udvendige gibsplader der har stået for længe

Hej.
Jeg er kommet i problemer.

Jeg fik for godt 3 år siden bygget til mit hus.

Desværre kom jeg i en trafikulykke inden jeg fik beklædning på, så de udvendige gipsplader har været ubeskyttet for vind og vejr de sidste år.

Der er derfor kommet sorte pletter på og 2 steder (ca. 2m2 i alt) har papiret løsnet sig fra gipsen. Jeg har isoleret med papirisolering så en udskiftning af pladerne vil være næsten umulig, hvis ikke jeg skal have isoleret huset igen.

Er der nogen herinde der har erfaring med dette?

Har snakket med fagfolk, men de har kun formodninger.

Jeg har selv overvejet om jeg kan rense pladerne af med svampedræber/trærens, og så give pladerne et lag grundings olie med svampedræber i eller et tyndt lag ler. Ved bare ikke om det er nok til at redde dem, og tænker om olien vil lukke gipspladerne!

Der er ingen dampspærrer i da papirisoleringen ikke krævede det.

Håber der er en der ved noget.
Mvh
Helene

Have a nice day

Hej. Jeg er kommet i problemer. Jeg fik for... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når vi nu er igang med de gode ideer så kunne man osse klæbe noget billigt glasvæv på udv. side.
1. Der er ingen problemer med diffusionstal, pladerne vil være repareret.
2. Skimmelsvampproblemet har vi løst.
3. De 2 m2 "løs pap" sømmes fast med nogle ekstra lister.

Problemet er løst - bare se at komme igang med arbejdet!!!
Hej

Jeg vil tro at det kræver en udskiftning, da der bl.a. er en betydelig risiko for skimmelsvampevækst på den side af gipsen der vender ind mod isoleringen, og den kan ikke fjernes.

Gipsplader med for højt fugtindhold er "guf" for skimmelsvampe!!

Der findes eksempler på hele byggerier der er pillet ned igen p.g.a. disse problemer (kender selv et eksempel på 48-50 huse der skulle nedrives inden byggeriet var færdiggjort).

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis