Temperatur i luft solfager

Hejsa, 

Jeg er ved at påbegynde et projekt som går ud på at lave en dåse-solfanger på 12 m2. Den skal ligge på mit tag. Den bliver lavet af krydsfiner, med isolering i bunden. Indsugning og udblæsning foregår begge dele med luft inde fra huset. 

Mit spørgsmål er:

Hvad hvis den laver mere varme end jeg har brug for - eksempelvis om sommeren. Skal jeg så bare lukke af for luftgennemstrømningen, og slukke for blæseren? Hvor høj bliver temperaturen i panelet? Kan 4 mm 2-lags polycarbonatplader holde til den måske høje temperatur? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror det er derfor man normalt bruger ude luften, for netop at kunne vende luftstrømmen i sommer halv året, og på den måde få gratis ventilation i boligen.

Mvh Thomas Hansen

Hvor meget besparelse kan sådan en dåseluftfanger give på varmeregningen, jeg har selv tænkt på at lave et par stykker af sammenlagt 5-10kvm, men det vil koste en smule, så det ville være rart og hører nogen erfaringer med hvor meget man spare..
Jeg tror at det bliver svært at svare på dit spørgsmål, da der ikke findes 2 ens huse. Men ét er sikkert - hvis det kan betale sig at købe et professionelt dyrt færdigproduceret anlæg, så skulle helt sikkert kunne svare sig at lave det selv, til en tiendedel af prisen. Brug tomme dåser lige som mig - det skulle være helt vildt effektivt, og det er billigt at bygge.

læs mere her:

http://simpeltliv.dk/solpanel-af-tomme-daser/
Er der virkelig ingen som kan give et svar.

Dåse solfanger - hvor leder i varmen hen om sommeren? Jeg er bange for at toppladen i acryl glas, kommer til at smelte?!
Smelte ?

He

Sker ikke.. og brug Polycarbonat, 2 Lags med 93% UV gennemgang, ellers tjener du INTET på det fis... LAD være med at købe de billige carbonat plader... der er en grund til de er billige... DROP termoruder medmindre du skiller dem ad... Kig efter 666 eller hvad han end hedder herinde... Søg på http://stokerpro.dk efter Pelle. han ved hvad han laver...

Jeg har set mange sjove solvarme systemer, men har endnu ikke set et system som Pelle har lavet andre steder, den mand er mere end GENIAL...

Men, det er ikke raket teknik... Varme stiger op, det gør det også i et rør, hvis man så kan finde den gyldne mellemvej hvor luften siver langsomt, og på samme tid rammer indersiden af sine rør (Husk, på ydersiden bliver de ramt af sol og derved får de varme på indersiden?) Så er man kommet et godt stykke, det næste bliver at afpasse sin blæserhastighed med kassens luft areal...

Hvad har du i tankerne ang strøm? Hvordan skal din blæser drives?

Sidder din solfanger på en sydvendt væg? og i såf ald i hvilken hældning?

Trækker din solfanger kold luft fra bunden af fanger eller et sted i siden/bag på ?

Hvor er din blæser mont?

Hvilken type træ benytter du til "kasse" og har du overvejet vand/frost ? træ udviger/trækker sig sammen

Hvor stor er din solfanger?


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Solfangeren bliver 12 m2 svarende til 4 krydsfinerplader

Blæseren drives skal drives af et 40 watt solcellepanel som bliver monteret i kassen - hastigheden indstilles med en regulerbar modstand. Derudover skal strømmen gå igennem 2 termostater, hvis kriterier skal opfyldes før blæseren kan køre. Minimum 30 grader varme i panelet, og maksimum 25 grader i stuen indendøre. Begge termostater bliver justerbare.

Blæseren er varmebestandig og kommer til at suge - den bliver monteret inde i min skunk, sammen med en ensretter, som kun tillader luften at flyttet sig i én retning, derved undgår jeg træk når den ikke kører. Og samtidig kan jeg komme til den i forbindelse med rep. eller justering.

Solfangeren kommer til at ligge på en sydvendt tagflade, med 38 graders hældning.

Jeg tænker at den skal trække kold luft ind i bunden, nederst i panelet - luften skal passeret igennem et fluenet.

Panelet vil jeg lave i træ, da jeg nu engang er træmand. Rammen i 125x50 tryk - og 6 mm x-finer på bagsiden. Under dåserne ligger selvfølgelig 30mm mineraluld. Jeg ved at træ arbejder, og derfor ønsker jeg ikke at bruge glas. Når termmopladen, eller hvad det bliver, er monteret, så sluttes af med aluprofiler som går ind over fronten, og helt ned om siderne. Jeg ønsker at holde vandet helt væk fra træet.

Jeg er stadig i tvivl om det med varmen om sommeren når anlægget står stille. Her tænker jeg mest på toppladen. Jeg ved at polycarbonat ikke tåber højere temp end 80 grader - bliver der ikke varmere end det i sådan et panel?

Jeg vil meget gerne høre jeres mening om projektet!
Anyone ?

Jeg vil gerne høre jeres mening om dette projekt!
Har "hørt" at en solfanger kan opnå en temperatur på 180 grader.

 

 

 

Ja det er det som jeg frygter, for så vidt jeg ved, så holder polycarbonat kun op til 100 grader...
Det jeg havde i ovnen som er 2 lags polycarbonatplade holdt til 250 grader i een time..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis