Ny el-tavle - hvor findes en færdig monteret med flg?

Hej

Har snakket med en lokal installatør, da jeg skal have skiftet min tavle. Der skal i tavlen være 5 lysgrupper, 2 kraftgrupper,. 1 HPFI.  Han anbefalede at man købte en færdiglavet tavle, da det var nemmest.

Den eksisterende tavle er bestående af 2 lys og 1 kraft og et HFI.

Der er umiddelbart plads til de nye komponenter i den gamle tavle, men hvad vil være det billigste...en ny tavle der er monteret - og hvis ja...hvor kan man se hvilke muligheder der er for færdigmonterede tavler, da jeg ikke har kunnet finde nogen med det indhold jeg skal bruge.

Skal de nye komponenter monteres i den gamle tavle, så skal der vel laves beregning osv på tavlen, så er det besværet værd?

Hvor meget indeholder sådan en beregning af en tavle egentlig..hvor omfattende er det?


 

Hej Har snakket med en lokal installatør, da jeg... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Onkel haralds automat sikringer tåler ikke kortslutning, taler af egen erfaring.

Køletekniker & Energiteknolog.

Skrevet af Håndværkeren på 20 okt 2010 07:41

Så har du været uheldig, for jeg har afprøvet en provokeret korsslutning og der skete ikke andet end den slog fra !

Der er forskel fra installation til installation. Hvis ham har en blød forsyning svejses kontakterne ikke sammen, som kan være tilfældet ved en hård strøm. Den strøm oplyser man som korsslutnings spændingen.

Automatsikringerne burde være mærket med en maksimal bryde strøm.

Jacob
Sikken en gang vås...

Der er ikke noget, der hedder hånd og blød strøm...

En kortslutning kan være mange til... Men husk på at en sikring ikke skal beskytte imod kortslutningen, men imod overbelastning som primær. Og derfor kan man "sagtens" lave mindre kortslutninger og slå gnister med mere.. Men i tilfælde at du savner NUL og FASE i en samle muffe og tænder, vil du per. automatik skabe en overbelastning som slår/springer...

Alle grupper fra Harald Nyborg overholder STÆRKSTRØM BEKENDTGØRELSEN om at kortslutnings strømmen (ikke spænding) skal hedder 6Ik ved huse og beboelse...

Derfor kan du sagtens købe hos Harald Nyborg.
Dog er jeg stadig tilhænger af LK, men har INTET imod Harald Nyborg....


 /Kristian Halkjær

Elektrike, tekniker og webmaster m.m.

Skrevet af Elektrikeren_Aalborg på 20 okt 2010 22:57
Sikken en gang vås...

Der er ikke noget, der hedder hånd og blød strøm...

En kortslutning kan være mange til... Men husk på at en sikring ikke skal beskytte imod kortslutningen, men imod overbelastning som primær. Og derfor kan man "sagtens" lave mindre kortslutninger og slå gnister med mere.. Men i tilfælde at du savner NUL og FASE i en samle muffe og tænder, vil du per. automatik skabe en overbelastning som slår/springer...

Alle grupper fra Harald Nyborg overholder STÆRKSTRØM BEKENDTGØRELSEN om at kortslutnings strømmen (ikke spænding) skal hedder 6Ik ved huse og beboelse...

Derfor kan du sagtens købe hos Harald Nyborg.
Dog er jeg stadig tilhænger af LK, men har INTET imod Harald Nyborg....


Selvfølgelig er der ikke hård og blød strøm, men det er lettere at forklare sådan.
Forskellen er korsslutnings strømmen. og den skal måles i tavlen. Nogle steder har man kort til en stor transformator andre steder er man "sidste mand" på linien langt væk fra transformatoren.
6000A korsslutnings strøm er jo heller ikke vildt meget. men nok til de fleste ting. og om en ting er godkendt eller ej kan man stoppe op hvor der aldrig kommer lys. det hele handler om om ting gør som de skal og om dem der skal bruge det, føler sig tryg ved materialet.

Jacob
Annonce
Jeg tror bare at vi skal stoppe her...
Men afstanden til en trafo påvirker kun spæningen...

Og hvis et EL materiale skal sælges i DK, skal det igennem en masse tests og først efter disse godkendelser, kan materialet blive godkendt til salg...

Var lige inde og se på Haralds hjemmeside og opdagede faktisk at de idag sælger SEKO gruppe afbryder, som faktisk er kvali (grossisten AOs produkt, som flere installatører bruger og køber hos AO)

 /Kristian Halkjær

Elektrike, tekniker og webmaster m.m.

Jeg kan anbefale et supplerende kursus i el teknik.
Ohms lov er stadig gældende.
Sjovt at du nævner spændingstabet. det er selv samme modstand i kablerne som forårsager dæmpning af korsslutnings strøm og spændingstab. Impedansen i trafoen har også stor betydning for korsslutnings strømmen og skal derfor regnes sammen med kabel modstanden.
Hvis du er elektriker syntes jeg du skal finde jeres installationstester og finde ud af om den kan måle korsslutnings strøm. kan den det bør du måle korsslutnings strøm nogle forskellige steder. du vil se at der er stor forskel (og lav nu fire punkts målinger).
Du ved sikkert også at hvis du installerer automatsikringer skal der regnes på installationen hvis det er nybyggeri ( ingen ubekendte) og måles hvis det er gammelt ( for mange ubekendte). det er for at sikre at der er strøm nok og ikke for meget til at automatsikringerne opfører sig som de skal.

Elmatriel skal kun godkendes i EU for at de må sælges. sjovt nok er Danmark nok det land med de mest slaskede (og besynderlige) regler.

Jacob
Prøv at læse din stærkstrøm bekendtgørelse...
Danmark er det strenge te land og det eneste med tilføjelser til EU lovgivningen.

Og alt hvad der bliver solgt i Danmark skal GODKENDES i danmark...

Men stopper her og svarer ikke yderligt

 /Kristian Halkjær

Elektrike, tekniker og webmaster m.m.

Skrevet af Elektrikeren_Aalborg på 21 okt 2010 17:23
Prøv at læse din stærkstrøm bekendtgørelse...
Danmark er det strenge te land og det eneste med tilføjelser til EU lovgivningen.

Og alt hvad der bliver solgt i Danmark skal GODKENDES i danmark...

Men stopper her og svarer ikke yderligt

Det er ikke rigtigt. Danmark bliver udnyttet eller rettere vores ringe godkendelses krav bliver udnyttet. (Prøv at kigge på en FDA godkendelse fra USA. sådan burde alt skulle godkendes.)
Og hvis det var sådan ville det være en teknisk handelshindring hvis man ikke tillader salg af materiale der er godkendt i EU land.
Et godt eksempel er det famøse schuko stik. det kan ikke godkendes i danmark da der er nogle af dem der tager beslutninger der ikke vil forbrugerne det bedste. Man har i stedet lavet en række lappeløsninger for at tillade at ting bliver solgt med schuko stik påmonteret.

Ting skal faktisk ikke engang godkendes. producenten skal bare love at deres "skrammel" lever op til kravene, have en godkendelse til at sætte CE mærke på ting og så ellers sætte CE mærke på tingene.

Jacob
Jeg har haft en sag for ca 3 år siden hvor 125 lejligheder fik monteret nye tavler, disse tavler var færdig fra tavle firma og lavet med samme skrammel som fra Haraldnyborg.
21 HPFI relæer dumpede testen, nogle slog ikke fra og andre gjore det for sent, vi testede med Flukes installations tester, hvad angår automatsikringerne tja hvem ved ikke en del af en normal test, men det burde måske gøres

Jeg vil sige det er direkte tumpet at spare 500kr på en gruppetavle fordi man har fået en ide om at et HPFI relæ til 150kr(eller hvad de nu koster) har samme kvalitet som et til 400kr. Køb nu for gudsskyld nogle ordentlige stumper, alle bedst en færdig tavle med den dokumentation der SKAL være med på en tavle.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis