Overfladebehandling Foldepropel

Hej , jeg har en Volvo Penta Foldepropel  hvor huset er af aluminium og de 2 propeller af jern. Maler dem hvert forår med x gange Lightprimer efterfulgt af et lag bundmaling . Hvert år når båden tages op er maling/bundmaling forsvundet fra propellerne indtil det rene jern .  Jeg har hørt at man kan få lavet en Forkobring af jernpropeller - måske også af selve huset . Er der nogen der har prøvet det med success ?

arhn

Hej , jeg har en Volvo Penta Foldepropel  hvor... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for indlæg til jer alle . Jeg prøver lige om Rudes Propeller i Stepping ved Kolding har en løsning . De gør alverden i  skibspropeller se www.rudespropeller.dk

arhn

Det er den primer du bruger der ikke holder.. du skal bruge epoxy primer. Altså 2 komponent.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nu skal jeg ikke kloge mig, om det rå støbejern er primet, med en usynlig/klar primer.
Men det lyder da sansynligt, for det det "rå" støbejern, er jo i utrolig flot stand.

Generelt er sandblæsning, jo ellers vejen frem, for en god vedhæftning på støbejern, og så efterfulgt, af en god epoxy grunder.

Den Ligth-primer den har fået, er jo en 2-k epoxy primer, men den har jo ikke rigtig bidt sig fast.

Fra ny har den vel været pulverlakeret?

Det kunne jo være en mulighed, men husk gumminavet, nok ikke tåler "bagningen" i forbindelse med pulverlakeringen, så du skal nok nøjes med propelbladene.

mvh jens

Hos Henningsen experimenterede de med polyester på en matslebet propel, når polyesteren var gennemtør blev den matslebet med vandslibe papir og påført budsmørelse. Det samme gjalt når nye både skulle bundsmøres, matslibning med en rystepudser og på med bundsmørelse. Primer var et ukendt begreb. På de glasfiber både jeg har haft er der heller aldrig brugt primer, den er blot blevet matslebet og på med bundsmørelse.
Glasfiberbåde som ikke er lavet med epoxy, siges der jo at de ikke kan holde vandet ude.. Det har jeg da fået tudet øerne fulde med. Derfor fik forrige båd 5 lag epoxy primer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det hænger muligvis sammen med at mange af de både der bliver støbt kun har et minimum polyester i måtten. Det var ikke tilfældet i Henningsens både, de sejlede i polyester når vi rullede måtten fast, eks. hans 14 fods jolle vejede dobbelt så meget som en tilsvarende af andet fabrikat. Der skulle ikke spares på noget der., de var da også dyere. eks. når de fleste støbte deres joller var foreste tofte og agter toften støbt i et stykke om støbt fast i jollen, Henningsess blev bygget op at vandfast krydsfiner og fyldt med skum medens de stadig var åbne for oven. Her borede mange andre fabrikanter blot et hul og fyldte lidt skum i, uden at kunne kontrolerer om rummet nu også var fyldt helt op.
Det var kun i det specielle pressede joller der blev brug færdige formede tofter, og de blev fyldt ud med flamingo inden de blev støbt i.
Men det er rigtigt at bådene tager på i vægt i løbet af sommeren, det er ikke meget højst et par kg. Det er jo derfor det er vigtigt at de kommer op rettidigt før den hårde frost sætter ind.
I sæson 2010 fik jeg forkobret min Volvo Foldepropel lavet af jern /stålstøbt. Propelbladene blev glasblæst ved Rudes Propeller og jeg forsøgte med PropShield, Propshield er et biologisk nedbrydeligt produkt der begrænser og/eller helt eliminerer begroning. Efter første start af propel røg Propshield af i fine flager !!! Ingen virkning

Næste år 2011 forsøgte vi med at smøre bundmaling direkte på bladene der var blevet pudset med sandpapir - bundmaling forsvandt efter et par uger

i 2012 /2013 fik den hele turen med 2 x International VC Prop -O-Drev primer og derefter 2 lag Trilux Prop-O-Drev . Efter en uge ser det ud som på billede , altså flaget af !!!

Efter forkobringen er forbruget af Zink øget væsentligt

Næste skridt må være en ordentlig 2 komponent Epoxy primer og så en bundmaling der kan tåle høje hastigheder på skruen som er en 14" med 1500 o/min

Er der nogen der har erfaringer med simpelt hen at smøre skruebladene ind i fedt ?

arhn

Det tror jeg vil være en ulamindelig god ide at afholde sig fra, det er da det værste miljø svineri du kan foretage dig. Vil da forsvinde ud i havet i samme øjeblik du belaster skruen ! Men noget du endnu ikke har prøvet og som jeg bruger på min propel der godt nok er af bronze, lindolie i rigelige mængder. Altså slib alt af også kobberet og varm så propellen op til en 60 70 + grader, så skal der bare hældes masser af lindolie på så trænger det dybt ind i metallet og ved næste lag lægger den et beskyttende lag næsten som havde den været nylon belagt. Eller tag det store skridt og få en rustfri propel på, det har da efter hånden været et dyrt bekendt skab med den jern propel. 

Hvis du har fået dine propelblade forkobret, så burde det ikke være nødvendigt at overfladebehandle dem. (undtagen for at modstå galvanisk tæring, på dit alu.)

Jeg ved der er folk der smøre propellen med kobberfedt, om det er en god ide, skal jeg ikke kloge mig på.

Men som du selv har opdaget, er kobber og aluminium ikke en god sammensætning.

Hvis der findes blade der passer i bronze, vil det nok  være den bedste løsning.

Det eneste der er velegnet i dette tilfælde, er altså rustfri stål. du bruger jo også rustfrie bolte på aluminium. Det undre mig bare at der ikke er monteret en aluminiums propel fra fabrikken. Mange Udenbords motorer bliver da leveret med en alu propel.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også