Rigning Granada 23

Da jeg er ganske grøn sejlbådsejer, kunne jeg godt tænke mig en oversigt over hvordan en Granada 23 er rigget. Hvilke stag der går hvorhen, osv. Jeg har planer om, både at deltage i sejlerskole, samt duelighedsbevis. Men for min egen nysgerrigheds skyld, ville jeg gerne vide, om der er nogen der kan hjælpe mig med ovenstående.

- Husum -

Granada 23 #48

 

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej !

Nu er der jo "kun" 1 forstag 1 agterstag 1 topvant samt undervant ,,, masten kan kun stå i 1 spor på ruffet

men der findes en side : www.granada23.dk hvor der står diverse vedr. båden

kan forøvrigt se at der ikke er registeret noget vedr. ejer og hjemhavn på din båd

Håber det kan bruges ellers må du sende mig en besked

Tim  
 
Skrevet af svalebo på 01 okt 2010 21:47
kan forøvrigt se at der ikke er registeret noget vedr. ejer og hjemhavn på din båd


Det skyldes, at det er den tidligere ejer, der har registreret båden derinde. Jeg skal nok få ført data ajour derinde. Jeg tænkte også på, hvordan agterstag er gjort fast. Om du evt. har et billede af din? Jeg er som sagt helt grøn, så chancen for idiotiske spørgsmål er temmelig stor ;-)

- Husum -

Granada 23 #48

 

Hej igen !
Ingen dumme spørgsmål

Jamen agterstaget er jo gjort fast i toppen af masten og går så ned til agter i båden det nederste del er delt med et kortere stag som så går til hver side så der er mulighed for at stramme/slække på selve staget.

Hvis du går ind på G23 siden og kigger billeder af de både igennem der er derinde kan du nok se det evt. på D16 eller D46 fra Norge
Har ikke lige selv et specifikt billede der lige viser det
Men bare spørg løs

Tim  
 
Ih, hvor bliver jeg klog. Super med noget kvalificeret hjælp.

Efter gennemgang af mast og skøder, ser jeg at skødet til storsejlet er splejset med en wire, som bliver sat på storsejlet med en sjækel. Burde det ikke være alm. skødereb splejset om en kovs, og så evt. en karabin koblet til sejlet? Hvordan kobler du sejlet fast på skødet?

- Husum -

Granada 23 #48

 

JO !
Kan ikke lige se fidusen i at der skal være en wire , på min er det skøde hele vejen monteret med en sjækkel til bommen
men der fulgte da en wire med på ca 30-40 cm igd. men den var ikke monteret og blir det heller aldrig, og har da tit undret mig over hvad den var beregnet til ,men måske som du beskriver

Tim  
 
Annonce
Et skøde bliver da ikke sat på storsejlet?? det bliver sat til bommen? Er det faldet du tænker på?? eller udhal?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 02 okt 2010 09:38
Et skøde bliver da ikke sat på storsejlet?? det bliver sat til bommen? Er det faldet du tænker på?? eller udhal?

 vil nu nok mene det er storsejlsskødet vi taler om men JOOOO det da rigtigt det blir sat fast på bommen

Tim  
 
Det lyder mere som om det er faldet Husum taler om: "tov og wire er splejset sammen".
Grunden til at man bruger wire i faldet er at det ikke strækker sig nær så meget som tovværk. (der findes dog nyere typer tov der ikke stækker sig så meget, så nu bruger man mest tov hele vejen igennem). Grunden til at man så har tovværk i den anden ende er at wire ikke er godt at holde om og binde knuder på.
Venlig hilsen Jesper

Her er lige en noget ubehjælpelig tegning til Husum, så vi kan få opklaret hvad han mener.
Venlig hilsen Jesper
Da jeg stadig kæmper med sejljargonen, har jeg taget fejl af skøde og fald :-/
Det er storsejlsfaldet jeg tænker på.
Kick´en, hvad gør den godt for?Jeg kan ikke lige umiddelbart finde sådan en fyr på min rig.
Alt det andet har jeg efterhånden fundet :-D
Tak fordi I gider hjælpe en landkrabbe.

- Husum -

Granada 23 #48

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis