solvarme under tagpap.

Tænker på at ligge varmeslanger på mit tag (20 grader fald, øst, vest) når dette skal skiftes.
Havde en ide om: tagpap, aluplade, varmeslange, aluprofil, krysfiner, luft, isover osv.
Ville dele slangerne op. sætte føler i hver kreds så jeg kun pumper væsken rundt når det er varmt nok .
væsken ville jeg køre i en varmeveksler parellet med mit fastbrændselsfyr (pt eneste varmekilde) for at kunne udnytte den naturlige cirkulation i resten at varme installionen.
Varme anlægget består pt af fra top:  ekspansionsbeholder, kombi vandvarmer, akkumuleringstank 2000L. og fyr.
Ideen bag dette foreslag er at få et usynligt anlæg der vil kunne lave varmt brugsvand i sommerhalvåret.
 Spørgsmålet er så om det ville virke? Og kunne mand evt spare alu pladerne, ved at ligge et lag hårde bats med spor til slanger?
Nogle der har nogle komentar eller ændrings foreslag?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min Bror har under sit eternit tag ophængt en 35 mm. slange, den ligger på spærene imellem lægterne. Den ligger sådan at der fyldes koldt vand ind i bunden af slangen, og ender så ved tagryggen hvor den går direkte til badevand om sommeren. Det hele tømmes når der kommer frost. Du kan selvfølgelig lade det køre igennem en form for varmeveksler i forbindelse med fyrets varmtvands beholder. Fylder du så en passende mængde glycol i, skulle det kunne køre året rundt. Jeg tænker her på et lukket system med en lille cirkulations pumpe.
På min brors ligger der blot den almindelige isolering under taget så der er luft imellem isoleringen og taget.

V.h.  Håndværkeren
Det er ihvertfald ikke noget han har omtalt. Luften kan jo cirkulere frit under taget hvor slangen ligger
Metoden er virker gangbar - Icopal fører den samme løsning som du selv beskriver:

http://www.icopal.dk/upload/icopaldk/energitag/4065%20icopal_energi%20tag%20.pdf

Konstruktionen virker som den samme som når man laver let gulvvarme - her kører man bare varmen væk fra taget istedet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det vil sagtens kunne fungere med lidt snilde. Jeg har set en svømmehal, hvor de opvarmer vandet i hele bassinet ved at køre det op på taget igennem i kæmpestor sort slange.. Så løber det igennem og bliver varmt, og ned igen. De har problemer med at holde luften kold og fugtniveauet nede pga fordampning, men sådan er det jo i svømmehaller.

Dit system er lukket, og så længe du har en veksler med en rimelig virkningsgrad, har du noget ud af det. Det er jo omsonst at bygge det hele, hvis det kun kører 2% af tiden.

Det er dog stadig en fin idé, som mange andre har lavet før.

Det vil måske være en god idé med en min/max termostat, hvor du kan sætte et interval. Således, at væsken ikke løber, når den er for kold, men at den kan køles ned, hvis den bliver for varm. Du kan ikke kører den i den exkisterende expansionsbeholder, da det skal være et lukket system, så du skal nok have fundet ud af noget med en ekstra - hvis jeg forstår dig ret.

Almindelig sund fornuft er ikke ret almindelig.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis