FØDDER

Min nabo i marinaen og undertegnede snakkede lidt om vore bådes størrelser, han havde købt sin for at være 30 fod, jeg anså min for at være 27-28 fod.  Nå vi målte dem da, og begge viste sig at være ca. 8,7m det skulle i fod være = 8,7 x o,3138 altså 27,3 fod  men kikker man så på forskellige både benævnt 27 fod viser de sig at være en del kortere nogle mere end en fod, så det ta's der vist ikke så tungt, forudsat det er danske fødder, der bruges.

LM 27 = 8,35
L27 = 8,00
Granada 27 = 8,28

Så ud fra disse kriterier er bådene vel mindst at betegne som 28-29 fods ?.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at de lidt ældre danske både var målt indvendig under dæk. Senere gik der inflation i størrelserne og målet blev udvendig, måske endda med løst målebånd. Amerikanerne måler derimod bådens totallængde. Jeg har tidligere haft en Apollo 36. Den målte udvendigt på skroget 11.75. Nabobåden var en Carver 36. Den havde ca. samme længde, men det var inklusiv badeplatform og andenæb.
Det er begge spidsgattede både, som måles med udvendigt ror, hvilket er tilfældet for min nabo's. Ta'r man f.eks. en Danboat 29 er totallængden 8.7 m , dermed er min forfremmet til 29 fod, og naboens kun skrevet ned med 1. I vore dage er vel L.O.A.,der gælder.

ErikChristensen 
Min forrige båd var en flirt 21 som er oal 6m dvs. 19.12 fod

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja jeg husker, der var lidt snak om vandliniefart mm.

ErikChristensen 
Jeg tror de fleste regner med de fødder, der er 12 tommer. Altså 30,48 cm. Ihvertfald internationalt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Skrevet af lynæs på 05 okt 2010 23:08
Nå vi målte dem da, og begge viste sig at være ca. 8,7m det skulle i fod være = 8,7 x o,3138 altså 27,3 fod

Du skal for øvrig have din skolepenge tilbage
8,7 x 0,3138 = 2,73006

Der skal stå 8,7 / 0,3138 = 27,7

Svendborg

den var flov, men i dette tilfælde ikke katastrofalt galt. lidt større fartøj og efter Jacobs metode en 28.5 fods. ja ja stort skib.  Jeg tror jeg vil ta' en tur langs dækket i eftermiddag. Med hund.

ErikChristensen 
Næ om man ganger eller dividerer er vel lige meget.. fejlmarken er kun i omegnen af 90% - og så ligger det jo inden for 100% fej,l som jo må være lige med éen fejl

Svendborg

Nu skal du være ordentlig lille Grom, i dette tilfælde var fejlen jo kun 0,4 , opstået af et regnestykke samt en viden om, hvor det cirka skulle lande.
I stedet skulle du rose for, at jeg selv med et forkert regnestykke, kan ramme så præcist.

Hilsen den glade ejer af 27,7 fods eller 8,7m's  klinkbygget motorsejler med promenadedæk hele vejen rundt.

ErikChristensen 
Lynæs.. jeg danser rundt i en polka med begge hænder i vejret, fordi jeg fanget dig i noget..

Når jeg bliver gammel og sidder med mine børnebørn vil jeg fortælle

Der var engang, på internettet, en mand der hed Lynæs.....

Svendborg

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også