Glas i låger

Vi er sikkert mange der har prøvet at glasset bliver sort på brændeovnens låge, her er en let løsning der også kan bruges når ovnen er igang.
Jeg har prøvet nu flere gange at rense det sorte glas med en glasskraber til at rense glaskeramisk komfur med, det er efektivt

V.h.  Håndværkeren
Vi er sikkert mange der har prøvet at glasset... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 01 nov 2010 21:28

hahaha... ja nu er jeg desværre ikke så betænksom at jeg renser min ovn mens den køre for fulde skrald, hvad andre gør det er deres eget problem
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
sod på glaslågerne kommer som regel, når der fyres ved for lav temperatur og for lidt luft, evt. kombineret med for store stykker træ - ergo er din forbrænding ikke ren, hvis dine låger soder til.

Skru helt op for den primære og sekundære luft under optænding og luk den primære luft (underluft),når der er opnået en god varme med mørkegule flammer, der slikker på dine ruder. Reguler herefter den sekundære luft efter behov. Hvis der bliver for varmt må du ikke skrue ned for luften, men i stedet fyre med mindre mængde brænde ad gangen

Soden på glasruderne og i skorstenen er faktisk spildt brænde, idet det er uforbrændte røggasser, der sætter sig

Er blevet "af"befalet at bruge asketricket, da man på sigt risikerer at ridse ruderne. Alm glasspray fungerer fint,men ovnen skal selvfølgelig være kold, når man gør det.

VH

Nu er det altså ikke noget tilbagevendende problem her, det var blot noget jeg prøvede en dag, og ville så give min opdagelse videre. Jeg har haft fastbraænsel i ca. 30 år af mit liv siden jeg flyttede hjemmefra.
Godt det ikke er marieglas man bruger i dag. det skulle man bare lige røre ved når det var varmt, så gik der hul i det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis