Vinduer træ alu hvilken producent skal man vælge?

Vi skal i nærmere fremtid til at bygge til.
I den forbindelse vil vi også skifte døre og vinduer i resten af huset.
Jeg regner med at det skal være træ alu vinduer.
Er der nogen der har nogen gode foreslag til hvilken producent vi skal vælge?
Det skal helst ikke være for dyrt men kvaliteten skal være iorden.
Bare byd ind

MVH
Lars
Vi skal i nærmere fremtid til at bygge til. I den... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for de foreløbige svar.
Jeg synes godtnok der er en del producenter når man søger på nettet.
Og bare i den sidste Bauhaus reklame er der 2 andre producenter.

Er der nogen der har en mening om prisen? Hvem er billigst men leverer en god kvalitet?

Er Rationel dyere end andre?

Hvordan er den bedste fremgangsmåde når der skal hentes priser / rabatter.
Går man bare i den lokale trælast med en liste over de vinduer man skal bruge og beder om priser fra forskellige
producenter. Eller er det bedre at spørge en tømremester om et tilbud?
Du kan helt sikkert spare lidt ved at ordre selv direkte på trælasten - jeg har endnu ikke haft problemer med at få et tilbud uanset hvilket mærke jeg har spurgt på.

Kvalitetsmæssigt ligger KPK/Combivinduet helt klart på (mindst) samme niveau som Rationel og Outline.

Prismæssigt koster KPK så 20-25% mindre mindre end Rationel og Outline.

Ingen af dem giver nævneværdig rabat ved indkøb af større partier vs enkelte vinduer - sidst jeg var ude at spørge varierede det fra 1-3%.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af Lars R på 01 nov 2010 13:26

Er der nogen der har en mening om prisen? Hvem er billigst men leverer en god kvalitet?
Som jeg skrev i tidligere indlæg, så mener jeg helt klart af KPK vinduer levere mest kvalitet for pengene, uden nogen som helst kvalitetsmæssig konkurent i nærheden af den pris.
Skrevet af Lars R på 01 nov 2010 13:26

Er Rationel dyere end andre?
Rationel er et kendt mærke, og det betaler man selvfølgelig for.
Rationel er dyrere end mange andre mærker ja.

Skrevet af Lars R på 01 nov 2010 13:26

Hvordan er den bedste fremgangsmåde når der skal hentes priser / rabatter.
Går man bare i den lokale trælast med en liste over de vinduer man skal bruge og beder om priser fra forskellige
producenter. Eller er det bedre at spørge en tømremester om et tilbud?
Kommer jo an på hvilken vinduer du vil have, og om du montere selv eller skal have en tømrermester til dig, skal de monteres af en tømrermester ville jeg helt klart købe vinduerne igennem din tømrer også.

Skal du have KPK vinduer kræver det også de købes gennem en håndværker, og måske kan håndværkeren også opnår bedre priser på andre mærker, end du selv kan få hos din lokale trælast, eller sådan burde det i hvertfald være.

Ønsker du selv at montere vinduerne, så kan du da sende mig den liste, så kan jeg da give dig en pris på dem, hvis ikke du selv kender en håndværker med konto hos KPK vinduer.

Og skulle det være Alu-træ vinduer, er det selvfølgelig ikke KPK vinduer, men deres datterselskab Combivinduet jeg kan anbefale dig.

Hvis du gerne vil at konen beklager sig over at de hvide vinduer ikke længere er hvide, men dækket af brune pletter, så køb gerne Rationel. Hvis ikke køb et andet fabrikat. Jeg har samme erfaring med KPK, men de vinduer er efterhånden 8 år gamle, så jeg ved ikke om de er gået over til knastfri nu. Det har selfølgelig ikke noget med holdbarhed at gøre, men er bare irriterende. Jeg har som sagt gode erfaringer med Outline, og fik en rabat på 20% uden problemer. Undersøg også hvor meget kernetræ der er blevet brugt, da det er vigtigt for holdbarheden.
Annonce
Jeg har Rationel træ-alu vinduer. Er meget tilfreds. Synes kvaliteten er lige en tak bedre end KPK's. Men det er ofte et spørgsmål om religion, og om folks holdning til pris kontra kvalitet.
Just my five cents.
Skrevet af Jon Rasmussen på 01 nov 2010 20:10
Hvis du gerne vil at konen beklager sig over at de hvide vinduer ikke længere er hvide, men dækket af brune pletter, så køb gerne Rationel.
Ja, Rationel har været rigtigt kendt for dette problem, men skulle være minimineret nu de også er gået over til fingerskaret træ, men vil alligevel overhovedet ikke andefale dig at købe Rationel over andre, som sagt tidligere så bruger så godt som alle seriøse producenter efterhånden fingerskaret træ, og vil du være helt sikker på det, så køb vinduer fra en Inwido producent...

Vi har lige monteret døre og vinduer i Alu - Træ fra rationel i et nybyggeri af 2 huse i Herlev.

Det var partier fra Rationel i polen, og de var godt nok ikke lige den kvalitet byggeherren havde forventet, slet ikke fordi de faktisk betalte en del mere pga. råd fra trælast sælgeren, han køber med garanti ikke Rationel næste gang han bygger nyt hus.
Tja, nu har jeg kigget mig omkring i denne tråd. Og der bliver nævnt fingerskaret træ.

På den arbejdsplads jeg er på, har vi brugt fingerskaret træ i hen ved et års tid nu. Begejstret? Njaa, ikke helt ... For godt nok er vi sluppet af med de udsvedninger fra knasterne, som gav reklamationer fra kunderne. Men så er der noget andet; at fingerskaret træ giver niveauforskelle. Træ, hvor der er skaret et stykke kernetræ sammen med noget splintagtigt, giver til tider meget ujævne overflader. Og det ser ret fælt ud. Det skyldes vel til dels, at der bliver brugt vandbaseret maling.

Noget andet er også, at jeg heller ikke er begejstret for, at der ikke bliver vakuumimprægneret så meget mere. "Imprægneringen" ligger i grundmalingen! Den grundmaling vi bruger, er tilsat fungicider. Men den trænger jo ikke alverden ind i træet, modsat vakuumimprægneringen.

Med fingerskaret træ (som kan bestå af hurtigvokset træ) og at der ikke bliver vakuumimprægneret mere, er ikke noget, der begejstrer mig. Jeg tror, vi kommer til at se langt mere råd og svamp i tiden fremover.

Hilsen fra én, der har oplevet meget skidt og godt inden for branchen i maaange år

Svend Erik

Bygningssnedker

Mine Rationel er lavet i DK. Og er meget tilfreds med kvaliteten.

Har monteret nye KPK skydedøre, hvor håndtagene skrabte på, så malingen gik af. Bare for ringe. Og har også oplevet glaslister der sad helt forkert/utætte. Men måske jeg bare har været uheldig.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også