Nabo bygning

Min nabo har her i sommer bygget en gildesal/bar/pokerstue i haven på 7x9 meter der er isoleret med gulvarmeog indlagt vand og toilet. Mit spørgsmål er så om dette er tilladt når der i byggetilladelsen ved kommunen er norteret at det er et udhus han har bygget.
Begge naboer er dybt utilfredse over byggeriet. Men tilladelsen har ikke været i nabohøring da det jo "kun" var et udhus.

Hilsen en utifreds nabo
Min nabo har her i sommer bygget en gildesal/bar... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Naboerne bliver typisk hørt hvis der bygges i skelbremmen, dvs. 2,5 meter tættere end skel og ellers gælder.

Du skal ansøge om byggetilladelse ved:
•Opførelse af nye huse
•Tilbygning
•Totalombygning
•Opsætning af kviste
•Opførelse af udestue
•Opførelse af udhuse, drivhus, overdækning, carport eller garage på over 50 m²
•Opførelse af erhvervsbygning
•Nedrivning af erhvervsbygning
•Anvendelsændringer (f.eks. fra udhus til bolig eller fra bolig til erhverv)
•Kloakseparering
•Byggerier til landbrugets drift

Du skal anmelde:
•Opførelse af udhus, drivhus, overdækning, carport og garage, på under 50 m²
•Tilbygning til udhus, drivhus, overdækning, carport og garage på når det samlede areal byggeriet ikke overstiger 50 m²
•Nedrivning af fritliggende og sammenbyggede enfamiliehuse og sommerhuse
•Satellitantenner med en diameter over Ø 100 cm
•Vindmøller
•Tekniske anlæg såsom siloer, store overjordiske tanke, ramper, master, osv.

Uden tilladelse eller anmeldelse må du:
•Nedrive udhuse, carporte og garager hvis du fortæller os det*
•Opføre to småbygninger på under 10 m² hvis du fortæller os det*. Hvis småbygningerne er omfattet af naturbeskyttelseslovens bygge- eller beskyttelseslinjer, skal der dog søges om dispensation. Under Information på kort kan du på Danmarks Miljøportal se, om der er bygge- og beskyttelseslinjer på din ejendom.
•Korntørringsanlæg
•Satellitantenner under Ø 100 cm
•Udskiftning af kloakrør
Hvis I endelig skal klage skal i gøre det skriftlig til kommunens Fagcenter (Teknik og Miljø) afdeling og sige at

1. I som Naboen er generet af placeringen i forhold til skyggegener og indbliksgener (hvis det nu er det)
2. Bygningsreglement 2008 kap. 2.1.1 stk. 1 nr. 6, idet byggeriet vurderes at have negativ indvirkning på naboejendommen

derved vill kommunen tage en visuel vurdering af byggeriet/godkendelsen og typisk lave en indstilling til jeres kommunnes Teknik og Miljø udvalg for deres vurdering af byggesagen. hvis det er alle naboer som sender en fælles klage, vil det typisk fremskynde processen.

Din kommunen har det såkaldte politiker web og her kan du læse alt om din naboes ansøgning og evt. bemærkninger som kommunen har givet godkendelsen, og endda læse alt som din nabo har indsendt til kommunen vedr. byggesagen, hvis ikke din kommunen har dette politikerweb kan du søge agt indsigt i byggesagen.

Det er ikke klogt i dagens danmark at byggge uden først at høre sine naboer hvis de ligger tæt på og være enig i det mulige byggeri. Det kan jo godt være at naboen altid er "tosset" men hellere spørge først end bare byg løs. Det er nu sjovere med et godt nabo venskab end krig over hækken.
Hej MaiBrittt.

Jeg savner du kommentere alle disse indlæg!
Det fder er fælles for disse er jo at de dels bygger på dit indlæg, dels en masse antagelser du sikkert vil kunne kommentere og uddybe.

Der er jo i virkeligheden 2 aspekter i en sag som denne. det ene er det juridiske, det andet er en menneskelig del... Naboernes påvirkning af et evt byggeri....

At det evt snupper noget udsigt osv gør jo ikke at byggeriet er ulovligt! Man råder jo trods alt kun over egen grund og må tåle at naboen også gør det samme... Hun/han kan jo have andre behov og interesse ern dem I har som naboer.. derfor er der jo også reguleringer i form af lokalplaner osv..... Det er dem Teknisk forvaltning giver tilladelser osv ud fra. Selve planerne er godkendt af de lokale politikkere....

Hvor er det skønt at bo midt i et parcelhus område...åde.... Og ikke have en eneste nabo....
Dem på den anden side af vejenb er vel genboer.. og fælles arealet er ikke nogen rigtig nabo.... bagved er der fri jord (endnu)...

MVH Njord

MVH Njord
Citat:
Hvor er det skønt at bo midt i et parcelhus område...
Citat slut!!

Gad vide om den var møntet på nogen??

Med venlig hilsen
ktm

 

Egentligt ikke....
Der er bestem fordele og ulemper i at bo i et parcelhus område....
Ungerne kan nemt komme til kammmerater osv. Skolen ligger rimelig tæt på 1½ Km......
Men man bor også oftest TÆT....
Specielt hvis man som jeg har lidt sjove interesser.... Min gamle motor bliver da startet flere gange om året....
Der skal saves brænde og så kommer rundsaven frem fra skuret bag garagen og den hviner da lystigt.... Men når man ikke begynder ret meget før 9,00 i weekenden så må det vist være acceptabelt....
Kunne godt tænke mig at have et par hundrede kvm mere under tag.... Men det går vist ikke.... Og pladsen til vinteropbevaring af båden er der egentligt.. græs arealet ved siden af indkørslen.... Men lokalplanen forbyder mig det desværre....
Så jeg har undladt det. Jeg kan dog ikke se hvem jeg skulle genere ved at have en båd stående der nogle måneder om vinteren....

Så, ja der er for og imod.....

Men nu har jeg jo reelt heller ikke nogen naboer!!
men der kommer da en bag mig på et tidspunkt...

MVH Njord :-)

MVH Njord
Annonce
Jeg kan iøvrigt anbefale en side som www.semithus.dk

Her kan man se sit hus fra luften i forskellige vinkler og også hvad naboerne har stående....

MVH Njord
Se der var så en gene ved at bo på Lars Tyndskids Mark. Der er ikke luftfoto af min ejd. i den fine opløsning som du viste!

Et par af de andre på vores lille vej, er dog også lidt forknytte over bopælen her vintervejret, men nu har jeg trykket spor med Land Roveren så de har en chance for at køre i deres små borgergryder!

Med venlig hilsen
ktm

 

Her hvor jeg bor, bliver der ikke saltet kun kørt med sneplov når sneen er over 25 cm. tyk ! Så det er lidt af en kunst at komme ud til hovedvejen på min mc.
@ trådstarteren...
Der er sgu´ ikke noget at sige til, at der er ufred i verden.... vorherrebevares
Jeg er vældig tilfreds med ikke at have den slags emsige naboer, der skal blande sig i mine private forhold.
Få dig dog et liv

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Nu er det en uge siden, at Majbrit startede tråden, og hun har ikke ulejliget sig med at kommentere tråden endsige givet flere oplysninger.
På mig virker det underligt, og det indtryk jeg derved får af Majbrit, er bestemt ikke positivt. Det er hendes første og eneste indlæg, indtil videre. Jeg håber dog, at vi får en kommentar fra Majbritt.

Men der ud over synes jeg tråden giver indtryk af, at her findes en overvægt af en hel del rolige og pragmatiske mennesker, der finder nabostridigheder for uønskelige.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis