personligt selv sat flere dåser bag ovne/komfure/opvaskemaskiner/vaskemaskiner osv og der sidder de ganske godt...Så længe det ikke kræver at man skal fjerne skabe, bordplader, lofter for at komme til dåsen, og evnt kun skal bruge en lille skruetrækker for at komme til dem, så er det helt ok
Jeg har nu ikke en elteknisk uddanelse så kun godt du kommer ind og korigere mig

Tak for det. Jeg svarede ud fra det jeg selv havde hørt fra en elektrikker og der var svaret at han skulle kunne komme til uden at flytte det helt store. Om det så indebære køleskabe og ovne ved jeg ikke.

Alt i alt. Undskyld til spørger for ukorrekt svar og tak til Profi for mere viden


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Nej, det er ikke lovligt. Installationen er forøvrigt forkert dimensioneret, hvis det er brugsgenstande med en normal optagen effekt. Men ellers kan installationen laves som profi foreslår det. Jeg ville lave det som en 3FOJ gruppe med 2,5 kv og 16 A sikring. Og jo, jeg ved nogej om installationer og dimensionering.

fase
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis