Styring af motorer

Hej alle

Er der nogen der har erfaring med at købe selve styring hjem først og så tilslutte den til mindre motorer først for at teste det hele...? Jeg tænker her på fx. små stepper motorer fra matrix printere...?

Så senere når man har testet det hele og besluttet hvor omfattende man vil have projektet så indkøbe det endelige?
Hej alle Er der nogen der har erfaring med at... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Endnu en gang takker for svarene Så må der hvis være styr på det elektriske for nu.

Det næste må så være at få styr på de mekaniske stymper der skal købes hjem. Jeg har været inde på Zaaps hjemmeside og kigge en del. Er det det rigtige sted at handle, eller bør man gå efter ebay eller lignende?

Ligeledes er jeg heller ikke helt med på hvad jeg skal gå efter, i forhold til dimensionering, og jeg er ikke med på de forskellige usikkerhedsstandarter. Så her kommer lidt spørgsmål:

  1. Drømmen er at bygge en maskine med et aktivt skærreområde på 122cm x 81cm x 20cm. Er mine motorer fra hobbyCNC kittet store nok til det? Og hvor lange rails og ball screws skal jeg i så fald regne med at købe?
  2. Jeg kan se at Supported Round Rails er en del dyere end Precision Round Rails inde på Zaaps hjemmeside. Derfor er min umiddelbare plan at købe rails som ikke er understøttede, og så evt. selv lave understøtninger til dem. Men hvilken diameter bør mine rails have?
  3. Skal ball screw'erne være drejet af i enderne, eller kan man fint bruge dem uden?
  4. Umiddelbart havde jeg tænkt mig at maskinen skulle have en usikkerhed på omkring 0,05mm, den skal i hvertfald ikke være større end 0,1mm. Hvad skal jeg så gå efter når jeg køber rails og ball screws?
  5. Hvad skal jeg gå efter når jeg køber ball nuts, i forhold til de nævnte usikkerheder?
  6. BALL SCREW SUPPORTS ser i mine øjne ret dyre ud på Zaaps hjemmeside, er det det man skal have eller er der billigere løsninger? Og dem de kalder fikserede, er det i længde retningen de mener, og altså ikke i forhold til omdrejning?
  7. Ball Nut brackets ser også ret dyre ud, kan man ikke selv lave dem i noget MDF eller krydsfiner, eller er der god mening i at købe dem færdige?

Ja det var en ordentlig smørre, håber ikke helt i tabte pusten, men det er godt nok lidt af en jungle uden trofaste hjælpere som jer

Jens 

 

 

Skrevet af træstøv på 29 okt 2010 01:15

Endnu en gang takker for svarene Så må der hvis være styr på det elektriske for nu.

Det næste må så være at få styr på de mekaniske stymper der skal købes hjem. Jeg har været inde på Zaaps hjemmeside og kigge en del. Er det det rigtige sted at handle, eller bør man gå efter ebay eller lignende?

Ligeledes er jeg heller ikke helt med på hvad jeg skal gå efter, i forhold til dimensionering, og jeg er ikke med på de forskellige usikkerhedsstandarter. Så her kommer lidt spørgsmål:

  1. Drømmen er at bygge en maskine med et aktivt skærreområde på 122cm x 81cm x 20cm. Er mine motorer fra hobbyCNC kittet store nok til det? Og hvor lange rails og ball screws skal jeg i så fald regne med at købe?
  2. Jeg kan se at Supported Round Rails er en del dyere end Precision Round Rails inde på Zaaps hjemmeside. Derfor er min umiddelbare plan at købe rails som ikke er understøttede, og så evt. selv lave understøtninger til dem. Men hvilken diameter bør mine rails have?
  3. Skal ball screw'erne være drejet af i enderne, eller kan man fint bruge dem uden?
  4. Umiddelbart havde jeg tænkt mig at maskinen skulle have en usikkerhed på omkring 0,05mm, den skal i hvertfald ikke være større end 0,1mm. Hvad skal jeg så gå efter når jeg køber rails og ball screws?
  5. Hvad skal jeg gå efter når jeg køber ball nuts, i forhold til de nævnte usikkerheder?
  6. BALL SCREW SUPPORTS ser i mine øjne ret dyre ud på Zaaps hjemmeside, er det det man skal have eller er der billigere løsninger? Og dem de kalder fikserede, er det i længde retningen de mener, og altså ikke i forhold til omdrejning?
  7. Ball Nut brackets ser også ret dyre ud, kan man ikke selv lave dem i noget MDF eller krydsfiner, eller er der god mening i at købe dem færdige?

Ja det var en ordentlig smørre, håber ikke helt i tabte pusten, men det er godt nok lidt af en jungle uden trofaste hjælpere som jer

Jens 

 

 

1.
Hvilke motorer har du købt?

2.
Hvis du selv vil lave understøtninger, så skal du lave gevindhuller ned i akslen og det er umuligt pga. hårdheden. Det eneste du kan gøre er at fæstne akslen med et spændebeslag (se under mounting accesories) i hver ende, men så skal du nok op 30mm for x, 25mm for y og 20mm for z.

3.
Kuglespindlerne skal være afdrejet i hver ende og her er der tale om at kunne lave en lejepasning med en tolerance på h7 eller bedre. Inden man begynder skal materialet udglødes, da det er meget hårdt. Dernæst skal der i den fikserede ende laves fingevind til møtrikken. I den understøttede ende skal der laves et indstik til en låsering.

4.
De kuglespindler som de fleste hobbyister bruger (c7) har et slør på ca. 0,05mm. Valget af føringer afhænger nok mest af hvad belastning de skal kunne holde til.
 
5.
Køb de kuglemøtrikker der er samhørende med spindlerne.

6.
Ball screw supports er dem der hører sammen med spindlerne og her er der er to hovedtyper: Fikserende (BK, FK) og Understøttende (BF, FF) De fikserende indeholder to aksiallejer og er dem man monterer ved motoren og de sørger for at spindlen ikke kan bevæge sig i længderetningen.

7.
Man kan godt lave dem selv, de holder kun møtrikken på plads.

Du kan prøve at lave et overslag over hvad alle delene vil koste til sammen. Lav desuden en udregning hvis du skulle bruge 20mm understøttede aksler på alle akser.

Opstil regnskabet herinde incl. den samlede vægt og hvad forsendelsen koster. Når alt det er gjort, så lad os se om ikke der findes et bedre tilbud på Ebay ved min favorit forhandler:

http://stores.ebay.com/linearmotionbearings

Håber det var svar nok i første omgang.

/Jeg har ikke glemt dig znapster, men din tråd er blevet hi-jacked må man sige... /
Hej Brian

Det må siges at være hurtig tilbagemelding! Det er sku' dejligt at have kontakt til nogen der bare har styr på tingene Nu har jeg da lige lidt at se til

Det er de største motorer fra hobbycnc, dem du også har, jeg har købt.

Jens
-er mine motorer så store nok til 150cm aktivt skærelængde på x-aksen? Og hvor meget skal jeg lægge til den aktive skærrelængde, når jeg skal købe spindler og rails?
Nå ja, men hensyn til dimensionering af spindlerne, så er hovedformålet at fræse i træ. Men den skal også kunne holde til, at der fræses aluminium i ny on næ.

Det kunne selvfølgelig også være fedt at kunne fræse lidt i stål, men hvis der er stor prisforskel bliver det fravalgt!
Annonce
Skrevet af træstøv på 29 okt 2010 11:32
Nå ja, men hensyn til dimensionering af spindlerne, så er hovedformålet at fræse i træ. Men den skal også kunne holde til, at der fræses aluminium i ny on næ.

Det kunne selvfølgelig også være fedt at kunne fræse lidt i stål, men hvis der er stor prisforskel bliver det fravalgt!

Du skal i hvert fald lige beslutte dig helt om det kun er træ, eller træ/pvc/plexi, eller træ/pvc/plexi/alu/messing eller bla bla bla OG stål, for sidst nævnte kan godt blive peberet, alt efter tolerance.
Det med at parallel forbinde trafoens sekundærviklinger, hvis man har 2 - en af mine elektriker venner måtte hjælpe mig med, også til hobbycnc styringen. Han blev ved med at sige at de også skal vende rigtig og har målt på det med et multimeter.

Mindre maskiner er nok bedre til at fræse i metaler. De kan bygges stivere uden at veje flere tons.
Brug understøttede stænger og justerbare huse til bøsningerne - som kan klemmes med en bolt rundt om bøsningen og fjerne slup. Det er nok det eneste der duer i den lidt billigere prisklasse.

Mvh Adam
Skrevet af DLG på 29 okt 2010 16:37
Det med at parallel forbinde trafoens sekundærviklinger, hvis man har 2 - en af mine elektriker venner måtte hjælpe mig med, også til hobbycnc styringen. Han blev ved med at sige at de også skal vende rigtig og har målt på det med et multimeter.

Mindre maskiner er nok bedre til at fræse i metaler. De kan bygges stivere uden at veje flere tons.
Brug understøttede stænger og justerbare huse til bøsningerne - som kan klemmes med en bolt rundt om bøsningen og fjerne slup. Det er nok det eneste der duer i den lidt billigere prisklasse.

Mvh Adam


Ja, der kommer en del magic smoke hvis ikke de to viklingspar er i fase...

Det ser ud som om Metalsnedkeren har helt ret i, at det er billigere at købe alt til den linære bevægelse på http://stores.ebay.com/linearmotionbearings. Desuden er det fedt at man kan købe det hele i sæt hvor tingene ser ud til at passe sammen

Jeg er stødt på nogle spørgsmål som er afgørende, inden jeg sender ordren afsted:

  1. Hvis planen er at maskinen også skal kunne fræse i aluminium, hvor meget længere end de aktive skærrelængder skal jeg så bestille rails og ballscrews? Altså hvor langt et stykke skal fx bruges til grantiens fastmontering, hvilket skal trækkes fra bevægelseslængden på x-aksen?
  2. Så vidt jeg kan se, er alt hvad jeg skal bruge til den linære bevægelse i pakkerne. Er dette korekt, eller er der mere jeg skal huske at bestille? Eksempel på pakke: http://cgi.ebay.com/linear-rails-SB...1120wt_733
  3. Er pakken i eksemplet ovenfor kraftig nok, til at jeg kan fræse i aluminium, eller hvilke dimensioner skal jeg op i?

V.h.
Den "lille" dreng som glæder sig, til at posten kommer med hans steppermotorer  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis