Søm med meget fladt hoved

Jeg har en ordentlig stak søm i mine lofter. De har holdt et gammelt papir loft/tapet fast for at skjule de rå loftbrædder. Jeg har nu revet disse lofter ned (papiret) og nu sidder sømmene der til fult skue og jeg ønsker at male lofterne. Problemet er at hovederne på disse søm er meget flade og jeg kan ikke få fat i dem med en normal knibtang. Har forsøgt med et stemmejern at vippe sømmet ud for derefter at få fat i det med tangen. Det tager en helvedes tid. Er der nogen som har et bud på en tang eller lignende, som i en arbejdsgang kan få sømmet ud uden at jeg smadre loftet. En tang som er virkelig skarp med en flad æg eller tilsvarende.              

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du hiver sømmene ud, falder loftet ned

 

Nu er det ikke de søm som holder loftbrædderne, men de søm som har holdt det omtalte papirloft der skal ud. Man har i Sverieg sat disse loftet op for at skjule de rå loftbrædder. Papiret var nærmest spændt ud over loft og derefter malet/kalket.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er nok papsøm.
De er faktisk ret sværre at trække ud.
Jeg kan nu ikke se at det skulle være særligt langsommeligt at trykke et skarpt stemmejern ind under hovedet på sømmet - evt fra to sider - og trække sømmet uu d med en passende tang.
Det er vist bare at komme igang og udvise lidt GDS spirit. :o)
Du har sikkert ret med antagelsen om papsøm. Findes der måske et værktøj som nærmest har en form for V med skarpe og flade kanter på indersiden, som man måske kunne få under hovedet på sømmet? Måske banke det under hovedet.
Ikke sådan lige.
Det jeg lige kan komme på er at slibe en knibtang eller bindetang ned .
Eller noget lignende en afisoleringstang.
Eller et lille meget fladt koben.
Men så svært kan det ikke være. På grund af det store hoved er det svært at slå papsøm dybt ind i træet.
Det må være rimeligt nemt at at slå et stemmejern ind under hovedet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
søm med flade hoved de kaldes papsøm.!

men værkøjet du skal bruge er en søm udtrækker som kan købes i biltema
en "lommemodel" hvor den kan forlænges med en kløfthammer.
eller bahco,s sømudtrækker der hvor "håndtaget " banke kæberne ned i træet.
og trække søm ud.

og "lomme modellen" den slåes kæberne ned i træet med hammer og
trække søm ud med sømudtrækker med kløfthammer på een af "sømhoved"
på værktøjet.
måske dette kan bruges http://www.carl-ras.dk/e-shop/haandvaerktoej/koben/sadelmagerkobenfelo/
Ja den ser virkelig også meget brugbar ud. Nu vil jeg ud og kigge på diverse af jeres forslag og se hvad der passer til mit sømhelvede I Sverige. Kombineret med GDS spirit og jeres forslag skal det nok lykkes. Tak for råd og vejledning.

Sømudtrækkeren er et meget undervurderet stykke værktøj.
Selv har jeg ALDRIG haft brug for den, men den kan uden tvivl, i visse tilfælde, være gavnlig at have ved hånden.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

KLAMPhukker.

den har jeg også en fra bahco

den har også "luftet" et par gange
men i en snevre vending kan den bruges som oplukker.
til øl og sodavand med næbbet.!

den er u undverligt når sømhovedet er godt stykke ned i træet.!
(sænket med kørner).!

dunker.

den hville ikke hjælpe hvis sømhovedet er sænket i træet.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også