ombygning af gammel radio?


Jeg er den heldige ejer af en gammel radio, noget lignende den på billedet
Nu er jeg alt andet end teknisk, men jeg har en drøm om at denne radio skal fungere som ipod anlæg, enten bare som skjuler af mit eget anlæg, eller også sådan at man kan slutte ipoden til radioen, er det overhovedet muligt, og vil det ødelægge lyden?
Jeg er den heldige ejer af en gammel radio, noget... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan blive en længere tråd om for og imod. (Rør vs transistor)
Det gider jeg ikke.
Hvis man er interesseret i det, kan man finde masser af steder på nettet, hvor dette emne berøres.
Generelt er det et spørgsmål om de kroner der investeres. Men det er da rigtigt, at de tekniske målte specifikationer, let går til transistorers fordel.
Men det er jo ikke sikkert det har noget med oplevelsen af lyden at gøre

Når vi taler radioer i "transistor-radio" størrelsen, herunder de gamle rør radioer, er jeg ikke i tvivl om, at af de radioer jeg har hørt, er rørradioerne bedre.

Men som sagt er det nok rigtigt, at transistorerne "måler" bedre.
Det er jo så i forbindelse med denne tråd, ligegyldigt.
Trådstarteren har fået en anvisning på at løse sit problem


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Rør laver harmonisk forvrængning, Transistore uharmoniske.
uharmonisk forvrængning gør "ondt" i ørerne. det gør harmonisk ikke.
en rørforstærker forvrænger typisk i intervallet fra 0,1-10% hvor transistorer forvrænger i området fra 0,001% til 0,5%.
Jo højere man spiller med en rørforstærker jo mere forvrænger den. for en kvalitets transistor forstærker forholder det sig lige modsat.
kommer man til der hvor en forstærker klipper er hverken en rørforstærker eller transistor fætter køn, men rørforstærkeren kan lave noget overshoot så man ikke futter højtalerne af. det kan en transistor forstærker ikke. så den brænder letter højtalere af.
Ved at kigge på effekten kan man se at det ikke er rør forstærkere der leverer den store udgangs effekt.
Jeg har set rørforstærkere på 80Wrms. sådanne en rørforstærker bruger typisk 5 gange så stor strøm som den leverer ud.
Transistor forstærkere fås op til mange KW. jeg har selv en på 1,6KWrms til min subwoofer. en transistor forstærker bruger ca 2-2,5 gange så meget strøm som den leverer ud. en klasse A forstærker, uanset om det er rør eller transistor bruger altid al den strøm de kan bruge hvor en almindelig klasse A/B forstærker kun bruger det strøm den skal spytte ud ganget med effektiviteten.

Så har man elvarme giver det mening at have en klasse A forstærker ellers ikke (varmer som en velvoksen brødrister).

Jacob
brug grammofon-indgang--korrekt, der noget med korrektion af pick-indgang, men på de gamle radioer klarede man det med en ind.impedans på ca.1 m.ohm(passede til de mest benyttede pick-ups) benyttet du en lavimpedans udgang( læs mp3 player-telefon m m ) betider det intet. blot tilpåsses lydstyrken selvfølgelig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis