Skal jeg acceptere 30 huller i mit undertag!?

Godmorgen alle lav det selv folk,

vi er i den lidt knebne situation, at vi her igår fredag eftermiddag, efter tømrermester gik på weeekend fra vores tagprojekt, opdagede at der var omkring 30 mindre og større huller i vores undertag! Vi er lidt på herrens mark og ret stressede, da tømrermesteren kommer tilbage på mandag, hvor vi skal finde ud af, hvad vi skal sige.

Vores spørgsmål går på:
Er det normalt at der under lægning af banevareundertage opstår huller, og også 30 huller?

Skal/kan vi kræve at tømrermesteren lægger undertaget om?

Eller er det godt nok at lappe alle hullerne og hvor godt holder det i forhold til en udskiftning?

I vores øjne, som total intetvidende om tage, ligner det bare en rigtig skidt start for et tag...

Håber der er nogen som kan hjælpe os og eventuelt kan guide os hurtigt, da fasen med at lægge tegl på snart begynder. Også meget gerne per telefon, hvis muligt.

Med venlig hilsen

Martin

Godmorgen alle lav det selv folk, vi er i den... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Til Koludabyg:

Hvis jeg nu skal tjekke om de der huller bliver lappet på en ordentlig måde, kan du så fortælle mig hvordan det bliver gjort på en holdbar måde?

Skal der lappes med tapestykker eller skal der lappes med store stykker af undertag, som så klistres på med tape? Eller hele ruller af undertag på de store huller?

Jeg har jo ikke en jordisk chance for at se om det er gjort på den rigtige måde.

Mvh Martin

Hej
Et nyt undertag, er ikke et hullet undertag, acceptere det aldrig, Skal lappes efter foreskriften, som koludabyg skriver.,
allerbedst nyt.
Hvad tror du betydningen har ved salg af huset-?
Man kan også tvivle meget på, hvilken kvalitet de håndværkere udfører.
Er det et komplet tilbud, eller efter regning-?
Og ja , der er da nok tømremestre at trække på, det var jo ikke som før i tiden.
Så det kan du tage helt rolig.

Med venlig hilsen

Søren
Hej
Alene navnet Klamphugger, siger jo at man skal ignorere mandens skriven.
Manden har jo problemer med at omgås mennesker, og søger kontakt, og er helt enkelt
landet i det forkerte forum.

Med venlig hilsen

Søren
Skrevet af marlev på 10 okt 2010 14:11

Til Koludabyg:

Hvis jeg nu skal tjekke om de der huller bliver lappet på en ordentlig måde, kan du så fortælle mig hvordan det bliver gjort på en holdbar måde?


Få fat i en vejledning til det undertag der er lagt, der er normalt løsningsforslag til hvordan huller og skader på undertaget udbedres.

Skrevet af marlev på 10 okt 2010 14:11

Skal der lappes med tapestykker eller skal der lappes med store stykker af undertag, som så klistres på med tape? Eller hele ruller af undertag på de store huller?

Jeg har jo ikke en jordisk chance for at se om det er gjort på den rigtige måde.

Mvh Martin

Generelt så kan mindre huller i kanterne lappes til den rette tape og fugemasse, er det større huller i midten af feltet, eller i bunden af taget så bør det lappes med et større stykke undertag, som føres op til nærmeste overlæg.

Er det flere og større huller i et spærfelt, bør det udbedres med en ny bane, denne kan lægges så der laves ombuk op langs kanten på klemlisten, eller den kan skæres stramt til mellem klemlisterne, også fuges til klemlisterne med den rette fugemasse, men uanset hvordan det lappes, så skal det laves som beskrevet i undertags producentens vejledning.

Skrevet af Anjins-Honey på 10 okt 2010 14:26

Man kan også tvivle meget på, hvilken kvalitet de håndværkere udfører.
Nemlig, det var også mine tanker da jeg så billederne af det udførte arbejde.

Skrevet af Anjins-Honey på 10 okt 2010 14:26

Et nyt undertag, er ikke et hullet undertag, acceptere det aldrig, Skal lappes efter foreskriften, som koludabyg skriver.,
allerbedst nyt.
Helt enig, han skal selvfølgelig ikke acceptere at der bliver lagt tegl på taget, selvom der stadig er huller i undertaget, og umiddelbart kunne det altså godt virke som om at det kunne komme til at ske i dette tilfælde.

Skrevet af Anjins-Honey på 10 okt 2010 14:26

Er det et komplet tilbud, eller efter regning-?
Og ja , der er da nok tømremestre at trække på, det var jo ikke som før i tiden.

Ja, er arbejdet ikke på tilbud kan han selvfølgelig vælge at finde anden tømrer til at lave arbejdet færdig, problemet er bare at ikke mange ønsker at overtage arbejde fra anden håndværker, også evt. komme til at hænge på problemer med arbejdet efterfølgende, men kan godt forstå hvis han er lidt utryg ved at de nu skal til at lægge tegl på taget, for så er alt skjult indtil evt. skader opstår.

Men ikke også at han har fået et tilbud på taget, og derfor har svært ved at komme ud af aftalen nu.

Annonce
@marlev
Jeg overreagerede måske en anelse, men er måske også lidt overpirlig efter tidligere erfaringer med overemsige, uvidende og kværulantiske bygherrer.
Ikke at jeg siger at du er det, selvfølgeligt skal du interesseret følge med i dit byggeri men det er altså håndværkerne som har kompetancen (her ikke generelt medregnet 80kr/t polske håndværkere)

Selvfølgeligt skal dit undertag være tæt og det er jeg sikker på at det også bliver - og det bliver ikke et ringere og mindre tæt undertag af at have fået et par lapper for at udbedre kampskaderne.
Man kan så diskutere om det var rimeligt at efterlade det i den stand weekenden over. Mit bud er at svendene har været lidt trætte efter en 13-timers arbejdsdag og lillemor eller kæresten gik allerede derhjemme med maden klar i netstrømper og stilleter. Den beslutning er jo nem at tage, og brænder det på og himlens sluser åbner sig, ka' man jo altid køre ud og klistre et par lapper på.

Ang. lægter.
Ideelt burde de spænde i hele tagfladens længde, idet at en nedbøjning i et spærfag medfører en opbøjning i de to tilstødende. Så enhver lægtesamling er ikke ideel, idet der (teoretisk) vil komme nedbøjning på hver side af den.
Da lægtesamlinger ikke er praktisk mulige at undgå er der principielt ikke større problemer med en et-fags lægtesamling end en 5-fags!
Tømrerne søger normalt at fordele samlingerne nogenlunde jævnt over tagfladen og søger at få så lange længder som muligt og som Koludabyg siger - det ABSOLUT eneste sted man IKKE placerer en et-fagssamling er ved udhænget.
Hvis der på tagfladen findes et par et-fags samlinger, er det ikke noget du kommer videre med i en syns.og skønsforretning

Jeg håber i får et flot og tæt tag som i alle er tilfreds3e med.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Hej KLAMPhugger,

det er helt i orden. Jeg er bare bekymret og bestemt uvidende. Jeg ved jo intet om tage. Kender knap nok forskel på lægte og spær :-) det er jo derfor jeg skriver her. Hvis jeg kendte til alt det her, ville jeg bare tjekke det selv. Men det var rart du vendte tonen til det mere positive. Tak til alle og så er den prut vidst slået.

MVH Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis