Bad på 1.sal Gulvvarme og fald på gulv..

Hej..

Jeg har søgt lidt herinde i forum efter dette emne, men kan ikke finde svar på det spørgmsål jeg har.

Jeg har et rum på 1.salen hvor jeg vil oprette et badeværelse...

Hvordan skal sådan et bygges op? Jeg har rettet gulvet op med reglar..

Hvordan laver jeg fald på gulvet? , Jeg skal have gulvvarme derinde, hvordan lægger jeg de gulvspun plader til gulvvarme når der er lavet fald, er det bare som med normale gulvspun plader? -

Samt hvilke materialer skal man bruge? Kan de normale gulvspun plader godt bruges i et vådrum?

På forhånd tak.

Hvis der ikke svaret i dag, svares der i morgen tidlig på evt. spørgsmål.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Hej.. Jeg har søgt lidt herinde i forum efter... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kun direkte oven på bjælkerne.
Det kan jo ikke nytte noget at gulv X-fineren kun er understøttet af måske kun ½ cm tykke kiler.
Hoof, jeg har snakket med tømmerhandlen, de siger St de træbaseret spor plader ikke er lovlige St bruge i vådrum.

Han anbefalede svanehale plader og støbe.

Be Smart - Not Stupid..

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den såkaldte "Novopan Klimaplade" kan ikke umiddelbart anvendes i vådrum.
Fremgår det af monteringsvejledningen for samme plade.
Men det anbefales at kontakte Novopan for yderligere oplysninger.
Hej BOFH

Så må du ringe ind og forklare SBi dette. For det står i Sbi 200 vådrum side 64.


Skrevet af jalo på 07 dec 2010 18:35
Hej BOFH

Så må du ringe ind og forklare SBi dette. For det står i Sbi 200 vådrum side 64.


http://www.sbi.dk/br08/4/6/stk5

Citat1:
6) Ved brug af skeletvægge samt gulv- og vægkonstruktioner, der indeholder træ eller andre organiske materialer, skal der anvendes et egnet vandtætningssystem.

Citat2:
Til skeletvægge og til gulv- og vægkonstruktioner, der indeholder træ eller andre organiske materialer, skal der anvendes vandtætningssystemer eller -konstruktioner, der er MK-godkendte, fx vandtætte flise- eller malesystemer. Det skal sikres, at vand, der rammer væggen, ledes ud på gulvets overflade.


Som jeg fortolker det er der intet problem i at anvende sporplader som underlag for et hvilket som helst plade-materiale der er mk-godkendt og der i og/eller under slidbelægning anvendes egnet vandtætningssystem.

Skulle det f.eks være værre eller bedre at anvende høvlet forskalling istedet for forfræst gulvspun som underlag for eg. gulvgips?

Hvad med denne konstruktion - er den ulovlig??

Under alle omstændigheder er det da helt hen i vejret at påstå at den eneste måde man kan etablere gulvarme på en overetage er ved at udstøbe i beton der i sig selv alligevel ikke er vandtæt!!

Ellers må vi have Orla på banen til at verificere!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg kan overhoved ikke se hvad de citater har med sagen at gøre?!
Prøv at læse i din Sbi 200. Selvom dette kun er en vejledning er det da værd at kigge på.
Det er jo netop citater fra sbi's egen side - klik på linket i min forrige post.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

påtænker du at have brusehjørne/kabine er det slet ikke nødvendigt med fald på hele gulvet. De fleste steder hvor jeg har monteret vinyl, har vi foreslået kunden at de laver et plant gulv som de derefter lægger en 22mm gulvspånplade ovenpå, blot skal pladen ikke lægges i brusehjørnet (er det et hjørne er det nemmest at save spånpladen i en bue så der i brusehjørnet mangler plade i form som en kvart lagkage) afløbet (som skal være godkendt til vinyl) er så sat fast i nederste plade og man spartler et lokalt fald fra spånpladekant ned til afløb. Herved slipper du for en træls snubleopkant som er extrem vanskelig at lave pæn i vinyl. du har kun brug for eet afløb, da det er eet stort gulv, og du slipper for at lege med kiler. til sidst sørger du for at dørtrinet er monteret/forhøjet så der er 20 mm fra overkant til gulv, så vinylen kan bukkes op over dette, og skabe dæmning mod de andre rum.
Gvk (gulvbranchens vådrumskontrol) har desuden udgivet en bog kaldet vådrumsfakta hvori du kan læse reglerne for placering af rør osv.
Håber du kan bruge svar og at jeg ikke har forvirret mere end gavnet, ellers spørg igen, evt med en lille tegning over rummet hvis jeg skal prøve at forklare mig bedre.
Held og lykke med projektet
Dunker.. det hjalp rigtig meget, men når der så ingen kant er i bruseHJØRNET.. skal der så ikke være 2 afløb når der kun er fald inde i brusekabinen? -

Men den metode du beskriver er MEGET nemmere ned at skulle til at lege med kiler, eller støbe fald, som vi kommer til da vi får et gulvvarme system fra eftex hvor der skal flydespartel ovenpå gulvvarmeplader systemet hedder: Max4. (www.eftex.dk) som netop er godkendt til vådrum.


Be Smart - Not Stupid..

nej ikke hvis du sørger for den nødvendige kant i døren. man kalder det en bassinvirkning vandet på gulvet ved rørskade olign, vil jo ryge i afløbet i brus længe før det ryger over kanten ved dørtrin
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også