ombygning af gammel radio?


Jeg er den heldige ejer af en gammel radio, noget lignende den på billedet
Nu er jeg alt andet end teknisk, men jeg har en drøm om at denne radio skal fungere som ipod anlæg, enten bare som skjuler af mit eget anlæg, eller også sådan at man kan slutte ipoden til radioen, er det overhovedet muligt, og vil det ødelægge lyden?
Jeg er den heldige ejer af en gammel radio, noget... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Håndværker, jeg tror du forveksler det med de meget brede flade stik til antenne og jord.
Pick-up indgangens midterben var en sikring mod, at brugeren satte pick-up stikket i en lysnetstikkontakt.
Tilsvarende havde en evt. ekstrahøjttalertilslutning et trebenet stik med rundt midterben.

Og hvis du har siddet og lyttet til fjerne stationer med en gammel radio, der jo ikke havde nymodens ting som ferritantennen, vil du give mig ret i, at jordforbindelsen ved aflytning af de lavere frekvenser ikke var uden betydning.
Det ved antennemanden alt om, er jeg sikker på.

Og det er rigtigt, at grammofonforstærkeren har har indbygget en forbetoning, der modsvarer den "skæve" frekvenskarakteristik, som det af tekniske grunde var (er) nødvendigt at benytte ved optagelsen af grammofonpladerne.

But who cares!
Hi-Fi er død!
Længe leve MP3!
Ja det er jo rigtigt, hvis vi skal snakke moderne.
Indenfor amatørradioen har vi jo også en del benævnelser, der ikke bruges så meget i daglig tale.
Men på sådan en gammel radio er stikdåsen bagpå til to flade stik altså til henholdsvis antenne og jord!
Du kan enten vælge at købe et "sendermodul" til at plugge i iPoden, eller lave en kabel/stik løsning.
Hvis du vil have løsningen med sendermodulet, er det det her du leder efter:

Det som den gør er, at sende på f.eks 88.1 Mhz. Du stiller den gamle radio på 88.1 og så modtager du et FM radiosignal fra modulet som er sluttet til din iPod. Pris ca. 4-500 Kr.

Alternativt kan du vælge at montere et mono mini-jack hun stik (sådan et som der sidder i din iPod) i radioens bagbeklædning. Jord/stel forbindes til radioens jord/stel. Den anden skal loddes på potentiometeret (lydkontrollen/volumekontrollen) i radioen. Hvilket ben må du forsøge dig frem med. Brug evt. en gammel MP3 spiller eller lign. når du forsøger, hvis der skulle gå noget galt. Så du ikke ødelægger iPoden.
Men før du kan forsøge, skal du gøre dette:
Du laver et stereo mini-jack hanstik, med en ledning fra jord/stel og en ledning fra de 2 andre. Hver ledning påloddes en 3.3K modstand. Den anden ende af de 2 modstande loddes sammen. Herpå loddes nu en ledning, sådan at du har 2 ledninger ialt der kommer fra stikket. Hvis man får fat i nogle meget små modstande, kan de være i stikket. Så skal man bare lodde dem direkte på de 2 "signaltapper" (højre/venstre) på stikket.

I den anden ende skal du lodde et mono mini-jack han stik på de to ledninger. Altså jord/stel til /jord/stel og de 2 stereokanaler, der nu er blevet til en mono kanal til "signaltappen" på mono stikket.

Så er det tid at forbinde tingene. Stereostikket (mini jack hanstikket i iPoden eller MP3 spilleren, når du nu skal forsøge dig frem). Den anden ende i det hunstik du har monteret i radioen.

Tænd for radio og MP3 spiller og forsøg dig frem med ledningen fra det hun stik du monterede i radioen. Placer det skiftevis på de 2, eller 3 tapper på volumenpotentiometeret på radioen.
På et tidspunkt skulle der gerne komme lyd ud.
Når der gør det, lodder du ledningen fast og samler radioen. 

Hvis man har en gammel radio med kassettebåndoptager, kan man lave det på en lidt lettere måde.
Enten købe denne her (ca. 150 Kr.):

Eller løse problemet med et stik fra iPoden. Sådan et som er vist ved siden af kassetten herover. Evt, kan man tage ledningen med stik fra et par gamle udtjente hovedtelefoner.
De tre ledninger i "kablet" skal tilsluttes tonehovedet i kassettedelen i radioen. Stel/højre/venstre. Evt. kan man aflodde de 3 der sidder der i forvejen, afbryde strømmen til motoren der driver kassetten(så larmer den ikke mere) og så samle de 3 ledninger fra tonehovedet med de 3 fra stikket.
Tænd for radioen, "afspil" kassetten og tænd for iPod eller MP3 spiller når der testes.

I princippet skulle ovennævnte virke, men hvis du forsøger dig frem, efter denne anvisning er det helt på eget ansvar. Hvis du brænder noget af, er det også din egen skyld. Jeg har bare videregivet en idé til hvordan det kan laves og vil ikke efterfølgende hænges op på dine eventuelle udgifter, fordi du måske har ødelagt et eller andet.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det er nu heller ikke sikkert, den har FM...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Skrevet af albino på 28 okt 2010 11:51
Det er nu heller ikke sikkert, den har FM...
Så skal den godt nok være gammel, jeg har sådan et monstum stående der er faktisk god lyd i den trods alderen. Men der er også FM bånd det går dog ikke særligt højt i MGHZ omkring 99 MGHZ

Så vidt jeg husker, var Radio Merkur en af de første sendere, man kunne modtage herhjemme på FM-båndet.
Piratsenderen, der sendte fra et skib i Øresund.
Jeg tror de startede sidst i halvtredserne eller først
i tresserne.

Min vejledning dækker flere forskellige radioer. Ikke bare de gamle, men også de nyere modeller.
Skulle den ikke have FM bånd, løser man problemet vha. kabel/stik forbindelserne.
Har man en radio med kassette, kan man løse det med den nævnte metode. Har den radio men ikke kassette, kan det også løses med nævnte anvisning.
Altså... ligegyldigt om den har FM bånd, kassette eller ej osv. kan anvisningen bruges til at koble en iPod sammen med gamle radioer og kassettebåndoptagere osv.

P.S. Radio Mercur sendte fra 1958-1962 på 88.0 MHz.

@ Håndværkeren... nu skriver du at der er god lyd "trods" alderen.
Jeg vil vove den påstand, at der er god lyd "på grund" af alderen.
Gamle rørradioer har bare bedre lyd end nymodens Kina-kram...


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 28 okt 2010 19:46

Min vejledning dækker flere forskellige radioer. Ikke bare de gamle, men også de nyere modeller.
Skulle den ikke have FM bånd, løser man problemet vha. kabel/stik forbindelserne.
Har man en radio med kassette, kan man løse det med den nævnte metode. Har den radio men ikke kassette, kan det også løses med nævnte anvisning.
Altså... ligegyldigt om den har FM bånd, kassette eller ej osv. kan anvisningen bruges til at koble en iPod sammen med gamle radioer og kassettebåndoptagere osv.

P.S. Radio Mercur sendte fra 1958-1962 på 88.0 MHz.

@ Håndværkeren... nu skriver du at der er god lyd "trods" alderen.
Jeg vil vove den påstand, at der er god lyd "på grund" af alderen.
Gamle rørradioer har bare bedre lyd end nymodens Kina-kram...


Det er jo et spørgsmål om, hvad man forstår ved "god lyd"!

Har du prøvet at måle frekvenskarakteristikken på henholdsvis en rørforstærker og en
forstærker opbygget med transistorer/IC'er ?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis