Styring af hus.

Hej igen.

Vi er ved at bygge nyt hus og jeg vil have et hus som til en vis grad kan "tænke" selv.
Jeg skal således have bygget en mængde elektronik ind i huset, men jeg er meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.

Jeg ønsker (på sigt) at kunne styre snart sagt hvad som helst. Jeg har snart 15 års profesionel programeringserfaring, så den del af opgaven er der ingen ben i, men jeg er meget i tvivl om hvilket isenkram/standard jeg skal kigge på.

Bemærk, jeg går i det følgende "hele vejen", tag det med et "ja, hvorfor ikke"....

Her er mine tanker:
1. Selve styringen foretages fra en "huscomputer". Der skal således ikke nødvendigvis være "inteligens" i de enkelte enheder.

2. Enhederne skal gerne være relativ billige da jeg får brug for mange.

3. Huset er endnu ikke bygget, så kabling er på nuværende tidspunkt nemt og billigt.

4. Det må meget gerne være nemt at tilslutte nye enheder som jeg på nuværende tidspunkt ikke har tænkt på.

Og her er et par (far out) senarier:

1. Huset registrerer at min svigerfars mobiltelefon er inden for 3 meter fra hoveddøren (han har den vel i lommen) hvorfor hoveddøren automatisk låses op selvom der ikke er nogen hjemme.

2. Huset registrer at en person som efter al sandsynlighed er et barn på max 3 år, har bevæget sig ind på et badeværelse hvor der fortsat er vand i badekaret. Huset afgiver herefter en alarm og/eller om nødvendigt tømmer badekaret.

3. Huset registrere at bevægelser i køkken/alrum en aften har været aftagende, men at der fortsat er flere personer end der normalt tilhører husstanden hvorfor det konkluderes at der er tale om en hyggeaften med gode venner. Lyset og baggrundsmusikken justeres derfor til situationen.

4. Huset har tjekket vejrudsigten og konstateret at det er fordelagtigt at justere fremløbstemperaturen på gulvarmen på et mere gunstigt tidspunkt end hvad en almindelig rumtermostat ville kunne præstere.

- Så altså rigtig mange "dimser"... Er der nogen som har kommentarer, ideér eller indspark ? 
 


 Henning, Lolland

Hej igen. Vi er ved at bygge nyt hus og jeg vil... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis i vil fremtidssikre, så er det nemmeste og bedste i kan gøre, at trække alle kabler som stjernepunkt.
Dvs et kabel fra teknikrum og ud til hver enkelt stikkontakt, afbryder, lampeudtag, antenne, Net osv. osv.
Kabling til afbrydere ville jeg lave med skærmet parsnoet kabel med så mange ledere som muligt.

Men som sagt, træk alle kabler som stjernepunkt, og sørg for der er rigeligt med PDS kabler rundt omkring i rummene (EDB, RJ45). Det giver stor fleksibilitet, og du kan reelt programmere og koble det hele som du lyster når byggeriet står færdigt.

Forbered dig på et inferno af kabler på, samt en kæmpe kabelregning :-)

/Rasmus
Har du evt overvejet om huset engang skulle sælges?
Ikke for at reklamere for andre sider, men prøv at se ihc-user.dk
Som du nok kan gætte er det ihc jeg er fortaler for. Og på siden er nogle igang med at lave et api, så det kan styres fra egne udviklede programmer...
Findes trådløse enheder, hvis der skulle mangle noget et sted...
Musik kan også styres via 3. part.......

@Diske
PDS = "Premises Distribution System" og betyder noget i retning af "lokalt distributions system" altså at man trækker kabler til brug for data/telefon/lyd mv. til brug for at afgrænset lokalt område. Lad dig ikke forvirre af det.

@Ras1979
Som du selv antyder bliver det for vildt at kable udelukkende efter en stjerne topologi. Det er helt nødvendigt at jeg benytter mig af databusser.

@ChrisFrost
Ja jeg er meget bevist om at huset jo nok skal sælges på et tidspunkt. Jeg anser ikke IHC som et væsentligt salgsparameter om 10-20 år. IHC har længe været en lukket standard og har først i de senere år taget KNX standarden til sig. (Som jeg har opfattet det. Jeg kan tage fejl)


Jeg har nu tænkt lidt flere store tanker og er pt. kommet frem til følgende:

Jeg har indtænkt en kabelkanal i mit husdesign som løber rundt i hele huset. (Det bliver i skunkvæggen) og her vil være plads til mange kabler og mange enheder/dimser.

Jeg etablerer så følgende i min kabelkanal:

ethernet til alm. datatrafik
ethernet til enheder/dimser
DMX bus til lysstyring
Svagstrøm til enheder/dimser/lys (Dette er ikke helt gennemtænkt)
alm. 240v
Muligvis noget AV kabling (Jeg er ikke helt gennemtænkt mit AV behov endnu)


 Henning, Lolland

Jeg har næsten de samme krav. Jeg vil kunne skrive 536L, og så fyldes vores spa med 39g varmt vand med de 536L vand. Jeg bruger låse elektrisk fra Abloy Ruko og med transponter keey åbnes døre inden for en halv meter. Fingerscanner for at undgå nøgler. En erhvervsalarm med forskellige output så tågekanoner ikke aktiveres ved fejalarm om natten, magnetkontakter i alle vinduesfag og inder/yderdøre.
Det skal være mugligt at skrue med for musikken på børneværelserne og meget mere via den indmurede fladskærm eller min iPhone.
Jeg har bygget det hele op med KNX som er et åbent bussystem. Design er fra Gira.dk, de eller com. Og Hovedstyring fra Shcnider eliktric.

Alt kan lade sig gøre, og huset kan sælges igen en dag, fordi det er enerkendte produkter.

 

--> Nif
Er det dit hus, som er færdig ? Eller er det stadig under projektering ??

Nu skriver du at det er anerkendte produkter (KNX, sneider), det har du som gangske ret i, men ikke noget jeg personligt vile røre med en ildtang, pga. prisen. går noget istykker koster det kassen, og det kan være svært at få fat i. (Inklusiv at der kræves en uddannelsen i KNX før man må arbejde med det)
Nu kender jeg ikke prislejet for Gira, men har før projekteret en kontorbygning med model Fuga. En afbryder med indbygget temperaturstyring, havde på daværende tid, en listepris på ikke mindre end 2800+moms. Et tryk havde en listepris på ca. 1400+moms.
Annonce
Huset under opbygning. Det er et fritidsprojekt og er igang
Med at male. Har lavet næsten alt selv (ikk mursten og zink).
Jeg mente at man ikke var bundet til et specielt mærke da det var en åbent standard. Man kan se gratis videokurser på nettet vedr. Programmering af KNX.
Hmmm ja det er nok lidt dyrt. Opdagede jeg da jeg købte indmuringsdåsen til fladskrærmen. Men hvis huset skal kunne gøre alt, er IHC ikke en mulighed og synes at plc og andre hjemmelavede løsninger ikke holder i en bolig.
Det er ikke et krav at være certificeret men det er klart en fordel. Jeg magtede ikke selv de videokurser og blev derfor certificeret. Står under Henrik Larsen på www.KNX.org
Jeg ville ellers bare have kastet mig ud i det, men det var hurtigere at tage certificeringen.
Pointen var bare at man ikk var bundet til et produkt, og ja prisen er nok stadig lidt for høj ;0/

 

--> Nif
Ja det er 100% korrekt at man ikke er bundet af en producent ved KNX, hvilket i mine øjne er en kæmpe fordel. Dog er produkterne ekstremt dyre, da hvert produkt indeholder sin egen mikroprocessor. Er certificering blevet gratis ?? syntes sidst jeg undersøgte det, var prisen næsten 10 af de lange.
Dog syntes jeg også at KNX er for lukket med hensyn til programmering. da alt jo er forudbestemt hvad det enkelte produkt skal kunne. dvs. jo mindre et produkt kan, jo billigere.
Mener det kostede lige under 20.000 for en uge.
Har lige siddet og kigget priser og ja kan godt se det koster noget mere end en alm. Stikkontakt, men synes også det er lækkert hvad det kan. IHC kunne på ingen måde magte opgaven.

Men for at vende tilbage til tråden, anbefaler jeg til hver en tid et system som er "standard" og som kan sælges igen. Ingen hjemmelavede plc løsninger med mindre det er en del af en anden styring.

 

KNX har da helt sikkert sin berettigelse, men i nogen tilfælde er KNX alt for voldsomt, især hvor man alligevel ønsker en central "intelligens".

For at kunne lade huset styre sig selv mest muligt (alt fra varme, lys, ventilation, lyd) har jeg brug for en række (mange) sensorer som er placeret rundt omkring i huset. En central computer skal så "danne sig et indtryk" over hvad der foregår i huset ved at aflæse disse sensorer.

Jeg ville ikke have råd til mursten hvis jeg skulle etablere et sådan sensor-netværk med KNX - i stedet kigger jeg i øjeblikket på 1-wire konceptet. (Dermed ikke sagt at jeg helt ville holde mig fra KNX, det ville muligvis have nogle fordele i samspil)


 Henning, Lolland

HLolland - Til dit projekt, syntes jeg heller ikke KNX er anvendeligt.....Jeg kan anbefale dig smart-house, det er et genialt system, som også kan behandle analoge signaler... Eneste tvivl er om det er mulighed for en mere konkret og individuel programmering, såsom med en PLC
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også