strømforbrug på varmepumpe

Har fået sat en mitsubishi kirigamine varmepumpe op i torsdags i sidste uge.
Huset har kun elvarme, vi har derfor valgt at rive alle de gamle radiatore fra 72 ned og sætte en varmepumpe op i stedet.
Vi bor ikke i huset endnu, og den er indstillet til små 18 grader, dvs at det KUN er varmepumpen der køre, vi laver hverken mad i huset, går ikke i bad osv.
Men kan det virkelig være rigtigt at den bruger ca 45-50 kw i døgnet? jeg fik afvide at den skulle være en af markedets mest energi besparende varmepumper, og at det så absolut ville være billigere at have den kørende end de gamle radiatore der sad i huset. Men det er jo ikke ligefrem tilfældet, med de gamle radiatore brugte vi ca 20kw i døgnet.

huset er 115 m2 hvoraf varmepumpen ca skal opvarme de 70 af dem, resten er med gulvvarme og radiatore.

Men ved et forbrug på næsten 50 kw i døgnet kun for varme, uden forbrug til køleskab, fryser, varmtvand osv osv, det jo 3000 kr pr måned. Noget må være galt.
Det har jo heller ikke ligefrem været specielt koldt endnu.

Nogen som har oplevet det samme, eller har en ide til om hva problemet kan være?
Har fået sat en mitsubishi kirigamine varmepumpe... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
den zibro vi har nu i vores nuværende bolig har siddet i to år, og hele husets elforbrug med køleskabe, frysere etc lå på under 6000 kw i 2009, og i år ligger vi på nuværende tidspunkt på 5500 kw ca. det vi bor i nu er fra 74 med 200mm på loftet, og eksisterende vinduer fra den tid. så nej, der er intet hokus pokus i det. røg fra 8000kw om året ned på ca 6000 ved skift fra elpaneler til den zibro pumpe fra harald nyborg.

Så kan ikke se hvorfor vores elforbrug pludselig skulle stige i et tilsvarende hus, med en meget bedre varmepumpe?
det er den eneste varmekilde bortset fra 2 radiatore i værelserne, og gulvvarme på badeværelset.

Det er en mitsubishi Kirigamine FD25 der er tale om, og den trækker ca 75m2 som er stue, bryggers, gang og køkken.
Der sidder en radiator i hver rum, og der er gulvvarme på badeværelset.

Men lad os se hva forbruget bliver når vi får skiftet udedelen, der er som sagt en fejl på den. og 50 kw om dagen, dvs 100 kr, bør den ikke bruge. den står endda kun på 16 grader. hvis den bruger 100 kr om dagen i disse tider kan jeg ligeså godt sætte de gamle elpaneler op igen, de brugte 20-25 kw om dagen, og det var vel at mærke med gulvvarmen tændt på toilettet, som er slukket nu for at ku fastlægge forbruget på varmepumpen.
Der skulle jo gerne være en fordel ved at udskifte radiatorene til sådan en varmepumpe, det er jo det alle anbefaler.
Hej.

Jeg er da meget spændt om du nu har fået evighedsmaskinen til at fungere  tror det bliver svært at finde et print som har disse evner som du håber på, tror ud er nødt til at se realiteterne i øjnene.

Du skriver at i havde et forbrug ialt på 8000 kwh før i fik Zibroen, Er du klar over at det udgør omkring 800 liter olie i et hus fra 70'erne, kan kan ganske enkelt ikke lade sig gører, jeg har endda medregnet alt elforbrug i har brugt.
 


PE

hej igen.
Ude delen blev skiftet, og nu køre den fint. den ligger mellem 15-18kw i døgnet nu, og holder 21 grader.
Altså jeg har boet her i 23 år, jeg ved godt hvad vores forbrug er og har været.. jeg har regningen fra dong liggende hvor der står mit års forbrug fra 09 til 10, og der står præcist 5967 kw.
Men ligemeget hvad skal den ikke bruge 40 kw i døgnet, det er 80 kr pr dag, det er ca 2500 kr pr måned KUN for den varmepumpe. så kommer alt andet oveni , så kan du nok se det ikke hænger sammen, med elpaneler brugte vi under halvdelen. men det jo heldigvis løst nu.
Så det kan sagtens lade sig gøre at have et lavt forbrug i et gammelt hus
Hej igen.

Du må gerne efter et stykke tid fortælle hvor meget den har af forbrug, for det du her fortæller er mig stadig en gåde, det skulle ikke ku lade sig gøre at have så lille et forbrug både til elvarme og lysforbrug. De fleste der har elvarme har et forbrug på 15-25.000 kr bare i varmeudgift, derfor forstår jeg ike jeres lille forbrug.


PE

ved ikke hvor du har dine tal fra, men jeg har som sagt boet i det gamle hus i 23 år, og vores forbrug har ikke ændret sig.
Måske nogen er bedre til at spare end andre, ved det ikke. vi har fx kun led spots og sparepære i huset, led tv som ikke bruger strøm osv, om det giver noget i det lange løb ved jeg ikke. men vores forbrug er stabilt.
Kommer jo også an på hvilken form for elvarme folk har, om de har efterisoleret loft, vinduer etc. Jeg har været alle døre og vinduer igennem og lukket alle utætheder, og sat nye lister på. plus der er kommet 100mm ekstra på loftet.
Men et elforbrug på mellem 6-7000 vil jeg nu tro passer meget godt for den størrelse hus vi nu har.
Annonce
Jeg bruger ca 25 kr. på opvarmning af hus og brusvand pt. Det er et snit over de sidste 14 dage (efter jeg fik monteret bimåler på VP'en)
Huset er 110 m2 og rimeligt isoleret. Jeg har nogle trælse vinduer og en dårlig isoleret ydervæg i stuen :-(

Desuden har jeg en luft/luft i stuen, som ikke sluger ret meget. Det kan i hvert fald ikke ses på målerstanden, at den er kommet op at køre :-)


Næstformanden


Ps. @Pev: Er det dokumentation du søger på evighedsmaskinen?
-Den ligger sikkert og godt sammen med det, der findes på dit alu-halløj og din subaflash-injektion-varmepumpe-ting ;-)

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Næstformand,

Jeg synes at skal læse din lektie inden du udtaler dig.

De forbrugstal på omkring 8000 kwh på både elvarme og elforbrug på en familie passer ganske enkelt ikke.

hvad angår Aluthermoen, så læs hvad jeg har lagt ind på tråden.

Os en god jul til dig, men lad være med at gøre nar, det ku jo være der var andre som gjorde grin på et senere tidspunkt.

PE

Hej
Lidt komentarer til tråden synes jeg lige at jeg vil komme med !

Vi er en familie på 2 voksne som bor i et Høm hus (skalmuret træhus) i 1 1/2 plan på 144m2 - vi har 2 Panasonic luft/luft varmepumper G 93 & G 95 opsat henholdsvis 1999 (stueetagen) og 2001(første sal) som klarer opvarmningen suppleret af el radiatorer om natten (VP slukker 2300) Vi har en el vandvarmer på 110 L. Vi har et 100 L lavenergi kølestab og en 15o L lavenergi fryser, en lav energi Bosch vaskemaskine samt en Simens opvasker fra 1995 eller der omkring.

Sidste år var vores totale el forbrug ( opvarmning & husholdning ) total  12154 Kwh. og vi har en rum temperatur på 20 til 21 Gr. fra 0800 til 2300, og sparer ellers hvor vi kan !

Dette blot til orientering - kan dokumenteres med afregning fra kommunes hvis ønskes !

Hilsner fra Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Altså jeg kan sku ikke rigtig ændre det forbrug vi har haft sidste år i huset, både i det "gamle" og det nye vi har erhvervet os.
Om folk vil tro det eller ej, så har vi altså ikke brugt mere energi end de små 6000Kw. og jeg kan også dokumentere det via regning og opgørelse fra Dong!
Vi er 2 unge mennesker på henholdsvis 21 og 23, vi er begge elever, men med en solid opsparing som har kostet mange kræfter gennem de sidste 6 år lykkedes det os at få råd til hus til 1.300.000. vi spare hvor vi kan.

Men troede ikke det var et diskutions forum dette her, men man bliver jo klogere!!!
Der er helt uden tvivl en hel del af os, der kunne lære en masse af dig Printz! Jeg ville i hvert fald gerne!
Det kunne være spændende at høre mere til, hvordan det går med din varmepumpe nu, hvor den er optimeret og det har været forbistret koldt.
Selv har jeg ikke målt på min Noname varmepumpe, som jeg brugt som støtte her i den meget kolde tid, men det kunne jo være, at man skulle prøve at finde en måler at sætte på.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis