Styring af motorer

Hej alle

Er der nogen der har erfaring med at købe selve styring hjem først og så tilslutte den til mindre motorer først for at teste det hele...? Jeg tænker her på fx. små stepper motorer fra matrix printere...?

Så senere når man har testet det hele og besluttet hvor omfattende man vil have projektet så indkøbe det endelige?
Hej alle Er der nogen der har erfaring med at... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af znapster på 26 okt 2010 23:10
Hmmm man kan jo også spare sig fattig...

Nå men tror måske bare jeg må skrive sådan et kit på ønskesedlen og håbe jeg får penge til det i julegave...

Så må jeg jo nøjes med at drømme og skitsere i mellemtiden - men hey det er efterhånden også to år siden jeg startede med det så en måned eller to mere skader ingen...


Jeg mener jeg skulle af med ca. 770kr i told/moms, da jeg bestilte mit.
Takker for de konstruktive svar -og det lyder da super hvis du vil hjælpe med at finde det rigtige Brian! Men det kan da godt ske at kittet fra hobbyCNC er det rigtige.

Jeg havde uden større baggrund for det tænkt et maks på 4000-5000kr for alt det elektriske (med forseldelse, moms og told). Hvor meget skal man regne med at ofre på en strømforsyning, og hvor skal man købe den? Og hvad med sikringer, grænsekontakter og nød stop m.m., er det noget man behøver?

V.h.
Jens
Som udgangspunkt ville jeg sige ja til at du skal bruge nogle endestopsswitche, de har redet mig et par gange, men de er ikke pine nødvendige, da software som mach3 har softstop, det kræver "home" switche for at kunne virke.

Det er en god idé med et nødstop eller 2, alt efter størelsen på maskinen, det behøver ikke være et "rigtigt" et, en normal afbryder ville os kunne gøre opgaven.

Det er en god idé med nogle "home" switche, så softstop kan sættes korrekt op.

Strømforsygning ved jeg ikke lige hvad der er bedst, men jeg har en 24V AC 10A, som jeg så ensretter/laver til DC spænding med Hobbycnc kittet.(der medfølger ensretterbro og kondensator) Det giver så 36Volt til kortet.

Tommy
Hvad er forskellen på en endestopsswitche og en homeswitche? Og er det "specialkontakter" som måske skal købes i udlandet, eller kan de købes i Danmark?
Skrevet af træstøv på 27 okt 2010 20:57
Hvad er forskellen på en endestopsswitche og en homeswitche? Og er det "specialkontakter" som måske skal købes i udlandet, eller kan de købes i Danmark?

Der er egentlig ikke nogen forskel på selve kontakt delen, men brugen er forskellig, endestop har man i begge ender af hver akse, som nødstopper maskinen.
Home kontakter kan sidde hvor det nu lige passer, for de fortæller bare maskinen at den nu er på et defineret punkt på din akse, det har man så sat op i sin software.

Eks.: Din x-akse home sidder 20mm fra enden af aksen i minus retning, det bliver så dit "nul" i sofwaren. Du fortæller så sofwaren at den kan køre 15mm mere i minus og 575mm i plus(hvis din akse nu er 600mm lang) så er der stadig plads til endestop. Dit software husker nu det, os selvom du kører et andet sted hen og "nuller" din akse, derved kan du undgå at køre ud i mekanisk stop, eller ramme dine endestop. Håber du forstår.
Takker for svaet MeTriC

Jeg tror jeg er med på hvad du mener: i princippet burde det være nok med home kontakter, men i praksis er det en god ide med endestop kontakter også. Er det korrekt forstået?

Mit næste spørgsmål bliver så, om man skal bruge kontakter som er lavet specielt til formålet, og om sådan nogle kontakter skal købes i Danmark eller udlandet?

Jeg har i øvrigt kittet fra hobbyCNC, så nu begynder der da at ske noget Er det den transformer som de linker til inde på hobbyCNC som du har købt MeTriC, og er du tilfreds med den?

Jeg har bestilt det 4-aksede kit. Der er de 10A vel ikke nok, -der skal vel minimum 12A til eller?

Jens
Skrevet af træstøv på 28 okt 2010 18:30
Takker for svaet MeTriC

Jeg tror jeg er med på hvad du mener: i princippet burde det være nok med home kontakter, men i praksis er det en god ide med endestop kontakter også. Er det korrekt forstået?

JA.

Mit næste spørgsmål bliver så, om man skal bruge kontakter som er lavet specielt til formålet, og om sådan nogle kontakter skal købes i Danmark eller udlandet?

Jeg har brugt nogle billige nogle fra honeywell, de fås ved rs-online, købt igennem mit arbejde. rs nr: 515-678 , men jeg havde en del problemer med støj, så jeg har bygget et relæ imellem. De er sikkert for billige.

Jeg har i øvrigt kittet fra hobbyCNC, så nu begynder der da at ske noget Er det den transformer som de linker til inde på hobbyCNC som du har købt MeTriC, og er du tilfreds med den?

Jeg fik ranet en til mig på arbejde, fra noget gammelt maskineri, den var os på 10A, som kører fint, men min 4 akse er heller ikke monteret endnu/slet ikke færdig. Men regner nu ikke med det bliver noget problem.

Jeg har bestilt det 4-aksede kit. Der er de 10A vel ikke nok, -der skal vel minimum 12A til eller?

Se ovenfor.


Tommy
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0515678
Hej Jens

Køb den her til dit kit (eller noget tilsvarende). Du skal parallelforbinde de to sekundærviklinger.

http://www.el-supply.dk/?Gid=143&VNr=567.225224

EDIT:

Hvis det til en 4-akset, vil jeg nok anbefale den på 300VA

http://www.el-supply.dk/?Gid=143&VNr=567.300225
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis