skibsgulv - hvordan styrer man overfræseren?

Hej LDS'ere

Jeg skal i løbet af vinteren lave skibsgulv i vores sommerhus. Efter en rundtur på nettet, blandt andet her, har jeg fundet ud af metoden, MEN ingen steder står der noget om hvordan man styrer overfræseren, så den holder en helt lige linje.

Løsningen kan da ikke være at skrue et land fast i gulvet, for det kommer da til at se dumt ud med så mange huller.

Kan nogen hjælpe mig, please.

VH Søren
Hej LDS'ere Jeg skal i løbet af vinteren lave... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
RH

Du har en pointe der med dyk-saven og skidt og andet nas/fernis/sand mm, det kan sagtens gå med de første meter med en ny-slebet klinge, hvad med op-rifter?

Blev det ellers godt nok?

Har selv et gl. brædde gulv jeg har tænkt lidt på at lave det samme, og hvilket produkt brugte du til fugerne? Sikkaflex (dyrt) - - - eller hvad?

Måske kunne man købe et kunst eller gummi - produkt til at lime i.

Vil nok forsøge at rense grundigt op inden jeg fræser/saver og slutte med at af-høvle/slibe.

Det bliver sikkert en dyr fornøjelse. ca. 30 kvm.
M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Ktm: Det holder fremragende.
Jeg satte en gammel slidt klinge på, jeg nænnede ikke at ofre en frisk
Jeg forsøgte så at køre midt i fugen, det var minimalt hvad der kom af oprifter,men jeg ramte stort set heller ikke kanterne. Den smule, der kom forsvandt i den efterfølgende slibning. 
Når så alle noterne er skåret og gulvet fejet, skraber man dem med stemmejernet, så de bliver så rene, som det kan lade sig gøre.
Så skal der støvsuges grundigt og primes. Når det er tørt strøes der lidt sand ned i bunden af noterne, så gummifugen ikke klæber i bunden. Og så er der ellers "bare" at fuge, og glatte det efter med en spartel.
Jeg dækkede ikke af med tape, som nogle nævner som en mulighed, jeg sleb det af bagefter.

Jeg havde billeder af hele processen men jeg fik stjålet min pc, så der forsvandt alle billederne.

Der hvor jeg bor nu lagde jeg et nyt plankegulv. Inden jeg lagde det lavede jeg en 3 mm fals og klisterede 4 mm sort fugebånd i. Det har ligget der 2 år nu, det holder også fint og er nemmere og billigere at lave.


Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Maskinsnedker:

Jeg brugte almindelig gulvlak til at prime og til fugen brugte jeg ms fugelim 524.
Det er dyrt, så det kan godt betale sig at regne ens forbrug ud og så krejle lidt på prisen.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

RH

Tak for tippet og rigtig god jul & godt nytår til jer alle.

M.vh maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
@ RH

Vil det sige, at du brugte ikke en overfræser til projektet?

Hvor dybe skal noterne være?

Mit problem med det eksisterende gulv jeg meget gerne ville ordne er, at der er meget varierende bredder på åbningerne mellem brædderne, som er nogle gedigne lortebrædder.
For at få nogenlunde ensartede fuger, ville jeg skære op ind over fjeren med en overfræser.
Men det koster jo virkelig meget arbejde og en hel del penge, så spørgsmålet er om man hellere skulle rive hele køkkenet ud og så lægge et ordentligt gulv.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
At fugerne IKKE er ligebrede beviser jo netop at du har rigtige ægte træbrædder. Og ikke noget plastik p.. henne fra Kina.
Men er vi ikke derhenne hvor vi dropper rundsav og fræser osv.
Skrab fugerne/revnerne op med skrabejern. Af forskellig bredde. Evt. billige stemmejern i 3 og 6 mm bredde. Eller lav noget som en almindelig vinduesskraber i 3-4 forskellige bredder.
Problemet er at nogle steder ligger brædderne næsten klods på hinanden og andre steder 6-8 mm fra hinanden.
Værst af alt, er de slidte på kanterne, men selvfølgelig vil disse afslidninger jo delvis forsvinde efter en afslibning.
Brædderne ændrer sig utrolig meget i bredden fra sommer til vinter, hvor luftfugtigheden falder meget dramatisk i huset helt ned til 35%
Kan fugerne mon klare sådanne betydelige udsving?

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, jeg brugte ikke en overfræser, kun dyksav til at rense op med.
Det er nærmest umugligt kun at forsøge at skrabe det op med et stemmejern. Det kan være meget hårdt med lak og fernis og hvad der ellers måtte være kommet ned i tidens løb. Hvis dine brædder ligger helt tæt nogle steder, kan du skære en snyde not hvis du har plads i dybden i forhold til fer og not, men der skal du så bruge en frisk klinge.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Og iøvrigt vil jeg give hpox ret i at det er charmen ved et gammelt gulv,er at det hele er lidt skævt.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Den fugemasse der nævnes ovenstående, "ms fugelim 524" hævdes at have en elsaticitet på +/- 25 %.
Og selv bræddegulve af blødt fyrretræ arbejder ikke så meget.
Men hvis de gør så skal fugerne jo fyldes nu hvor der er opvarmet og fugerne mellem gulvbrædderne er størst.
Men det er jo vigtigt at der ikke er vedhæftning til bunden af fugen. Men til gengæld god vedhæftning til siderne.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også