Fræser vs sneslynge vs fejemaskine - 3-i-en?

Jeg står i et dilemma, der bl.a. er affødt af manglende viden på området. Jeg er pt. ved at købe op til 3 maskiner, hvis de skal dække mine behov, og det ville jeg helst undgå at skulle.
Allerhelst vil jeg gerne have én maskine der kan klare det hele, men det er vist ikke muligt at få i vore dage?!
Jeg har netop solgt en nyere baghængt Craftsman-fræser; egentlig en udmærket maskine med en fin fin B & S-intek motor, jeg har bare andre og flere behov end lige den kunne opfylde (og den kunne jo som bekendt kun fræse, og faktisk kun i løs jord).
Jeg har bl.a. behov for en maskine der kan fræse, samt påmonteres hjul og vogn så jeg kan flytte lidt grus, perlesten, m.v., samt til at "skovle" sne med om vinteren (et must!), men de typiske Texas-fræsere kan jo efterhånden "kun" fræse. Førhen kunne man jo få de Texas-fræsere der kunne det hele; jeg kan sågar huske min skolekammerats far havde en med påmonteret rotorklipper foran, som han slog hele deres store græsplæne med.
Derfor har jeg overvejet en mindre sneslynge udover selve fræseren, for man kan vel ikke bruge fræseren om vinteren, eller hvad?? Og så kommer vi til spørgsmålene ;-): KAN man overhovedet få nogle fræsere mere (der er til at betale for os private der ikke lige kan trække det hele fra) der kan lidt af det hele? Da man jo (efter hvad jeg ved) ikke kan montere sneslynger og/eller fejekoste på fræserne mere, påtænkte jeg at købe en Texas-fræser og et "blad" til at skubbe sneen i stedet, men hvor meget kan en Texas-fræser med påmonterede hjul og "blad" egentlig skubbe? Kan den godt "tage fra", eller er det begrænset hvad den egentlig kan?
Men så tænkte jeg også på noget helt andet, nemlig en fejemaskine (stadig udover fræseren), idet den jo også kan bruges om sommeren - men kan den reelt fjerne noget sne, eller det er heller ikke værd at skrive hjem om? Nu ved jeg godt der højst sandsynligt vil komme nogle indlæg med ord såsom: "Køb dog noget ordentligt, nu du ER i gang", osv. Og ja, jeg er til dels enig - jeg er selv meget kvalitetsorienteret, har lige købt en Honda plæneklipper til 8070,- (dog på tilbud til 7000,-), elsker og køber kun Bacho-værktøj, osv. DET SKAL DOG siges at behovet reelt er begrænset, idet vi "kun" har en grund på 1000 m2 med deraf tilhørende begrænset indkørsel, så det skal være noget man kan forsvare økonomisk - jeg kunne i princippet sagtens købe en Honda sneslynge til 16.000 - 18.000 (for de små modeller) med larvefødder og det hele, jeg synes bare det vil være at "skyde gråspurve med kanoner". Hvad mener I jeg skal gøre?
Dette overvejer jeg selv at gøre: Måske se om jeg kan finde en brugt Texas-fræser fra dengang der var Kawasaki-motor på (skulle de ikke være gode?), og samtidig anskaffe mig en seperat Texas sneslynge Snow Buster 560, til ca. 5000,- Jeg ved godt sidst omtalte er en "Kina-maskine", men i og med det jo ikke er noget man bruger ret mange gange om året, sammenholdt med lidt god vedligeholdelse, mon så ikke den kan holde til det den skal??
Alternativt (alt efter hvilke svar jeg får her) kunne man jo købe fejemaskinen i stedet: Texas Handy Sweep 600B - det kommer som sagt an på om den reelt kan flytte noget sne, for ellers er den ikke aktuel for mig.

Man kunne også købe en ny Viking-fræser, for umiddelbart som jeg tolker det, kan man få "blad" til frontmontering på sådan én?:

http://www.aarhusmaskincenter.dk/sh...-511p.html (Det er lidt svært at gennemskue, men set ud fra de små billeder i bunden af siden, burde man kunne få et "blad" til frontmontering? Men hvor er så hjulene til den?

Andre der evt. kender nogle "multi"-maskiner der kan lidt af hvert?

Puha, sikke en omgang det blev til - håber I gider læse det alligevel ;-)

Erfaringer udbedes.

Med venlig hilsen

Lars F.

Jeg står i et dilemma, der bl.a. er affødt af... Vis hele indlægget
123 svar
 Følg tråden
Der er 90 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen Rene.

Godt at høre "værktøjet" bliver brugt ;-)

Jeg bruger ikke el-starteren pga. kulde, men af ren komfort. Jeg har trukket et midlertidigt strømstik ude hvor maskinen holder, så det bare er at trykke på knappen.

Hvordan virker den el-betjente tud på din maskine egentlig? Sidder der en knap/joystik der styrer den, eller hvordan?

I øvrigt, ikke at forglemme: Glædelig jul når du/I når dertil :-)

Med venlig hilsen

Lars F.

Hejsa Lars.
Der sidder simpelthen en vippekontakt til brug for højre tommeltot.
Så bliver der vredet tilhøjre og til venstre så set synger.
Tuden sidder på en tandkrans og lige på kanten sidder en elmotor der trækker "læsset".
Jeg har forsøgt at tage nogle billeder under kørslen, det er fileme svært. Men som en klog mand skrev højere oppe i rækken af indlæg: Der skal lidt øvelse til :-))
Julehilsen og nytårsønske ligeså herfra.
René.
Hej Lars, og alle andre. Glædelig jul.
Her ses et billede af den omtalte kontakt til at dreje udkastertuden på sneslyngen. Den sidder jo lige til tommelen
En lille ting: Skal have adskilt udkastersystemet, årsag: Den fiskede et lille stykke fladt tagsten op, og det kom i klemme. Der lød et smæld, og slyngen stod stille.
Har derformeret en af de 3 udkastervinger. Har dog fået rettet det op, så der kan køres, men det kan ses at den sidder en lille smule skævt, og det kan skutte rettes uden det hele skal rykkes fra hinanden. Det er ikke det dertrækker allermest lige nu. Der er minus 8,3 på det elektroniske termometer, og det giver blå negle uden at slå løs på dem med en hammer

Ellers virker den fænomenalt, og er juleaftens dag blevet spurgt om ikke jeg ville sælge. Kunne bare nævne en pris, men nej tak.

Mange julehilsner.
René.
Skrevet af Renekok på 26 dec 2010 08:20
Hej Lars, og alle andre. Glædelig jul.
Her ses et billede af den omtalte kontakt til at dreje udkastertuden på sneslyngen. Den sidder jo lige til tommelen
En lille ting: Skal have adskilt udkastersystemet, årsag: Den fiskede et lille stykke fladt tagsten op, og det kom i klemme. Der lød et smæld, og slyngen stod stille.
Har derformeret en af de 3 udkastervinger. Har dog fået rettet det op, så der kan køres, men det kan ses at den sidder en lille smule skævt, og det kan skutte rettes uden det hele skal rykkes fra hinanden. Det er ikke det dertrækker allermest lige nu. Der er minus 8,3 på det elektroniske termometer, og det giver blå negle uden at slå løs på dem med en hammer

Ellers virker den fænomenalt, og er juleaftens dag blevet spurgt om ikke jeg ville sælge. Kunne bare nævne en pris, men nej tak.

Mange julehilsner.
René.

Hej Rene.

Tak, og glædelig jul til dig også :-)

Jeg kan i øvrigt se jeg glemte at svare på dit forrige indlæg, det var en "tanketorsk".

Det ser smart ud med den kontakt - kører den så rimelig hurtigt rundt, eller tager det lidt tid? Jeg tænker her på at det ind imellem jo helst skal gå lidt hurtigt med at skifte retning, bl.a. når man kører rundt om huset.
Og det er bare en lille el-motor der driver den tud?

Ærgerligt at høre den allerede har fået en skade, men "hvor der handles, der spildes" - det kan nok ikke undgås ;-)
Jeg synes i øvrigt min i perioder godt kan have det lidt med at "nøle" lidt når jeg trækker håndtaget ned for at køre, ligesom om det tager lidt tid inden den "får fat" inde i gearkassen - men mon ikke det er et spørgsmål om indstilling af de hjul og remme der sidder derinde?! Det tror jeg.

Og nej, men føler bestemt ikke for at skulle ud og stå og rode med det i det frostvejr .

NB: Mht. at få tilbud på vore sneslynger: Jeg har set flere annoncer på bl.a. Gul & Gratis under "købes", hvor der er folk der skriver noget i retning af: "Sneslynge købes, helst Stiga eller Canadiana!" Så de er åbenbart i høj kurs, især Stiga-mærket.

Det er ederdytme også en stærk maskine - gad vide hvordan dem med kina-motorerne starter i denne kulde? (Og nej, ikke et ondt ord om dem, men gerne en saglig tilbagemelding - er de ligeså startvillige? ;-)

Med venlig hilsen

Lars F.

Hej Lars.
Det er  korrekt, at der sidder en lille elmotor og trækket tuden (maskinens) rundt.
Det går ikke vanvittig stærkt, men godt nok til at man kan reagere, når der går nogen forbi, eller man skal uden om en parkeret bil.
Min "tøver" også når den starter slyngen, men du kan have ret i at det er et justeringsspørgsmål. Husk ikke at overspænde, hvis remmene ikke slipper helt, så rasper man dem af når maskinen ikke laver noget.
ALTSÅ, tagerdet ikke så nøje om der ligefrem falder en besvarelse, når jeg er inde og banke varme i næverne, og falder på at lægge et æg i kurven herinde.
En lun kommentar kan såmænd gøre det, for det skal vel ikke være så jævlans ret og stift altsammen.
Nu vil jeg gå u' å' forbere'e no'et' ma'.
Hygge René.
Annonce
PS. min motor er en B&S så dén starter.
R.
Skrevet af Renekok på 26 dec 2010 11:26
PS. min motor er en B&S så dén starter.
R.

Ja, det er der heldigvis på Stiga´erne, jeg tænkte mere på eksempelvis de Gardol sneslynger der også har været omtalt i andre tråde herinde - om de ligeledes virker som de skal (men det tror jeg da bestemt de gør ;-).

Med venlig hilsen

Lars F.

Ja min gamle Canadiana, er også blevet godt og grundig luftet.

Har lige købt et sæt remme, og en skive til disk drive'et.

Har sat skiven på til disk drivet, den holder ikke mere end 2-3 sæsonger, med en del sne som nu.

Remmene er ikke skiftet endnu, det er faktisk de orginale der sidder der, ret flot efter vel godt 30 år, men de er ved at se trætte ud, især den til slyngen.

Så har jeg sprungen den ene sikkerheds bolt, der sidder på indførings tromle-sneglen.
Det er 1 stk 8mm bolt, i hver side, det var fordi den var ved at fortære skraldespanden

Jeg synes nu det går helt fint, med at dreje tuden med håndsvinget, det er ret hurtigt, fra yderstilling til yderstilling.

mvh jens

Hej Jens.

Hvilken motor sidder der egentlig på din sneslynge?

Med venlig hilsen

Lars F.

sory et gammelt billede, det er med den gamle motor.

Nu er det med en 9 hk ægte Honda

Sætter gerne et billede ind som dokumentation

mvh jens
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også