Lav elstart på 2-hjulet traktor...

Hejsa folkens.. Jeg har jo flashet mit grej i tråden med sneslynger og fejemaksiner. Min 2-hjulet traktor med en Intermotor 305 (mener jeg den hedder) kan være lidt hård at hive igang.. Derfor kunne jeg godt tænke mig at få elstarter på skidtet.. enten med lille batteri eller som jeg har set på nogen maskiner med at de bliver sat til 220v for at starte

Kan det lade sig gøre eller hva???

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt kan lade sig gøre*, det er kun et spørgsmål om du kan finde på løsningen
Men findes der ike en form for ventil løfter på maskinen. Et 12 volts anlæg vil nok være at foretrække, for det er lidt kedeligt at maskinen går i stå langt fra en stikkontakt.

* næsten alt !

V.h.  Håndværkeren
Hej,

Den oplagte løsning må jo være en startmotor fra en havetraktor, og så montere et svinghjul med tænder på..

Men du er jo smed, så det er vel bare at gå i gang ?

Glem alt om 220V - det kan ikke lade sig gøre på fornuftig vis..

Jeg har tidligere brugt en luftslagnøgle til at starte plæneklipperen op om foråret :-)

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Det kan nu godt lade sig gører uden et svinghjul uden tandkrans, der skal blot et lille gummi hjul på selvstarteren, denne skal så sidde på et hængslet beslag så du kan trykke gummihjulet mod kanten af svinghjulet.
Problemet er at jeg fatter hat og briller af de små motorer så det skal være noget der skal bygge på... Men overvejer om ikke en elektrisk slagnøgle kan gøre direkte på snoretrækker :-)

Men egentligt løste det lidt sig selv idag... Min uvidenhed gjorde at jeg ikke anede der skulle kaburatorsprit i benzin på sådan en ældre motor... Så efter det startede den efter 3. Forsøg :-)

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

HA HA ! Ja hvis du kun bruger maskinen på denne tid at året skal der kaburator sprit i benzinen.
Annonce
Skrevet af M. Andresen på 05 dec 2010 20:16
Problemet er at jeg fatter hat og briller af de små motorer så det skal være noget der skal bygge på... Men overvejer om ikke en elektrisk slagnøgle kan gøre direkte på snoretrækker :-)

Men egentligt løste det lidt sig selv idag... Min uvidenhed gjorde at jeg ikke anede der skulle kaburatorsprit i benzin på sådan en ældre motor... Så efter det startede den efter 3. Forsøg :-)

Ja, måske en elektriskslagnøgle kan bruges..

Og altid karburatorsprit i benzinen, det gør ingen skade, tværtimod.. Der kan sagtens dannes is i karburatoren ved plusgrader også..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Mange mindre havemaskiner bruge før i tiden dyna-startere. En kombination af en selvstarter og en dynamo. Når man har brugt den til at starte med lader den batteriet op igen.
Fandes blandt andet på div mindre bådmotorer, små diesel Agria traktorer, 2-akset Irus traktor med MAG motor mv.
Kræver en rem fra svinghjul/aksel til dynastarter.

En slagnøgle er som udgangspunkt ikke noget motorens dele har godt af. Jeg har før i tiden brugt en stor 2-gearet Bosch boremaskine som starthjælp til store 3 cylinderede påhængsmotorer. Men det gælder om at få boremaskinen af møtrikken på svinhjulet når den slår igang. Til mindre knallertmotorer bruger jeg en kraftig luftboremaskine.
Dyna start anæget er uden tvivl den rigtige løsning.
Du må igang med dba for at se om ikke der skulle være et til salg.....
Måske en god brugt motor den dynastart er billigere end at skulle købe delene...

mvh Njord :-)

MVH Njord
kamp.

hvis du bruger slagnøgle er der fare for at smader krumtappen.!

men derimod en "motorstarter" alla formel 1 biler
der "køre" på 12v. en batterivogn med motorstarter med batteri klæmmer
og kabel.
som også bruges i rc biler.!
men bare i støre format.

det kræver en "modhage på starteren som "skruer" ud når motoren
"springer" i gang. og det kendes på håndsving til mindre "fiskerbåd motorer"
med manuel start.!
Jeg tænkte også på hvordan i kan bruge en slagnøgle den spænder vel møtrikken mere end den tørner motoren ?

Jeg bruger boremaskinen hvis plæneklipperen eller fræseren skal startes efter at have stået i lang tid.
En dag ville jeg så bruge akkuboremaskinen, det var dumt, for der er tilsyneladende bremse i så da motoren slog igen og jeg slap knappen på boremaskinen drejede den med motoren rundt og ramte mit ben. Det gjorde pokkers ondt ;-)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis