Søm med meget fladt hoved

Jeg har en ordentlig stak søm i mine lofter. De har holdt et gammelt papir loft/tapet fast for at skjule de rå loftbrædder. Jeg har nu revet disse lofter ned (papiret) og nu sidder sømmene der til fult skue og jeg ønsker at male lofterne. Problemet er at hovederne på disse søm er meget flade og jeg kan ikke få fat i dem med en normal knibtang. Har forsøgt med et stemmejern at vippe sømmet ud for derefter at få fat i det med tangen. Det tager en helvedes tid. Er der nogen som har et bud på en tang eller lignende, som i en arbejdsgang kan få sømmet ud uden at jeg smadre loftet. En tang som er virkelig skarp med en flad æg eller tilsvarende.              

Jeg har en ordentlig stak søm i mine lofter. De... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, Bacho modellen med det røde håndtag er fin -  til almindelige søm.
Men jeg tror ikke den er så velegnet til papsømmene. Og iøvrigt laver den osse nogle gevaldige mærker i træet.

Derimod er nogle af de små flade modeller nok anvebndelige.

Jeg har et koben mage til det lille brækjern fra Biltema.
Købt i jem & fix.

Der kan du slå med en hammer  i"den krøllede ende"
Og om  nødvendigt slibe det tyndt og skarbt i den anden ende.

Så skal det nok blive godt - til formålet.
Skrevet af hpox på 10 dec 2010 13:47
Ja, Bacho modellen med det røde håndtag er fin -  til almindelige søm.
Men jeg tror ikke den er så velegnet til papsømmene. Og iøvrigt laver den osse nogle gevaldige mærker i træet.

Tror det har noget med finmotorikken at gøre - det kræver 'finesse' at bruge dette stykke værktøj, som alle andre stykker værktøj gør.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Uanset finmotorik, elle mangel på samme, så laver en Bacho sømudtrækker, et par huller i træet.
Det ligger jo ligesom i opbygningen...

Jeg har da også sådan en Bacho sømudtrækker, et sted i gemmerne, det er dog yderst sjældent den bliver luftet.

mvh jens
hbox.

har du selv en eller haft en.!

vordan regner du med at den laver gevaldig mærker.?

den laver blot "bidemærker" om sømhovedet.
og ikke mærker fra den lille arm dens sål er flad og lidt buet.!

men jeg tror at din fidus at den skade mere alt det uden om
sømhovedet.!

det bedste løsning er at banke næbet ned i træet og gripe om sømhovet
og trække den ud. (den med røde håntag. bahco)
det erhåndelaget der tæller og måden at håndtære værktøjet på.!
Tak for belæringen hans2.
Nej er ikke ejer af et så sjældent stykke værktøj. Men for mange år siden brækkede jeg en masse fyrretræsgulve op med sådan en kleppert.
Og den lavede nogle gevaldige mærker i træet.
Nu er jeg jo så blevet klar over at hvad der var "gevaldig" i 70-erne er smårisser idag.
Ihvertfald tror jeg stadig mere på "lille brækjerns metoden"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så netop prisen en Bahcoen. Det er jo ikke direkte billigt. Det er faktisk første gange jeg har stået med det pågældende problem (papsøm som skal hives ud) ellers har jeg altid klaret mig med de konventionelle våben så som knibtang og koben. Det lille koben som er blevet omtalt ser både skarpt og ret handy ud og prisen er en anden.
Uanset hvad så skal Bacho'en jo have kæberne, ned under sømhovedet.
Og så bliver der jo et par mærker i træet. (medmindre sømmet ikke er banket helt i)
Selve den buede udtrækker arm, er ret skånsom ved træet.
(sådan virker min Bacho sømudtrækker, godtnok har den nogle år på bagen, men der er vist ikke produktudviklet på de nyere)

Papsøm kan sidde ret godt fast, og hovedet er tyndt, så jeg er ikke sikker på sømudtrækkeren dur der.

mvh jens
Det kan sagtens lade sig gøre at trække et papsøm ud med en god bindetang (den skal være rimelig skarp), og lidt øvelse.
Har på fornemmelsen det vist ikke er søm at øve sig på, der kommer til at mangle
jeg ha hevet en del kamsøm ud med et lille brækjern jeg købte ved tømmerhandleren. Det er fladt og kort, Han kaldte det vist skomagerjern, det er helt fladt og er slebet meget ned i enderne. Det gik over al forventning

 

Ja vi er flere der har haft og har fornøjelsen af svenske paplofter.

Til at fjerne sømmene bruger jeg denne her idet det er 300mm modellen vist under det store billede, der er bedst. Som du kan se er prisen overkommelig og let at slibe og holde skarp så den kan komme ind under sømmet.

Et alternativ er at knalde sømmet midt på med en dyknagle. Stiften går ind i træet og det flade hoved falder af. Den metode kan bl.a. anbefales til hjørner og kroge, hvor jernet har svært ved at komme ind. Det lille sømhuld kan evt. spartles.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også