Problemer med radiatorer

Hej,

Vi bor på 2. sal i en villa, og vores radiatorer varmer kun meget ringe. Vi har fire styk. Den i stuen varmer som den eneste rimeligt fint uden dog at virke som om, den har fuld styrke. Den på badeværelset varmer en lille smule (de to er af samme type – billede 1 nederst i denne besked er af den i stuen). De to i henholdsvis soveværelset og det sidste værelse er kun lunkne (og af samme type – billede 2 er af den i soveværelset). De står alle fire på max.

Nogle gange er de to i henholdsvis stuen og badeværelset begyndt at blive kolde (starter med at blive kolde i siden længst væk fra rørene og så mere og mere). Vi har så skruet op for trykket (til ca. 24 millibar), og det har hjulpet, men et par uger efter, er det faldet igen (nålen på måleren står og ”hopper” – er det skidt?). Alt dette påvirker ikke de to radiatorer i soveværelse/sidste værelse – de er lunkne ligegyldigt hvad. Hvis vi åbner vinduet påvirker det dem heller ikke (og der er koldt i rummene).

Vi har lukket luft ud flere gange.

Fremløbstemperaturen står på ca. 48 grader, hvilket er lavt, ikke? Vi er lidt i tvivl om, hvordan man hæver den. Men vi har nu prøvet at skrue på den hvide termostat, som I kan se i billede 3. Billede 4 viser resten af anlægget. Den hvide termostat sidder nedenunder, uden for billedet.

Vi er først lige flyttet ind for et par måneder siden, men systemet skulle have fungeret sidste vinter. Dem der bor i stuen har dog fået indlagt gulvvarme i løbet af sommeren, og måske har det haft en effekt på systemet. dem i stuen skulle ikke have problemer, dem på 1. sal har haft lidt vrøvl, men ikke det store (de bruger desuden brændeovn).

Kan I hjælpe? I så fald vil det blive påskønnet helt utroligt meget!

Mvh. Hans

Billede 1:

Billede 2:

Billede 3:

Billede 4:

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud som om i har indirekte fjernvarme.
Umidlbart lyder det som om at der ikke er flow nok igennem veksleren på den ene eller den anden side (fernvarme eller centralvarme siden) Har i evt en snavs samler i systemet inden veksler ?? kunne sagtens værre at den skulle renses.
hvad er frem og retur temperatur på fjernvarme siden ??
Hej Hans,

Umiddelbart lyder det som luft/mangel på vand i anlægget.

Jeg kan se du har fjernvarme, umiddelbart med varmeveksler, så det ikke er fjernvarnevandet der løber i radiatoren, er det korrekt ?

Hvis det er det, så skal du prøve at fylde vand på - skal nok op på 1,5-2 bar ( svarende til 15-20mvs ) - så skal du åbne alle radiatorer på fuld hane, og lufte godt ud, check trykket løbende, og efterfyld vand.. Sæt også cirkulationspumpen på højeste trin..

Når der er luftet ud i alle radiatorer, så kan du skrue dem ned igen..

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Prøv at pille følerhovedet af dine termostatventiler og se om der sidder en begrænser her, Hvis du vil have fuld skrue på dem så skal de stå på N som neutral ellers er skalaen fra 1 til 7.

Er det ikke det så se om din pumpe er skruet ned.

allan
Hej igen,

Tusind tak for alle svarene. Jeg beklager, at jeg ikke har skrevet, men vi har lige prøvet at se, om der skete en forandring her i de sidste dage (det gjorde der ikke). Jeg har lige et par opfølgningsspørgsmål til jeres svar, da jeg mildest talt ikke har megen erfaring med det her varme:

@ Smeden Nordfyn - hvordan skulle en snavssamler se ud? Og fremløbstemperatur skulle som sagt være 48 grader - hvor ser jeg tilbageløb?

@ kamb - Hvor skal jeg i så fald fylde vand på?

@ Allan Fischer - Mener du termostatventilerne nede ved anlægget eller på de enkelt radiatorer? Jeg har haft dem af de enkelt radiatorer... Og hvordan ser jeg, om pumpen er skruet ned?

Endnu en gang tak for hjælpen,
Hans
Hej Hans

Jeg mener termostaten på radiatorerne, det er ikke selve ventilen du skal afmonterer, kun følerhovedet.

Jeg kan ikke rigtig se pumpen, men ud fra det jeg kan se vurderer jeg et det er en grundfos
hvis den hedder UPS er det en statisk pumpe og der vil formentlig sidder en lille knap du kan dreje på. Hedder den UPE er det en trykstyret pumpe der regulerer sig efter hvor mange radiatorer der er åbne. Hvis du er usikke vil jeg anbefale dig at kigge på grundfos's hjemmeside der kan du downloade en manual til pumpen.

Hvis du kører 48 grader frem burde det være nok til at varme dit hus op ned til 0 grader forudsat at vandmængderne er til rådighed, hvilket der er noget der tyder på at de ikke er.

allan
Annonce
Hej Allan,

Vandpåfyldningen skal ske på en hane på den del hvor din cirkulationspumpe sidder, det er lidt svært at se, men sidder der ikke en hane på det t-stykke der er mellem pumpe og varmeveksler..?

Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

Lidt om mig her

Ok, nu har vi prøvet at skrue op for cirkulationspumpen (der stod hverken UPS eller UPE), men det er en Grundfos, og der var en lille knap på fronten, som man kunne dreje op for.

Vi har også fyldt vand på - det er det, vi har gjort før for at få trykket til at stige, men det er så faldet igen...

Der er ingen umiddelbare ændringer, men vi har også kun gjort det for 5 min siden - jeg vender tilbage med nyt, hvis der sker noget.

Andet spørgsmål: Hvordan skruer man op for temperaturen? Den termostat, vi havde drejet på først, gjorde ingen forskel.

Vi drejede også på et gråt håndtag, og det fik trykmålernålen til at holde op med at hoppe frem og tilbage, hvilket vi tog som et godt tegn...

tak for hjælpen,
Hans
Så mangler du blot at tjekke dine termostater for begrænsning. Hvis din fremløbstemperatur er på 48 grader så burde dine radiatorer også være det i toppen, hvis du da ellers kan få vandet frem til dem.

Jeg kommer lige til at tænke på om du kunne have et tilstoppet snavsfilter et eller andet sted ?

allan
Oh skræk og rædsel jeg kigger lidt nærmere på dine billeder og ser en veksler, det vel ikke tænkes at den er tilkalket og det er derfor at du ikke kan få de vandmængder gennem systemet som du ønsker. Prøv at undersøg om du har direkte eller vekslet fjernvarme.

Har du vekslet fjernvarme og din veksler virker perfekt så skal din radiatorretur være lig med din fjernvarme retur fra veksleren. Ligger de 2 temperaturer langt fra hinanden kan din veksler være tilkalket.

allan
Hej Allan - jeg ved ikke, hvor det snavsfilter skulle sidde? Og kan du fortælle mig, hvor veksleren sidder (hvor du ser den på billedet)? Så kan jeg tjekke den for kalk...

Mvh. Hans
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis