Skal jeg acceptere 30 huller i mit undertag!?

Godmorgen alle lav det selv folk,

vi er i den lidt knebne situation, at vi her igår fredag eftermiddag, efter tømrermester gik på weeekend fra vores tagprojekt, opdagede at der var omkring 30 mindre og større huller i vores undertag! Vi er lidt på herrens mark og ret stressede, da tømrermesteren kommer tilbage på mandag, hvor vi skal finde ud af, hvad vi skal sige.

Vores spørgsmål går på:
Er det normalt at der under lægning af banevareundertage opstår huller, og også 30 huller?

Skal/kan vi kræve at tømrermesteren lægger undertaget om?

Eller er det godt nok at lappe alle hullerne og hvor godt holder det i forhold til en udskiftning?

I vores øjne, som total intetvidende om tage, ligner det bare en rigtig skidt start for et tag...

Håber der er nogen som kan hjælpe os og eventuelt kan guide os hurtigt, da fasen med at lægge tegl på snart begynder. Også meget gerne per telefon, hvis muligt.

Med venlig hilsen

Martin

Godmorgen alle lav det selv folk, vi er i den... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Korrekt, hvis eller tegltaget er tæt og intakt, hvilket jo ikke kan siges i dette tilfælde da det jo ikke er lagt.

Er det alm. vingetegl der oplægges kan det jo ikke lige beregnes for tæt, der udover kommer lige risikoen for indtrængen af fygesne / vand ved skotender, tagfod, gennemføringer osv.. som ikke længere lukkes helt tæt da vi jo har undertaget.

I min verden efterlader man altså ikke et hullet undertag op til en weekend, uanset om der er lovet regn eller ej, og har svært ved at tro at der ikke har været mulighed / tid til at få udbedret disse huller frem til nu, taget er jo faktisk lægtet færdigt til tegl, og tagvinduerne er monteret, dvs. tømreren er klar til tegl, så har desværre en fornemmelse af at de har tænkt sig at lægge tegl med disse huller nu, da det jo bliver mere og mere besværligt jo længere fremme man er, det kan godt være det bare er mig der har den opfattelse... og håber da at de viser sig at være anderledes..

Men når jeg ser at man efterlader et undertag i den "stand" op til en weekend, så har jeg altså ikke ligefrem ros til vedkommende som du har udefra de billederne, og ville ikke kalde det
ser det ud til at være et ærligt og gedigent stykke tømrerarbejde som er udført her
og slet ikke udfra et par detalje billeder, der faktisk ikke rigtigt viser noget andet end huller i undertaget.







Hej igen,

tak for de gode svar indtil videre. Men hvad med de sidste af mine spørgsmål?

Jeg kan vel godt kræve at hullerne bliver lappet?

Men kan jeg også kræve at tømren skal lægge undertaget om, for at få det produkt jeg har betalt for?

I min verden er det ikke særlig fedt at betale for et tag med 30 huller, der er lappet. Det kan da ikke være rigtigt???

Og hvordan holder et undertag med 30 lappede huller kontra et undertag uden huller?

Jeg tror desværre også tømren har lavet andre fejl, som:

"Mellemrender på ovenlysvinduer mangler"

"Undertagstilslutning over ovenlys er ikke korrekt"

"Der er lavet lægtesamlinger i 3 lægtegange - hver 3. skal forskydes"

"Der er steder med lægtelængde, der kun går fra spær til spær"

"Fodblik er ikke fastgjort"


Hvor kritiske er disse fejl i forhold til huller i undertaget?

Med venlig hilsen

Martin
@marlev
Rent juridisk har du betalt for et undertag!
Det bliver nok vanskeligt at finde en håndværksmester, som vil udføre et arbejde for dig fremover

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Skrevet af marlev på 09 okt 2010 18:27

Jeg kan vel godt kræve at hullerne bliver lappet?
Ja, huller skal lappes det er der ingen tvivl om.

Skrevet af marlev på 09 okt 2010 18:27

Men kan jeg også kræve at tømren skal lægge undertaget om, for at få det produkt jeg har betalt for?
Nej, men du kan forlange at det bliver lappet efter undertags producentens forskrifter, eller bedre.

Skrevet af marlev på 09 okt 2010 18:27

I min verden er det ikke særlig fedt at betale for et tag med 30 huller, der er lappet. Det kan da ikke være rigtigt???

Nu er det tilladt at lave fejl, også for en håndværker, men de større huller i undertaget skal helt klart udbedres korrekt, de mindre huller er som sagt ikke det store problem hvis det er i kanterne, disse kan nemt lukkes med den korrekte tape eller fugemasse.

Men man lægger ikke undertaget om, hvis det kan lappes forsvarligt.
Skrevet af marlev på 09 okt 2010 18:27

"Mellemrender på ovenlysvinduer mangler"
Nu ved jeg ikke hvad du mener med mellemrender, men det skal selvfølgelig være monteret afvandrings rende over tagvinduet.

Skrevet af marlev på 09 okt 2010 18:27

"Undertagstilslutning over ovenlys er ikke korrekt"
Hvis det er fordi at undertagskraven ikke er trukket bagom afvandigsrenden, så kan jeg altså godt forstå din håndværker, det kan sagtens laves forsvarligt uden at denne trækkes med rundt om renden, man kan feks. lime undertagskraven fast på toppen af afvandingsrender, og tape undertaget fast i fladen på selve renden, det med at trække den bagom afvandingsrender er næsten umuligt at lave, og giver faktisk ingen større tryghed for indtrængen af fygesne og slagregn, hvis ellers den tapes/limes fast som jeg har beskrevet.

Skrevet af marlev på 09 okt 2010 18:27

"Der er lavet lægtesamlinger i 3 lægtegange - hver 3. skal forskydes"

Det er også korrekt lavet, hvis ellers der ikke forekommer mere en 1/3 del af tagets lægter over samme spær.

Det hedder max. 3 lægter i træk over sammen spær, og max. 1/3 af taget over samme spær, så umiddelbart lyder det som om han har lavet det helt efter bogen, med mindre det er halvdelen af lægterne som er samlet over samme spær.

Skrevet af marlev på 09 okt 2010 18:27

"Der er steder med lægtelængde, der kun går fra spær til spær"

Ja, det ved vi alle at ikke må forkomme, men alligevel så smutter den jo engang imellem, lægter skal spænde over mindst 3 spær, men det er altså ikke alarmerende at det kun spænder over 2 spær, hvis ellers det ikke er i udhænget.
Skrevet af marlev på 09 okt 2010 18:27  

"Fodblik er ikke fastgjort"

Fodblikket skal selvfølgelig være fastgjort med papsøm med passende sømafstand, har han måske ikke nået endnu, er undertaget limet fast til fodblikket, hvis ikke er det måske fordi at rendejernene ikke er monteret endnu, og fodblikken så bare er monteret for at beskytte tagfoden mod indtrængen af vand.

Skrevet af marlev på 09 okt 2010 18:27

Hvor kritiske er disse fejl i forhold til huller i undertaget?

Et par af dem er da lige så kritiske, det er straks værre hvis bla. afvandingsrenderne ikke er monteret henover tagvinduerne.

Kør løs kværulant!
Jeg er klar til alle dine vanvittige beskyldinger om ting du ikke har det ringeste begreb om.
På vegne af samtlige danske håndværksmestre og teknikere støtter jeg et fælles sagsanlæg imod dig og dit vanvid!

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Annonce
Manden skriver at han er på herrens mark,altså må det være en ikke tømrer,så spørger han hvor kritiske disse ting er, derefter kalder du ham en kværulant,det syntes jeg ikke du kan være bekendt.
Mvh jørgen.
Ro på nu KLAMPhugger,

jeg spørger jo bare fordi jeg ikke ved bedre, og gerne vil have jeres råd. Hvis jeg betaler for det, har jeg vel ret til et tag uden huller. Arbejdet skal jo bare gøres ordentligt fra starten. Jeg reagerer jo bare på punkter den byggesagkyndige har noteret.
Så jeg synes ikke du skal begynde at blive aggressiv. Men tak for hjælpen for Koludabyg og Jørgen, som er lidt mere konstruktive og hjælpsomme i deres tone :-)

God weekend og tak for hjælpen til alle indtil videre

Med venlig hilsen

Martin
Jeg forstår udmærket marlev's fustrationer.
Det han har købt og vil betale fo, (måske :o)) er en tagentreprise som det er specificeret af de forskellige materiale leverandører.
Ikke en entreprise hvis kvalitet er afhænig af om tømrermesteren er i godt eller dårligt humør eller om det regner eller er solskin.

Hullerne er et godt eksempel. Hvorfor bliver de ikke lappet efterhånden som de opstår?
Er det kundens opgave at kravle rundt på taget for at kontrolerer arbejdet? Næppe!

At kalde marlev kværulant er helt ude i hampen. Han skal naturligvis have den forventede kvalitet.

Hvis jeg var marlev ville jeg indkalde tømrermesteren til møde i morgen søndag. Med den begrundelse at der ikke er tid til den slags "byggemøder" på mandag. (Kald det bare hævn!!!).
Tømrermesteren får nok et hårdt job med at genoprette tilliden.

Og til slut. Vi begår alle fejl. Men det er ikke kundens problem.
Skrevet af hpox på 09 okt 2010 20:25

Hullerne er et godt eksempel. Hvorfor bliver de ikke lappet efterhånden som de opstår?
Er det kundens opgave at kravle rundt på taget for at kontrolerer arbejdet? Næppe!

Nemlig, de fleste ville da rette fejlene med det samme.

Jeg forventer da at folk selv kan rette deres fejl før byggeherren pointere dem, der er ikke særligt tillidsvækkende at byggeherren selv skal pointere fejl før de bliver rettet, enhver håndværker med lidt faglig stolthed sørger for at rette fejl så snart det opstår / konstateres.

Lige præcis. Det er jo ikke med min gode vilje, at jeg leger Sherlock Holmes oppe på byens tage :-)

Jeg troede der var styr på det, men det er der åbenbart ikke, og det er da pisseirriterende, når man investerer sine surt sammensparede penge i et nyt tag.

God aften og tak igen
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis