Ny el-tavle - hvor findes en færdig monteret med flg?

Hej

Har snakket med en lokal installatør, da jeg skal have skiftet min tavle. Der skal i tavlen være 5 lysgrupper, 2 kraftgrupper,. 1 HPFI.  Han anbefalede at man købte en færdiglavet tavle, da det var nemmest.

Den eksisterende tavle er bestående af 2 lys og 1 kraft og et HFI.

Der er umiddelbart plads til de nye komponenter i den gamle tavle, men hvad vil være det billigste...en ny tavle der er monteret - og hvis ja...hvor kan man se hvilke muligheder der er for færdigmonterede tavler, da jeg ikke har kunnet finde nogen med det indhold jeg skal bruge.

Skal de nye komponenter monteres i den gamle tavle, så skal der vel laves beregning osv på tavlen, så er det besværet værd?

Hvor meget indeholder sådan en beregning af en tavle egentlig..hvor omfattende er det?


 

Hej Har snakket med en lokal installatør, da jeg... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fin debat... men manden får jo ingen svar på hvor han kan købe den gruppe tavle?

Her kan du få det du søger, der er dog 3 kraft grupper, men den ekstra kan du jo bare lade sidde, så den klar til garagen

http://el-grossisten.com/pi/Forsikr..._1688.aspx

Men du skal lige være obs på din måler? ved ikke om du har en målertavle ellers skal du os ud og have fat i denne:
http://el-grossisten.com/pi/Udvendi..._1681.aspx
(fås i 2modeller, 1til stikben og 1 til ledning)

De har selvfølgelig flere modeller derinde men det var den jeg fandt der passede til dine ønsker...

Men med hensyn til det i snakker om, så kunne jeg aldrig drømme om at købe de automatsikringer eller hpfi'er de har i HN, men stikkontakter og kabel har jeg da købt der....

Mvh
Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Hej Lab76

Du kan få mange "færdig monteret" gruppetavler rundt omkring som er typegodkendt og varmeberegnet. LK laver endda tavler som er færdig bygget.

Hvis du har lidt specielle ønsker til hvordan tavlen skal udføres og om det skal være med LK eller Möller automatsikringer kan Greenline få den lavet præcis som du gerne vil have den med typegodkendelse og varmeberegning.

Mvh Jonas


El-Artikler og LED pærer fra Greenline A/S

Hej.

Nu er der så meget snak om kvalitet af automatsikringer fra Harald-Nyborg mm.
Vi har i firmaet prøvet følgende med en af disse:

Lavet en direkte kortslutning 3 gange, Efterfølgende belastede vi automatsikringen og kunne med tangamperemeter måle, at vi kunne belaste den med 25A ren omsk belastning i 1½ time uden den slog ud. og Det ska siges at det var en 1P+N C-10A Automatsikring
Skrevet af thedjh på 13 nov 2010 17:20
Hej.

Nu er der så meget snak om kvalitet af automatsikringer fra Harald-Nyborg mm.
Vi har i firmaet prøvet følgende med en af disse:

Lavet en direkte kortslutning 3 gange, Efterfølgende belastede vi automatsikringen og kunne med tangamperemeter måle, at vi kunne belaste den med 25A ren omsk belastning i 1½ time uden den slog ud. og Det ska siges at det var en 1P+N C-10A Automatsikring

Og I havde naturligvis helt styr på kortslutningsniveauet hvor I gjorde det så det passede til automatsikringens maximale kortslutningsstrøm.

Reglerne er sådan at en maximalafbryder/automatsikring skal kunne holde til at koble ud på sin maximale kortslutningsstrøm 2 gange og virke bagefter. Efter tredje kortslutning skal den koble fra - men behøver ikke virke bagefter - den må så heller ikke kunne kobles ind.

Det er der ikke mange der er klar over - men efter 2 kortslutninger bør den skiftes.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Gud hvor i dog bøvler rundt i Ik-min og Ik-max, i spændinger og strømme.. I trænger vist gevaldigt til en tur på skolebænken!

S&R-Elektriker i større installationsforretnings industriafdeling.
Tråden er tre år gammel


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis