Indvendig isolering, alternativer

Jeg vil gerne have isoleret mit hus lidt bedre, huset er bygget i Leca, så hulmursisolering er jo desværre ike muligt og har fået blæst og pudset hele facaden så det er desværre heller ikke muligt.
Jeg er lidt bange for og få fugt hvis jeg laver træskelet og smider isolering ind under en gipsplader.
Men hvad er der af alternativer? Tykkelsen er også ret vigtig ca 70-80mm er absolut maks, men gerne mindre. Jeg tænker på om der er nogle plader man kan "mure" op direkte på leca vægen? Det ene værelse hvor der skal laves et et badeværelse hvis det har noget og sige.

Mvh Kristian

Jeg vil gerne have isoleret mit hus lidt bedre... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men muren bliver netop ikke fugtig på indersiden - når du monterer en dampspærre.
Det er nemlig ideen med den. :o)
Nej for hulen da. :o)

Dampspærre ALTID på den varme side af isoleringen.

I dit tilfælde: Vådtumsgips, DAMPSPÆRRE, isolering/reglar, gasbetonvæg,
Dampspærrens formål er at hindre at der trænger damp ind i isoleringen, hvor det nedkøles og bliver til fugt. Og fugt/vand isolerer meget dårligt og danner grundlag for alverdens skimmel og råd og svamp. og ulykker i det hele taget.
 Dampspærre og isolering hænger uløseligt sammen. Som sol & sommer, som Gøg & Gogge, som øl & snaps osv. find selv på flere.
Så hvis du ikke har kondensproblemer nu så får du det absolut heller ikke når du efterisolerer.

Jamen er lidt i tvivl om jeg har fugt i væggen nu. Det er derfor jeg er så nervøs for og få det inde bag gipsvæggen...

Mvh Kristian
Jamen det har du helt sikkert.
Der kan jo komme fugt fra ydersiden og fra indersiden.
Fra ydersiden når det regner. Trænger der fugt ind i gasbetonnem. Ikke meget, fordi gasbeton næsten ikke suger vand. (Hvorimod en almindelig muret ydervæg ikke er vandtæt)
Fra indersiden trænger der osse damp/ fugt ind i væggen. Hvor meget afgøres af mange faktorer. Men en af dem er overfladens beskaffenhed. Er der f.eks. keramiske fliser på væggen trænger der stort set intet ind i væggen. Er der rå gasbeton så lidt mere.

Men det er altsammen uden betydning.
Fordi gasbeton i nogen grad kan optage og afgive fugt. Den fugt/damp der måtte være i den indvendige del af muren fjernes ved den almindelige ventilation af huset.
Men så var der jo S0l & Sommer. Om sommeren bliver bygningskonstruktionerne varmet op til over 20 grader i lange perioder. Hvilket betyder at bla. evt. fugt i gasbetonvæggen udtørres fuldstændigt.

Generelt kan man sige at fugt ikke er noget problem i bygningskonstruktioner, bare det forsvinder igen. Altså at der ikke ophobes fugt i konstruktionerne.

Når et hus opvarmes til en højere temperatur end den udvendige er der et vist damptryk ud af huset. Fra varm mod kold.
Hvilket bla. betyder at noget af den damp/fugt der produceres i huset, (bad, madlavning, alm. menneskelig aktivitet), dels forsvinder gennem ydermuren, og dels via den normale boligventilation.
I et nyt hus med tætte dampspærrer overalt forsvinder der stort set ingen fugt gennem væggene. (Alt skal bortventilers ved "styret" ventilation.
I et hus som dit sker der en beskeden fugttransport gennem væggene. Resten skal bortventiileres.
I et hus med murede ydervægge sker en større fugttransport gennem væggene.
I et gammelt utæt hus sker hele ventilationen gennem væggene, samt sprækkerne. Du behøves slet ikke at åbne vinduerne - gardinerne blafrer altid. :o)
Annonce
Nu er det så Leca mit hus er bygget i, ændre det noget ved din forklaring :-) ?

Mvh Kristian
Ikke det fjerneste. gasbeton og Leca har stort set de samme egenskaber.
(Selv on de fremstilles på vidt forskellige måder)
I vores energimærkning af huset er anbefalet Kalciumsilikatplader som indvendig isolering af kældervæggene, da de er diffusionsåbne.

Jeg har søgt lidt på det, og er nået frem til at det må være disse der menes: http://www.microtherm.dk/doc_upload/dk_microtherm.pdf

Det var måske en mulighed.

Ja tak. Men isoleringsevnen er jo ligeså ringe som gasbeton.
Og ikke engang halv så god som den nyeste udvikling af f.eks. Sundolitt limate.
Er der nogen af jer som har erfaringer mht brug af Wedi-plader, men ifm udvendig efterisolering ?
Jeg har netop fået at vide at de nu er godkendt til udendørs brug og de priser jeg kan finde ser umiddelbart attraktive ud.
Jeg har et hus fra 50'erne (gasbeton) som i den grad trænger til (udvendig) efterisolering og har søgt lidt på mulighederne, med det svenske Marmoroc som det nok bedste/biligste indtil nu.
Men Wedi lyder bedre. Nogen kommentarer/ erfaringer ??

Kim NIelsen

Lundmarken 43

2740 Skovlunde

tlf : 2560 3261

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis