Underlig loftkonstruktion

Jeg har et hus fra 1980 som er bygget med fladt tag /build-up tag.

Siden jeg flyttede ind for nogle år siden, har det undre mig meget, at det trækker oppe under loftet, og når vinden blæser rimeligt kan man høre dampspærer/foliepapiret ligger løst.

Jeg mener nu at have fundet årsagen, da jeg er gået i gang med at renovere et børneværelse og i den forbindelse har hevet de gamle brune loftpaneler ned. Det skulle jeg nok have gjort for længe siden, for magen til underlig konstruktion skal man lede længe efter, tror jeg. Eller er jeg helt gal på den?

Problemet er, at spærene ikke hviler på den indvendige væg. Hvorfor ved jeg ikke, men jeg formoder at de så hviler på udvendig væg. (Noget skal de jo hvile på
Indvendig væg er gasbeton, udvendig er mursten. Der er hulmursisolering. Og tag isoleringen er rockwool, som jeg foreløbig mener er omkring 160mm (ikke meget).

Fordi spærene ikke hviler på indvendig isolering, og man har sat reglar på tværs af spærenes underside til at holde isoleringen, så kommer der automatisk et hul imellem indveindg mur og spær på godt og vel 15-20mm. Her trækker det fra. Og det passer fint med, at det vil få dampspæret til at bevæge sig, for ikke nok med det, så har man sat dampspær på undersiden af de reglar som er sat på tværs af spærene, og under dampspær har man så sat reglar igen, på tværs af de andre, som forskalling.

Det betyder der er 27mm lufthul imellem loftpladerne og dampspær.

Jeg har forsøgt at lave en lille hurtig tegning, der viser konstruktionen. Jeg håber den giver mere mening.

Er jeg gal på den hvis jeg siger, at den her konstruktion er da helt gal?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hm... Jeg ser nu ikke de store problemer i denne opbygning, den er vist anvendt rigtig mange steder. Er i øjeblikket ved at renovere et hus fra '65, der er anvendt samme konstruktion, bortset fra to ting. Det er alm. gitterspær og så er det åbenbart fra tiden før dampspærre blev moderne. Så der er lagt en dampspærre under det gamle loft (de små gipsplader) og så bliver en normal gips under.
Det der er galt med dit tag er vel nærmere at der ikke er en vindspærre, så vinden kan trække lige igennem, og da der er så lidt isolering som der er, så får det dampspærren til at blafre.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej BS.

Der er vindspærre, det sidder længere ude ved ydremuren. Beklager jeg ikke fik det med.

Som det måske ikke fremgik så tydeligt, så er det det hul imellem spæret og indervæggen som jeg er bekymret for. I og med der ligger en regel ved væggen som isoleringen ligger på, så når isoleringen jo ikke ned til indervæggen. Og på den måde kan luften komme ind, (jeg formoder det er det man betegner som en kuldebro). Hvorfor der så kommer luft ind den vej, det ved jeg ikke endnu, i og med der er hulmursisolering. Men det giver mening at når isoleringen ikke ligger på indervæggen, så må det da være et problem.

Foreløbig er jeg nået frem til den løsning, at jeg vender ganske enkelt reglarne om. Så det første lag ligger under spærene i stedet for på tværs af spærene. På den måde får jeg mulighed for at lægge mere isolering i nedefra, ca. 27mm.
Det betyder også, at den oprindelige tag isolering "falder" på plads på indervæggen, og derved får lukket hullet.

Det som jeg er lidt i tvivl om, det er om dampspærre skal imellem reglarne eller om det kan sættes på til sidst, så det sidder mellem loftet og de underste reglar? Jeg vil helst holde samme lofthøjde som før, som er 2.33m, så derfor vil jeg genbruge reglarne.

Vil det være en hel dum løsning?
Konstruktionen er nu ikke så mærkelig.
Hvis bagmuren er gasbeton, enten elementer eller blokke, har man opmuret facademuren lidt højere, for at være sikker på at spærrene hviler på facademuren. For og bagmur er jo forbundet med murbindere.
Det kan osse bare være lidt tilfældigt hvad der kommet højest op. :o)
Osse krydsforskallingen tyder på at det er en GDS-er der har været igang.
Husk på at det jo ofte var bønderkale der flyttede til byen der i 60-erne. Og de havde forstand på at hakke roer, men ikke at lave tag. :o)

Men det det drejer sig om for dig er at få vindtætnet, evt. fra ydersiden. Og stakket noget mere isolering op på oversiden af taget.
håber du mener på undersiden af taget hpox :-)
Næe.
Jeg mener da på oversiden.
Der er vel ikke rumhøjde nok til at isolerer ret mange millimeter fra undersiden.
Derimod er der jo langt op til himlen.
Og i forb. med renovering af tagpappen er det helt oplagt at lægge isolering på oversiden. Der findes færdige isoleringssystemer med fald og underpap og det hele.
Genialt Egon - Lige til at gå til. :o)
Ahh. jamen den del er allerede fixet.. Fik for 3 år siden lagt en PVC dug på. Og i forbindelse med det, så fik jeg lagt 40mm flamingo plader under, plus jeg fik lave fald ud med udvendig tagrende, (havde indvending før). Så den del er på plads. Det er undersiden det er galt med, og derimellem jeg skal have isolering/lukket og lavet loft.

Hvis alt går vel, så regner jeg med at fjerne noget af det eksisterende isolering her til aften, for at se om jeg overhovedet kan komme noget ekstra op (udover de 27mm fra undersiden). Det er et ventileret tag, så der skal være 50mm luft mellem isolering og tagplader, såvidt jeg forstår.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis