Rigning Granada 23

Da jeg er ganske grøn sejlbådsejer, kunne jeg godt tænke mig en oversigt over hvordan en Granada 23 er rigget. Hvilke stag der går hvorhen, osv. Jeg har planer om, både at deltage i sejlerskole, samt duelighedsbevis. Men for min egen nysgerrigheds skyld, ville jeg gerne vide, om der er nogen der kan hjælpe mig med ovenstående.

- Husum -

Granada 23 #48

 

Da jeg er ganske grøn sejlbådsejer, kunne jeg godt... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kicken kan ligne et ekstra storskøde. Kicken holder bommen på plads når du slækker på storskødet så storskødet står skråt hvis du ser båden bagfra.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

der bruger man faldet fra storsejlet ,da der ikke er en bomdirk på en G23 i hvertilfælde som standard
Og kicking strappem holder bommen nede ved læns (rygvind) samt hjælper på kryds

Nu ser jeg du skriver at du havde taget fejl af skøde og fald ,,,,,,,,,, TJEK dine fald inden du rigger til ellers skal du skifte det ud med Dynema reb ,som er beregnet til fald, mine blir skiftet i vinter da de snart er strukket så meget at wiren sidder lige foran aflasteren når storsejl er trukket godt i hård vind

Tim  
 
Planen er, at alt tovværk bliver skiftet, da jeg ikke ved hvor gammelt det er.

- Husum -

Granada 23 #48

 

På nogle både sidder der en wire fra agterstaget som holder bommen.
Kicken kan også udskiftes med en fast enhed som både kan trække bommen ned men også holde den oppe. dvs den fikser vinklen på bommen.
Endelig er der et "ekstra fald" som jeg ikke kan huske hvad hedder som sættes i enden af bommen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Skrevet af Hrhusum på 03 okt 2010 09:08
Planen er, at alt tovværk bliver skiftet, da jeg ikke ved hvor gammelt det er.
Der er ingen grund til at skifte tovværket, hvis det ser helt og fint ud, strømpen (den yderste flettede del) skal være hel, hvis den er begyndt at flosse så skift tovet.
Tag alt dit tovværk med hjem, put det i et dynebetræk og giv det en 40 graders vask, det gør jeg hver vinter, det skyller saltvandet ud af tovværket og giver det blødheden tilbage.
Tjek wirerne for lus (knækkede tråde der stikker ud) hvis der er en lus skifter du wiren, ellers ikke.
Venlig hilsen Jesper

Du skal skaffe en, to eller alle disse tre bøger:

Kommas sejlerhåndbog

Rig og Trim af John Mast.

Og endelig
Sejlads for dummies (som ikke er at finde over google)

Men det er svært at sætte noget forkert - alligevel vil jeg da kraftigt anbefale at du får sat mast på med hjælp fra en der har prøvet det flere gange.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det lyder som en god idé. Jeg vil straks få fat i de bøger.
Jeg har en bekendt, som er erfaren sejler. Han vil nok kunne være behjælpelig med at rejse masten.

- Husum -

Granada 23 #48

 

Skrevet af jbr på 03 okt 2010 13:08
Som GRAND skriver er det svært at sætte tingene forkert.
Jeg var selv lidt nervøs for de første gange masten skulle på, men med lidt tålmodighed og et "forkromet øjemål" kan det snildt lade sig gøre, at rigge en mast til, som kun skal bruges til tursejlads.
Masten skal selvfølgelig stå lodret, og ikke hælde til nogen af siderne når man ser båden forfra/bagfra.
De fleste master hælder en smule agterud.

Bådnyt har lige haft en artikel med Jesper Bank, om hvordan man rejser og trimmer en mast.
Der var et par gode tip. (Selv om det mest var beregnet på både med fraktionsrig).
Det var i september 2010 udgaven. Side 62-65.
Så hvis du skal trimme til kapsejlads, er der mulighed for at hente hjælp i bladet.
Men også til tursejlads, er det nok en god idé at konsultere fagkundskaben, så du kan få mest muligt ud af dine sejl.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis