Glas i låger

Vi er sikkert mange der har prøvet at glasset bliver sort på brændeovnens låge, her er en let løsning der også kan bruges når ovnen er igang.
Jeg har prøvet nu flere gange at rense det sorte glas med en glasskraber til at rense glaskeramisk komfur med, det er efektivt

V.h.  Håndværkeren
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ellers tag et stykke vådt papir og dyb det i asken og det kan rense soden af glasset med det.
Det er nok rarest at have med at gøre, når der ikke er for meget gang i ovnen!

Med venlig hilsen
ktm

Fordelen er at du kan fjerne det her og nu, så du også udnytter strålevarmen fra ovnen.
Hvis man fyrer korrekt bliver glasset ikke sort.. Typisk er det for lidt luft og for lav varme..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 31 okt 2010 18:48
Hvis man fyrer korrekt bliver glasset ikke sort.. Typisk er det for lidt luft og for lav varme..
Så må min ovn være atypisk, for det er når jeg tænder op og der er fuld knald på ovnen så skorstenen synger.

Du skal fyre med tørt brænde.
Du skal ikke lade det ligge og flyde ude på græsplænen, lige indtil du stopper det i ovnen.

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Øv, nu havde jeg ellers lige set frem til et hidsigt og følelsesladet udbrud, hvor i du beretter om korrekt opbevaring af brænde!

Med venlig hilsen
ktm

Skrevet af Håndværkeren på 01 nov 2010 06:31
Så må min ovn være atypisk, for det er når jeg tænder op og der er fuld knald på ovnen så skorstenen synger.

Det må den være. Når jeg besøgte min lillesøster var lågen på hendes brændeovn altid kulsort..
Jeg frøs, så jeg fyrede op og gav den noget luft.. og en halv time efter var ruden klar.. og hun sagde at det var den altid når jeg havde været på besøg.. og jeg har da også læst det flere steder at for lidt luft og våd brænde giver sod og sorte låger.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

3-4 lag køkkenrulle dyppes i koldt vand, hvorefter det dyppes let i aske fra brændeoven,,, Det er noget af det bedste til at rense sådan en låge med...

Aske er faktisk meget "rent"

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af mkh på 01 nov 2010 20:59
3-4 lag køkkenrulle dyppes i koldt vand, hvorefter det dyppes let i aske fra brændeoven,,, Det er noget af det bedste til at rense sådan en låge med...

Aske er faktisk meget "rent"

Ja men prøv så med din våde køkkenrulle medens ovnen er oppe i temperatur, for det er det det handler om. Jeg ved godt at, jeg kan ved at køre med høj sekundær luft kan rense lågen, men jeg prøvede bare en dag med sådan en komfur renser og ville så blot give ideen videre.
Og ja mit træ er meget tørt, næsten for tørt for det har ligget indedøre i et ret ventileret brændeskur i to år.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis